۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
نتیجه کوپنی شدن کالاها را موفق نمی دانیم
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم:

نتیجه کوپنی شدن کالاها را موفق نمی دانیم

رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با بیان اینکه نفس کوپن ایرادی ندارد، افزود: امروز از جهت تولید مشکلی نداریم و مسئله ناظر بر بالا بودن قیمت ها برای اقشار آسیب پذیر است.

به گزارش بازار عبداله رضیان اضافه کرد: در دهه ۶۰ میزان تولید کالا بسیار پایین بود و به واردات متکی بودیم و لذا در تامین کالا با مشکل جدی روبرو می شدیم ولی امروز از جهت تولید مشکلی نداریم و مسئله ناظر بر بالا بودن قیمت ها برای اقشار آسیب پذیر است.

وی با اعلام اینکه تامین نقدی هم مشکلی را بوجود نخواهد آورد، گفت: اگر مکانیزم کوپن باب شود، یکسری مفسده ایجاد می شد؛ البته بنده بصورت مطلق مخالف اعطای کوپن نیستم.

رضیان با بیان اینکه مجلس کنونی شاید اعتماد چندانی در نحوه توزیع کالا به دولت نداشته باشد و قدری دل نگرانی در این حوزه وجود داشته باشد، تصریح کرد: کوپن و توزیع کالای کوپنی هم مجدد باید به همین دولت محول شود و شخصا احساس می کنم فساد و رانت این کار بیشتر از شرایط معیشت کنونی است.

مخالفان کالابرگ، با نفس کوپن مشکلی ندارند
این نماینده ادوار مجلس با اعلام اینکه نتیجه کوپنی شدن کالا ها را موفق نمی دانم، گفت: ما با خود کوپن مشکل نداریم؛ بلکه با حواشی آن دچار مشکل هستیم.

رضیان اضافه کرد: کوپن به شکل گذشته نیست و یک مرجع باید این کالا را تامین کند. مجلس می فرماید قرار است به ۵۰ میلیون نفر کوپن ارائه دهیم؛ خب این حجم کالا توسط چه نهادی باید تامین و منابع آن چگونه باید مهیا گردد؟ در گذشته مفسده هایی در کنار این سوالات وجود داشت و امروز هم نگرانی هایی در این رابطه وجود دارد.

نگرانی از کوپن نیست
وی با بیان اینکه نگرانی ها به همین حواشی مربوط است و به اصل کوپن باز نمی گردد، خاطرنشان ساخت: بسیاری کالاهای اساسی در داخل تولید می شود ولی مجلس باید در کنار دولت نحوه توزیع را مدیریت کند؛ بنابراین اگر قرار است مجلس راهی را برای این مسیر باز کند، در مجلس قبل هم همین سوالات مطرح بود.

رضیان اجرای کوپن را بسیار سخت و چالش زا برای مجلس و تامین کالا عنوان کرد و گفت: نگرانی ما روی این بحث است اما شکی نیست که باید حتما کالای اساسی در اختیار اقشار نیازمند قرار گیرد. از طرفی مرکز پژوهش ها هم مخالف این موضوع بوده و دلیل خاص خود را دارد.

بازگشت کوپن ثقیل است
همچنین محمود جام ساز، اقتصاددان اظهار کرد: ما ۲۹ سال با کوپن زندگی کردیم ولی بازگشت آن به اقتصاد کنونی، ثقیل است.

وی در خصوص چرایی نیاز به کوپن گفت: پس از تسخیر لانه جاسوسی، این کشور مبادلات خود را با ایران قطع کرد. تولید نفت ما در سال ۵۹ به حدود یک میلیون و نیم بشکه کاهش یافت که سبب کاهش درآمدهای ارزی شد.

جام ساز که ظاهرا قطع تبادلات با امریکا را ناصحیح می دانست، ادامه داد: آن زمان تمام بانک ها دولتی شده و بنگاه های اقتصادی در دست دولتِ فربه شده بود و لذا دولت با کسری بودجه روبرو شد.

تاریخچه کوپن
جام ساز با بیان این مقدمه تاریخی اظهار کرد: با شروع جنگ تحمیلی دولت ۱۶ قلم کالای اساسی را سهمیه بندی کرد و کوپن شکل گرفت و در همان زمان ستاد بسیج اقتصادی تشکیل شد و مرحوم رجایی ریاست آن را عهده دار بودند.

وی ادامه داد: با تشکیل این ستاد فروش همه اقلام اساسی با کالا برگ و در اختیار دولت بود و تا سال ۹۰ حدود ۱۳ مرحله کوپن تولید کردیم که از طریق بانک صادرات توزیع می شد.

جام ساز در اظهار نظری شخصی گفت: مردم در صف های طولانی می ماندند تا موفق به دریافت کوپن شوند که با شئون و کرامت انسان سازگار نبود.

کد خبر: ۳۳٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha