۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
چراغ‌ سبز دولت به واردات کالای مشابه داخل
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح کرد

چراغ‌ سبز دولت به واردات کالای مشابه داخل

یوسفی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: آنچه در کشور به راحتی تولید می شود، مجوز واردات می گیرد و دولت ارز را در اختیار واردکنندگان قرار می دهد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، امیر یوسفی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ارتباطی تلفنی به چالش های پیش روی توسعه کشاورزی پرداخت.

وی با تاکید بر ظرفیت های مناسب برای تولید محصولات مرغوب در کشور اظهار کرد: اگر الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف داشته باشیم و در جهت استفاده صحیح از منابع برنامه ریزی کنیم مطمئنا محصولات با کیفیتی خواهیم داشت که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بازار های صادراتی را از آن خود خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به اتلاف انرژی اشاره کرد و گفت: هر سال مقدار زیادی از منابع ما صرف تولید محصولاتی می شود که در مزارع جمع آوری نمی شود و از بین می رود. این در حالی است که منابع آبی اندوخته ای است که برای فرزندان و آیندگان است و نباید هدر رود.

یوسفی درباره خرید تضمینی توسط دولت گفت : خرید تضمینی باید با قیمت عادلانه و منصفانه باشد. قیمت ۲هزار و ۵۰۰ تومان که دولت تعیین کرده، نمی تواند هزینه های کشاورز را پوشش دهد. به معنای دیگر قیمت ها باید واقعی باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قیمت واقعی را چه کسی باید تعیین می کند، عنوان کرد: قیمت، باید در بازار و تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین شود چرا که کشاورز نهاده ها و مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کند و هزینه هایی مانند دستمزد کارگران با نرخ روز محاسبه می شود.

این فعال حوزه کشاورزی کشت قراردادی را به عنوان یکی از راهکارهای بسیار خوب در شرایط فعلی دانست و اظهار کرد: پس از کشت محصول می توان فرآوری آن را در دستور کار قرار داد و به این شکل در فرآوری محصولات اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کرد.

یوسفی از نحوه واردات محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: آنچه که در داخل کشور به راحتی قابلیت تولید دارد مجوز واردات می گیرد و دولت ارز را در اختیار واردکنندگان قرار می دهد، کالا وارد می شود و کشاورز به دلیل لطمه ای که از این واردات می بیند قادر به ادامه مسیر نیست. در واقع اگر منافع شخصی جای منافع ملی را بگیرد آسیب های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه از سوی کشاورز به دولت ناعادلانه است، اظهار کرد: قیمت یک محصول در سال گذشته با سال جاری یکسان است و این جای تاسف دارد چرا که در سال جاری قیمت تمام مواد و نیازمندی های کشاورزی از جمله سم، بذر، حمل و نقل و دستمزد کارگر افزایش پیدا کرده اما محصول کشاورزی در همان قیمت باقی مانده است.
 

کد خبر: ۳۳٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha