۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۳
نگرانی کارکنان بانکی از تزلزل ثبات شغلی با تعطیلی شعب اضافی
بانک ها همچنان خدمات فیزیکی را ترجیح می دهند

نگرانی کارکنان بانکی از تزلزل ثبات شغلی با تعطیلی شعب اضافی

کارشناسان بانکی تاکید دارند؛ حرکت بانک ها در مسیر بانکداری تمام دیجیتال باید پیش زمینه کاهش شعب بانکی در کشور باشد طوری که بانک ها با ایجاد ساختاری نوین خود را مجهز به آخرین فن آوری های روز دنیا کنند و از طرفی با حذف شعب اضافه بانکی مشکلی ثبات شغلی کارکنان را تهدید نکند.

اسدالله خسروی؛ بازار: طبق گفته معاون بانک و بیمه‌ وزارت اقتصاد، هم اکنون «در سیستم بانکی کشور حدود ۱۰ هزار شعب بانکی مازاد وجود دارد که این شعب یا باید در هم ادغام و یا شعبه های اضافی ناکارآمد از چرخه فعالیت حذف شوند».
البته تجمیع شعب بانکها در سطح گسترده با ادغام بانک ها نظامی هم اکنون در بانک سپه در حال انجام است، بانک هایی که شعب فراوانی دارند و با ادغام یا حذف شعب اضافه نگرانی هایی نیز برای کارکنان و کارمندان این بانک ها ایجاد کرده است. در این میان اما مدیرعامل بانک سپه اخیرا اعلام کرد؛ «هیچگونه تعدیل نیروی انسانی برای هیچ یک از سطوح پرسنلی بانکهای ادغامی در دستور کار نیست».
علاوه بر این ماه گذشته نیز مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت، به صراحت اعلام کرد؛ تمام شعب این بانک تا سال آینده جمع آوری می شوند و بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان بانکی بدون شعبه تمام الکترونیک می شود.
حال با چرخی در خیابانهای سطح شهر بخصوص کلانشهرها مشاهده می شود که جای خیلی از شعب بانکی که سالها قبل فعالیت می کردند، اکنون خالی است و معلوم نیست که کارکنان چنین شعب تعطیل شده ای به چه سرنوشتی از لحاظ شغلی دچار شده اند.

۷۰ درصد امورات بانکی غیر حضوی انجام می شود
فرید ضیاءالمالکی، مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین در گفتگو با «بازار» درباره حرکت بانک ها در مسیر کاهش تعداد شعب خود گفت: واقعیت این است که بیش از ۷۰ درصد امورات بانکی اکنون بصورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام می شود چرا که امروزه نحوه خدمات رسانی و سرویس دهی سیستم بانکی به مردم با تغییر ساختارها نوین الکترونیکی منقلب و از پیشرفت قابل توجهی در دنیا برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه در سالهای پبشین ازدحام مشتریان در شعب بانکی برای انجام اموراتی چون پرداخت قبوض آب، برق، گاز و... و یا دریافت و پرداخت وجوه باید ساعت ها در شعب بانک ها معطل می شدیم، افزود: اکنون به دلیل توسعه بانکداری الکترونیک در کشور، تجهیز دستگاههای پز و ای تی ام  همچنین وجود امکاناتی چون موبایل بانک، اینترنت و...کار کارمندان بانکها و مردم برای ارایه خدمات و دریافت سرویس بانکی بسیار آسان شده و سرویس های بانکی به نوعی در قاب موبایل ها نشسته اند.

زمینه حذف شعب اضافه با پیشرفت بانکداری الکترونیک
ضیاءالمالکی خاطر نشان کرد: کاهش رجوع مشتریان به شعب بانک ها و انجام امورات بانکی در بستر الکترونیک موجب شده است تا زمینه حذف شعب اضافه بانکی ایجاد و بدنه بانک ها با حفظ کارایی بیشتر و خدمات رسانی قوی تر، نحیف شود.
وی افزود: کاهش شعب بانک ها در شرایطی که به لطف توسعه بانکداری الکترونیک و پیشرفت تکنولوژی در ارتباطات و اطلاعات باعث شده است تا هم مردم به آسانی از خدمات بانک ها برخوردار می شوند و هم اینکه کارمندان بانک ها در فعالیت های خود چون گذشته در خدمات رسانی با فشار مضاعف مواجه نشوند.
این کارشناس بانکی رویکرد کاهش شعب بانکی شیوه ای درست و اقدامی بجاست اما در این فرایند باید به دو موضوع مهم توجه شود، اول اینکه تمام امکانات، سرویس رسانی و تجهیزات روز دنیا در حوزه بانکداری برای مشتریان فراهم و در اختیار آنها قرار گیرد. علاوه بر این در صورت اقدام به جمع آوری هر شعبه ای باید ثبات شغلی کارکنان و کارمندان آن شعبه تضمین شود.
ضیاالمالکی اضافه کرد: خیلی از کارکنان و کارمندان بانکی نگران این هستند که با تجمیع و یا حذف شعب بانک ها ثبات شغلی آنها به خطر می افتد. هرچند این موضوع مهم باید مورد توجه ویژه مدیران بانکی قرار گیرد تا مشکلی اشتغال کارمندان و کارکنان بانک ها را تهدید نکند اما بانک ها نیز اکنون با رویکرد کاهش شدید استخدام در سیستم بانکی درصددند تا جایگزینی برای کارمندان گرفته نشود و یا با اقناع کارکنان و جلب رضایت آنها بری بازنشستگی قبل از موعد و... اقدام کنند و یا آنها را در فعالیت های ستادی بانک ها به کار گیرند.

نگرانی از آینده شغلی کارکنان و کارکن ان بانکی
بنا به این گزارش، کارشناسان بانکی معتقدند؛ هر چند توسعه بانکداری الکترونیک موجب سهولت امورات بانکی برای مردم شده است اما کاهش شعب بانکی در برخی شهرها و یا مناطقی که شعب کمی دارند نیز غیر کارشناسایی است.
یکی از کارمندان بانکی در گفتگو با «بازار» درباره کاهش شعب بانکی و آینده نامعلوم کارکنان و کارمندان گفت: همانطور که مشاهده می شود شعب خیلی از بانک ها تعطیل و یا در حال تعطیل شدن هستند این تعطیلی ها نگران کننده است چرا که این احتمال وجود دارد که بخشی از کارمندان از کار بی کار شوند زیرا بسیاری از کارکنان بانکی بصورت قرادادی کار می کنند.
در این میان سئوال اینجاست که چرا این همه شعب بانکی در کشور ایجاد شده است، علی صالح آبادی کارشناس بازار پول و سرمایه در این باره می گوید؛  براساس ارزیابی ها و مقایسه آمار شعب  بانک ها با متوسط جهانی تعداد شعب بانکی مورد نیاز برای هر کشور، نیمی از ۲۰ هزار و ۵۰۰ شعبه فعلی اضافه بوده  و باید حذف شوند که البته عمده  بانک های اضافه کشور در دوره خلا بانکداری الکترونیک ایجاد شده اند، اکنون که موبایل بنکینگ، ارائه خدمات الکترونیک و سایر خدماتی که با توسعه بانکداری الکترونیک شکل گرفت، نیازبه حضور مشتری در شعب را به حداقل رساند و امروز با تعداد بیشماری شعبه روبرو هستیم که عملا نیازی به وجود آن ها نیست. البته برای تعطیلی یک شعبه بانک در استان ملاحظات استانی وجود دارد که رعایت ان الزامی است.
به عقیده کارشناسان؛  پیش از اقدام به حذف شعب مازاد، لازم است با تشکیل جلسه در بانک مرکزی چالش های این تصمیم مورد بررسی قرار بگیرد و تعدادشعب اضافه هر بانک متناسب با تعداد مشتریان، توزیع جغرافیایی و سطح عملکرد آن بانک استخراج شود و بر اساس آن، در یک اقدام هماهنگ، طی بازه زمانی دو تا سه سال از تعداد شعب کاسته شود زیرا به رغم وجود خدمات الکترونیک و موبایل بانک همچنان بسیاری از خدمات نیاز به حضور به شعب دارد و شعب بانک ها  در این شرایط کرونایی  همچنان  حداقل در سطح شهر تهران  شلوغ هستند. 

 

کد خبر: ۳۳٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha