۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
ضعف نظارت، عامل ایجاد مشکلات اساسی در برخی کانونهای حمل و نقلی
رئیس هیئت مدیره انجمن کامیون‌های یخچال‌دار:

ضعف نظارت، عامل ایجاد مشکلات اساسی در برخی کانونهای حمل و نقلی

عبدالله خانعلی با اشاره به شرایط مدیریتی خاص در کانون انجمن های صنفی کارگری رانندگان کامیون، خواستار پذیرش عضویت انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار در این کانون شد.

به گزارش خبرنگاربازار، عبدالله خانعلی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران با اشاره به پی گیریها برای عضویت انجمن در کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان کامیون کفت: ۶ سال است که از عضویت انجمن صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان هران در کانون رانندگان جلوگیری می‌شود. این در حالی است که طبق اساسنامه کانون در بند ۴ و تبصره یک آن تصریح شده است کلیه انجمن‌ها آزادند عضویت کانون را بپذیرند. تا اینجا مشکلی نیست، مشکل اصلی تناقضی است که در تبصره دوم همین ماده وجود دارد. در این تبصره آمده است چنانچه هیئت مدیره عضویت انجمنی را نپذیرفت، درباره عضویت این انجمن در مجمع عمومی تصمیم‌گیری می‌شود.

این فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای به تناقض موجود در این تبصره اشاره کرد و بیان کرد: این یک چرخه است، هیئت مدیره عضویت اعضا را می‌پذیرد و بعد این اعضا درصورت اشکال باید عضویت انجمن دیگری را تایید کنند، مشخص است که نتیجه به کجا می‌انجامد. اگر کسی در مجمع با عضویت تصمیم هیئت مدیره مخالفت کند، خودش با احتمال لغو عضویت روبه‌رو است.

وی ادامه داد: مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود، اگر لیست انجمن‌هایی که عضو هستند و در مجمع عمومی هم حق رای دارند را ببینید، متوجه مشکل دیگری می‌شوید. یک انجمن برای تاسیس حداقل باید ۵۰ عضو داشته باشد، در حالی که بسیاری از انجمن‌های عضو در کانون از این نظر دچار اشکال هستند، برای مثال انجمن صنفی رانندگان شمیرانات را در کانون داریم. کسی اگر ساکن منطقه یک تهران باشد که به شغل سخت و رانندگی تن نمی‌دهد، چه برسد به اینکه ۵۰ راننده در این منطقه داشته باشیم.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران یکی از قوانین دارای اشکال کانون رانندگان این است که انجمن‌ها پس از عضویت تا ۳ سال نمی‌توانند برای هیئت مدیره کاندیدا شوند. همه این موارد هم در حالی است که مراجع رسمی کانونی را به رسمیت می‌شناسند که بسیاری از رانندگان با این شرایط نمی‌توانند عضو آن باشند.

وی درباره مدیریت سابق کانون رانندگان گفت: مدیر سابق کانون کارگری رانندگان تا سال ۹۷ به مدت ۲۰ سال بر این سمت تکیه داشت، ایشان نه راننده بود و نه کارت هوشمند داشت، درصورتی که طبق قانون ایشان باید حتما به‌عنوان راننده شناخته می‌شد. زمانی هم که به این موضوع اعتراض شد در یک جلسه مجمع فوق‌العاده شرط داشتن کارت هوشمند و همچنین عنوان جاده‌ای از اسم کانون حذف شد تا بتواند به مدیریت ادامه دهد.

خانعلی مدعی شد: تخلف در دوران مدیر سابق کم نبود. ایشان در دوران مدیریت خود از عضویت ۴۰ انجمن در کانون جلوگیری می‌کرد.

خانعلی درباره مشکلاتی که در هیئت مدیره کانون وجود دارد، گفت: اعضای هیئت مدیره تحصیلات مناسب ندارند و حتی یکی از اعضای هیات مدیره در حدی سواد ندارد که بتواند امضا کند. این اشکال زمانی نمود پیدا می‌کند که این دوستان قرار است در جلسات با مدیران ارشد از حقوق صنفی رانندگان حراست کنند.

وی افزود: متاسفانه کانون رانندگان نه سایت اینترنتی دارد و نه دبیرخانه، برای مثال مجبور شدم برای گرفتن جواب یکی از نامه‌هایی که به انجمن زده بودم به وزارت کار نامه بنویسم که به کانون بگوید جواب نامه مرا بدهند که آن را هم شفاهی دادند و در دلیل تاخیر اعلام کردند ۳ ماه است جلسه‌ای برگزار نشده است.

این فعال حوزه حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر در هیئت مدیره ۳ بازنشسته عضو هستند که خلاف قانون است. یا شاهد هستیم ۲ سال است که کانون رانندگان بازرس ندارد. در این شرایط من به‌عنوان راننده، نه می‌توانم امید داشته باشم که کانون به‌عنوان مدافع حقوق صنفی من بتواند کاری انجام دهد و نه بازرسی هست که بابت تخلفات بتوانم شکایت کنم.

خانعلی در پایان درباره مشکلات موجود در این حوزه و دلایل آن گفت: ضعف نقش نظارتی سازمان‌های مربوط و خلاء دانش در هیئت مدیره‌ها باعث به‌وجود آمدن مشکلات امروز است. اگر کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان کامیون درست عمل کند می‌تواند نقش تاثیرگذاری در صنعت حمل و نقل کشور و همچنین تامین مطالبات صنفی داشته باشد، اما مشکل اصلی سطح دانش افراد است.

کد خبر: ۳٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha