۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
خودروهای گران شده مدرس را پیاده می کنند یا به وزارت می رسانند؟!
طرح های آقای سرپرست هم نتیجه‌ای نداشت

خودروهای گران شده مدرس را پیاده می کنند یا به وزارت می رسانند؟!

در شرایطی تنها چند روز فرصت تا معرفی گزینه پیشنهادی وزارت صنعت برای کسب رای اعتماد به مجلس باقی مانده که نابه سامانی بازار خودرو همچنان ادامه داشته و حسین مدرس خیابانی هم نتوانسته برخلاف تمام وعده های داده شده ثبات را به بازار بازگرداند.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس آنچه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم اعلام کرده، حسن روحانی رئیس جمهوری باید حداکثر تا پایان هفته وزیر پیشنهادی خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کند. آنگونه که برخی منابع خبری اعلام کرده حسین مدرس خیابانی توانسته رقیب خود یعنی رزم حسینی را کنار زده و اصلی‌ترین گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای سکانداری ساختمان سمیه به مجلس یازدهم باشد. اما در شرایطی معاون وزیر عزل شده قبلی قرار است تا به زودی برای کسب رای اعتماد به بهارستان برود که بسیاری عملکرد غیر قابل دفاع او در کنترل بازار خودرو  را مهم‌ترین تهدید او برای کسب رای اعتماد می‌دانند.

فرید موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به بازار می‌گوید: با وجود تمام وعده و وعیدهایی که دولت به مجلس برای کنترل بازار خودرو داده بود همچنان قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته، ضمن اینکه بسیاری از کسانی که به تازگی خودروهای خود را دریافت کرده‌اند به شدت از افت کیفیت خودروها گله می‌کنند.  

موسوی لارگانی: خودروسازان بزرگ کشور در ظاهر خصوصی ‌اند اما نحوه کارکرد، مالکیت و مدیریت، ساختار غیرشفاف آنها ناشی از مدیریت ناکارآمد دولتی است. مدیران مجموعه های خودروسازی کشور معمولا نه بر اساس توانایی و تخصص بلکه بر اساس رانت و لابی‌های سیاسی انتخاب می‌شوند

خودروسازان به ظاهر خصوصی‌اند
به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در حال حاضر خودروهایی که به مشتری تحویل داده می شود، حداقل امکانات را ندارد و خودروساز برای کاهش قیمت خود از کیفیت کار کم کرده است. به عنوان مثال ضبط و سنسور دنده عقبی که پیش از این روی خودروهایی همچون ۲۰۶ قرار داده می شد، حالا باید پول اضافه ای بابت آن پرداخت شود.

او که معتقد است دخالت های دولت در صنعت خودروسازی منجر به بدتر شدن شرایط بازار و این صنعت شده است، گفت: خودروسازان بزرگ کشور در ظاهر خصوصی‌اند اما نحوه کارکرد، مالکیت و مدیریت و ساختار غیرشفاف آنها متاثر از سیاست‌ گذاری‌های ناکارآمد دولتی‌ است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، مدیران مجموعه های خودروسازی کشور معمولا نه بر اساس توانایی و تخصص بلکه بر اساس رانت و لابی‌های سیاسی انتخاب می‌شوند و در نهایت این مردم هستند که هزینه انتخاب‌های اشتباه سیاسی را باید بپردازند.

نجفی منش: به دلیل حجم بالای بدهی خودروسازها، قطعه ‌سازها ناچار هستند برای کاهش هزینه های خود از کیفیت قطعات بزنند و همین مساله به افت کیفیت خودروهای داخلی منجر شده است

افت کیفیت قطعات برای کاهش هزینه‌ها
البته نارضایتی‌ها به نابسامانی صنعت خودرو، تنها به خریداران خودرو محدود نمی شود و جاده مخصوص نشین‌ها هم از زیان خود به دلیل قیمت گذاری دستوری می‌گویند. زیانی که حالا کیفیت خودروهای تولید شده در داخل را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازی و صنایع همگن در اینباره به بازار می‌گوید: به دلیل حجم بالای بدهی خودروسازها، قطعه‌ سازها ناچار هستند برای کاهش هزینه های خود از کیفیت قطعات بزنند و همین مساله به افت کیفیت خودروهای داخلی منجر خواهد شد. در حالیکه اگر اجازه عرضه خودرو به قیمت تمام شده داده شود، دیگر هیچ بهانه‌ای برای پایین بودن کیفیت وجود نخواهد داشت.   

طرح های آقای سرپرست هم نتیجه‌ای نداشت
هم زمان با آغاز سرپرستی مدرس خیابانی بود که اقدامات کنترلی برای حذف دلالان و واسطه ‌گران از بازار خودرو در دستور کار قرار گرفت و برای اینکه خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد، سند خودرو به مدت یک سال در رهن خودروساز باقی بماند و تنها کسانی که هیچ پلاکی به نام آنها نبود اجازه خرید خودرو به قیمت کارخانه را داشتند. هرچند که این طرح‌ها در عمل هیچ تاثیری روی کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد نداشت اما به افزایش تولید در جاده مخصوص منجر شد.

بر اساس گزارشی که به تازگی به مجلس ارائه شده، در خردادماه بعد از دو سال، رشد منفی خودرو با افزایش تولید روزانه ۲۰۰ هزار دستگاه، هشت درصد مثبت شده است، این در حالی است که تحویل خودروها، ۵۵ درصد افزایش یافته و خودروهای ناقص کف کارخانه نیز ۷۱ درصد کم شده است.

کد خبر: ۳۳٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha