۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
تخلیط برنج ناب محلی با سوغات‌ پاکستان؛ سرکیسه کردن مردم با هم کیسه کردن برنج
بازار گزارش می‌دهد؛

تخلیط برنج ناب محلی با سوغات‌ پاکستان؛ سرکیسه کردن مردم با هم کیسه کردن برنج

ساری- تخلیط برنج مرغوب شمال با برنج‌های خارجی و داخلی همانند رشته‌ای است که سر دراز دارد و هم پای دلال در میان است و هم تاجرنماها و هم مسئولان.

بازار؛ گروه استان‌ها: فصل رنج برنج و شالیکاری که به پایان می رسد، قصه ای نو که غصه دیرینه برنجکاران شمال است، آغاز می شود، جنایتی که در پستوخانه ها و تاریکخانه ها علیه برنج مرغوب ایرانی رقم می خورد.

اختلاف قیمت برنج های داخلی و خارجی از یک سو و واردات بی رویه برنج، دلالان و برخی تاجران را وا می دارد تا برای کسب سود بیشتر و طمع، دست به تقلب و تخلیط برنج مرغوب شمال با انواع و اقسام برنج های وارداتی و یا داخلی کنند.

داخل برخی کیسه های برنج که روی آن برنج اعلا و محلی مزارع مازندران نوشته شده، برنج هایی از توابع پاکستان و کشورهای دیگر سر درمی آورد که جایگزین برنج محلی شده اند.

ردیابی ماجرای برنج های مخلوط شده ما را به یک شالیکوبی در حوالی بابل می کشاند، دورادور شالیکوبی مملو از کیسه های برنج است که ردیف چیده شده است، تا چشم کار می کند، کیسه های برنج روی هم تلمبار شده است و انگار همه چیز عادی و طبیعی و به نظر می رسد.

وقتی موضوع تخلیط برنج را مطرح می کنم، کارگر شالیکوبی آهی از دل می کشد و می گوید امان از دست برخی تاجرنماها و دلالان. از وقتی که قیمت برنج بالا رفت، سود و طمع برخی ها ها نیز قد کشید و با قاطی کردن برنج های نامرغوب خارجی و یا انواع برنج های داخلی در تلاش هستند تا نان خود را روغن کنند.

از وقتی که قیمت برنج بالا رفت، سود و طمع برخی ها ها نیز قد کشید و با قاطی کردن برنج های نامرغوب خارجی و یا انواع برنج های داخلی در تلاش هستند تا نان خود را روغن کنند

به گفته این کارگر، برخی مغازه داران و تاجران برنج های فروشگاه ها را خریداری می کنند و از شالیکوبی داران وکشاورزان می خواهند تا آن را با برنج های محلی نظیر شیرودی، طارم و غیره مخلوط کنند.

وی با اظهار اینکه معمولا مشتریان عادی و مصرف کننده، متوجه تخلیط برنج نمی شوند، افزود: در حال حاضر برنج محلی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد اما برنج خارجی نصف این میزان است و تخلیط برنج خارجی و فروش آن به نام محلی سبب کسب سودمضاعف برای متخلفان می شود.

سرنخ تخلیط برنج را باید در واردات جست
برخی شالیکوبی داران می گوید سرنخ تخلیط برنج را باید در واردات بی رویه جستجو کرد چرا که هر روز کامیون های حامل برنج های خارجی به منطقه وارد می شود و برخی تاجران و سودجویان را به طمع وا می دارد تا آن را با برنج اعلا و درجه یک شمال مخلوط کند.

عباس پورباقری رئیس اتحادیه برنج فروشان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تخلیط برنج در واحدهای تحت پوشش اتحادیه صورت نمی گیرد چرا که مدام بازرسان بخش های مختلف سرکشی می کنند، ادامه داد:شالیکاران استان نیز تخلیط برنج انجام نمی دهد زیرا محصول را به واسطه ها می فروشد و از سوی دیگر تمایل ندارد به برند و اعتبار برنج مرغوب لطمه زند.

 محمد اکبری یک فعال حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بی شک پای دلالان و واسطه ها که دارای تجهیزات و انبار هستند در تخلیط برنج در میان است، ادامه داد: این دلالان به برندهای معروف برنج استان نیز رحم نمی کنند و محموله های با نام و برند برنج استان به مناطق مختلف ارسلا می کنند.

وی با اظهار اینکه باید با متقلبان و متخلفانی که با تخلیط به برند برنج استان ضرر می زنند، برخورد قاطع صورت گیرد، افزود: تداوم این روند سبب ضربه زدن به تولید داخلی می شود.

اکبری با اشاره به اینکه تخلیط برنج معضل دیرینه به شمار می رود و معلوم است یک جای کار می لنگد، ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از برنج استان به صورت فله ای تولید می شود و باید نسبت به شناسنامه دار کردن برنج و مراکز تولید کسیه های برنج با دریافت کد رهگیری اقدام کرد.

کارگاه های زیرپله ای بسته بندی بندی
وی با عنوان اینکه وجود کارگاه های زیرپله ای در تخلیط برنج نقش بسزایی دارد و باید نظارت بیشتری در این حوزه صورت گیرد، تصریح کرد: موضوع تخلیط برنج رشته درازی دارد و سهل انگاری و کم کاری دستگاه های مختلف در بروز این پدیده نقش آفرین است.

در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج مرغوب در مزارع و شالیزارهای مازندران تولید می شود و ۳۰۰ هزار کشاورز استان از این طرح امرار معاش می کنند و تخلیط برنج می تواند اقتصاد شالیکاران شمال را به مخاطره اندازد.

برند سازی محصول برنج، افزایش جریمه ها برای بازدارنده بودن، شناسنامه دار کردن برنج، راه اندازی نمایندگی های فروش مستقیم می تواند در حفظ اصالت برنج شمال تاثیر بسزایی داشته باشد.

مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با بیان اینکه تخلف تخلیط برنج به اعتبار برنج محلی در داخل و خارج لطمه می زند و باید سختگیری های بیشتری در این راستا صورت گیرد، افزود: کددار شدن مراکز بسته بندی برای پیشگیری از تخلف تخلیط حائز اهمیت است.

اسماعیل یزدانپناه با اظهار اینکه علاوه بر تخلیط انواع برنج های داخلی با خارجی گاه شاهد تخلیط رقم های مختلف برنج های محلی مانند طارم با سایر ارقام دیگر محلی هستیم و این مسئله به اعتبار برنج لطمه می زند.

بیش از هزار شالیکوبی در مازندران به صورت کارمزدی فعالیت دارند و دخالت چندانی در خرید و فروش، بسته بندی و عرضه ندارند و به اعتقاد فعالان این حوزه، کمتر شالیکوبی ریسک تخلیط برنج را به تن می خرد و باید ریشه آن را در جاهای دیگری جستجو کرد.

تخلیط به اعتبار برنج محلی لطمه می زند
یداله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران با عنوان اینکه پدیده تخلیط برنج در مناطق شمالی و مازندران وجود دارد، پای غیربومی ها را به این مسئله باز می کند و می گوید: متاسفانه این تخلف اعتبار برنج مرغوب محلی را لطمه می زند.

وی با اظهار اینکه برخی متخلفان با خرید برنج شکسته آن را با برنج های دیگر قاطی می کنند و به عنوان نیم دانه و یا برنج شکسته درجه یک در بازارهای داخلی و خارج استان به فروش می رسانند.

ملکی بابیان اینکه با برنج فروشان متقلب به شدت و قاطعیت برخورد می شود، ادامه داد: هیچ تخفیفی برای این متخلفان قائل نخواهد شد.

بیش از ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به زیرکشت برنج رفته و ردیابی تخلیط برنج تشدید نظارت در حوزه های مختلف از زنجیره برداشت تا مصرف را الزامی می سازد تا رشته ای قصه پرغصه قطع شود.

کد خبر: ۳۳٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha