۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
تقاضای غیرواقعی و سفته‌بازی دلیل افزایش قیمت فولاد است
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

تقاضای غیرواقعی و سفته‌بازی دلیل افزایش قیمت فولاد است

احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: تولیدکنندگان اعتقاد دارند که تقاضای غیرواقعی و سفته‌بازی دلیل اصلی افزایش چشمگیر برای خرید محصولات فولادی بوده است. تحولات حوزه فولاد در بسیاری از صنایع دیگر تأثیر دارد، برای همین قیمت‌های دستوری یا دخالت‌های دولت در این حوزه زودتر اثر خود را نمایان می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بازار فولاد از اواخر سال ۱۳۹۸ و در چهار ماه گذشته با رشد قیمت قابل‌توجهی همراه شده است. بهادر احرامیان درباره وضعیت این صنعت و دلایل افزایش قیمت در این بازار می‌گوید: این بازار همپای سایر بازارها تحت تأثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت را تجربه کرده است.

احرامیان می‌گوید: با توجه به اینکه فولاد جزو محصولات اساسی است، تحولات این صنعت در بسیاری از صنایع دیگر تأثیر دارد، برای همین تحولات و تغییر قیمت، قیمت‌های دستوری یا دخالت‌های دولت در این حوزه زودتر اثر خود را نمایان می‌کند.

احرامیان می‌گوید: البته از سال‌ها قبل برای ساماندهی این روش‌هایی تدوین‌ شده است؛ مثلاً با راه‌اندازی بورس فلزات، پای فولاد به بازار سرمایه باز شد؛ بعد با تأسیس شرکت بورس کالای ایران، این حضور جدی‌تر شد. از آن زمان با شدت و ضعف بخشی از محصولات فولادی براساس مکانیزم‌های بورسی عرضه می‌شود.

به گفته احرامیان در سال ۱۳۹۹ سبک جدید دخالت دولت را در بازارها شاهد هستیم. دخالت دولت در رونق بورس سبب شد که در نتیجه آن قیمت فولاد افزایش یابد. درنهایت قیمت زنجیره‌های تکمیلی و صنایع وابسته هم بالاتر رفت. در افزایش قیمت فولاد، فروشنده‌ها مقصر نبودند؛ این بار خریدارها برای حفظ ارزش پول خود در بازارهای متعدد از جمله بازار فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره خبر دستور رئیس‌جمهوری برای خروج محصولات فولادی از بورس کالا در رسانه‌ها، می‌گوید این خبر تکذیب شده و به نظر می‌رسد این اتفاق‌ها و تصمیم‌ها عملیاتی نمی‌شود.  احرامیان می‌گوید: هیچ دستوری در این زمینه به فولاد مبارکه ابلاغ نشده است و چنین بحثی مطرح نیست. خروج از بورس و برگشت به نرخ دستوری، نه منطقی است و نه مورد تأیید نهادهای ذی‌ربط و نه شرکت‌های فولادی.

طبق آمارهای ارائه‌شده در ماه‌های سپری‌شده سال جاری تولید فولاد باوجود شیوع ویروس کرونا رشد داشته است، در مقابل صادرات این محصولات تحت تأثیر مسدود شدن مرز کشورهای همسایه و محدودیت‌های دیگر با افت همراه شده است. احرامیان دلیل این را فقط بسته بودن مرزها می‌داند و می‌گوید حجم صادرات در همه کشورها پایین آمده و در ایران هم‌ اینچنین بوده است. در سه‌ماهه نخست امسال یک‌میلیون و ۴۱ هزار تن شمش شامل بیلت و بلوم و اسلب به بازارهای هدف صادراتی ارسال‌شده است. نکته دیگر در کاهش صادرات فولاد محدودیت‌های ستاد تنظیم بازار در صادرات فولاد است.

احرامیان دلیل افزایش میزان تقاضا در حوزه فولاد را رشد نرخ ارز و پیش‌بینی فعالان از تداوم این روند در ماه‌های آتی می‌داند. او می‌گوید: بررسی روند تقاضا برای شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا بیانگر آن است که در ۴ ماه ابتدایی امسال در مجموع برای ۸۹۹ هزار و ۷۰۰ تن عرضه، برابر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تقاضا به ثبت رسید که به‌این‌ترتیب میزان تقاضا ۲.۵ برابر عرضه بوده است. البته تولیدکنندگان اعتقاد دارند که تقاضای غیرواقعی و سفته‌بازی دلیل اصلی افزایش چشمگیر برای خرید محصولات فولادی بوده است.

احرامیان تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت و تأثیر که فولاد در سایر صنایع دارد، هر تصمیمی در این حوزه اتخاذ شود در سایر بخش‌ها نیز اثر خواهد داشت. محصولات فولادی به‌طور مستقیم بر بازارهای مسکن، لوازم خانگی و خودرو تأثیر دارد و هر تغییر قیمتی به افزایش قیمت تمام‌شده این بازارها منجر خواهد شد.

کد خبر: ۳۳٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha