۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
افزایش حجم معاملات در ۱۰ ماه اخیر امیدوار کننده است
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

افزایش حجم معاملات در ۱۰ ماه اخیر امیدوار کننده است

فردین آقابزرگی گفت:شوک مقطعی به بازار در دو هفته پیش اتفاق افتاده و بازار را متلاطم کردبیشترفعالان بازار با دقت مبنی بر تحلیل و کارشناسی سرمایه گذاری مجدد را بازبینی کردند.

بازار- وحید بلالی: فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری دی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: باید به این نکته از بیانات مقام معظم رهبری تاکید کنم که حوادث تلخی که اتفاق افتاد بانی خیر شد و خیلی از آمادگی‌های کشور باید در تمام زمینه ها چه ابعاد نظامی و یا اجتماعی و اقتصادی کسب می کرد، کسب کرد. شوک مقطعی به بازار در دو هفته پیش اتفاق افتاده و بازار را متلاطم کردبیشترفعالان بازار با دقت مبنی بر تحلیل و کارشناسی سرمایه گذاری مجدد را بازبینی کرده و این بازبینی موجب شد برخی از شرکت های بنیادی و صنایعی که در چند ماه اخیر رشد نکرده بودند، اصلاحات قیمتی رو به بالا را داشته و تاثیر بسیار خوبی بر شاخص جای گذاشته و بورس روندی صعود به خود گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پیش بینی بنده این است که با توجه به ثبات نسبی در کامودیتی و افزایش نامحسوس قیمت نفت، در ادامه شاهد هجوم بیشتر نقدینگی به بازار بورس ایران خواهیم بود، گفت: با توجه به انتظار تورم در ساختار بودجه ۹۹، بهترین گزینه تبدیل دارایی های نقد به دارایی های مالی خواهد بود و از آن جایی که بازار بورس نقدشوندگی خاصی را دارد و به مرور زمان به علت افزایش معامله گران نوسانات جایگاه بهتری از قبل گرفته است، این امر باعث شکل گرفتن یک ساختار مثبت در بازار سرمایه ایران شده است.

آقابزرگی در تشریح معاملات هفته قبل گفت: در ابتدای معاملات در روز شنبه و یکشنبه صعود چشمگیری را شاهد بودیم اما به یک باره وضعیت عرضه ها به شدت افزایش یافته و شاخص کل افت کرد، نقطه مثبت این است که بلافاصله با جایگزینی عرضه ها دوباره رشد در بورس آغاز شد و این نشان از کثرت و هوشمندی بازار سرمایه ایران می دهد که به مرور زمان جایگاه خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد. چشم انداز پیش رو با رشد صنایع بنیادی مانند فلز، پالایشگاهی، پتروشیمی و کانی مثبت بوده و بازار سرمایه همچنان روند صعودی را ادامه خواهد داد اما این صعود با شیب ملایم خواهد بود و مانند چند ماه گذشته به صورت شارپی صعود نخواهیم کرد اما تارگت قیمتی حداقل ۴۵۰ هزار واحد را در اسفند ماه شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در تشریح حجم معاملات گفت: با بررسی معاملات به این نتیجه می رسیم که افزایش حجم معاملات در چند ماه اخیر به شدت قابل مشاهده است و همین اهرم است که اجازه اصلاح قیمتی رو به پایین را به شاخص کل نمی دهد. ورود نقدینگی که می توان بر آن نام نقدینگی هوشمند را گذاشت اکنون به صورت سیستماتیک و منطقی در حال حرکت است و انتظار داریم در دو ماه آخر سال تغییراتی در فضای اقتصادی اتفاق بیفتد که برای عامه مردم هم کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی ملموس تر شده و عامه مردم به بازار سرمایه روی خواهند آورد. حجم معاملات از ابتدای سال تاکنون در چهار بورس ایران(بورس، فرابورس، کالا وانرژی) بالغ  بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که بودجه عمومی کشور در سال ۹۸ مبلغی در حدود ۲ هزارهزار میلیارد تومان است و این میزان درحجم معاملات در ۱۰ ماه عدد بسیار قابل توجهی بوده و این فرایند بسیار خوبی برای اقتصاد کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت حفظ بازار گفت: ابتدا باید مسئولان پذیرش و عرضه های اولیه را افزایش دهند، مساله دوم نظام معاملات را دارای کمترین تلاطم و تغییر در قوانین حفظ کنیم، و مساله سوم حجم دادن به بازار از لحاظ برنامه های فرهنگی و اقتصادی است و مساله چهارم نیز حمایت دولت از بازار سرمایه است که می تواند بر افزایش آن بیشتر کمک کند و قوانین زائد را حذف کنند به عنوان نمونه در هفته گذشته ضابطه الزام صندوق های سرمایه گذاری فیکس که باید ۵۰ درصد از منابعشان را صرف اوراق دولتی می کردند حذف شد که این فرایند بسیار خوشایند برای بازار سرمایه است که می تواند تعادل بازار را بیشتر حفظ کند و این ها عواملی هستند که می تواند به بازار سرمایه عمق بیشتری دهد.

کد خبر: ۳٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha