۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
امسال ۳۳۰ هکتار از باغات استان همدان زیر کشت پسته رفته است
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان:

امسال ۳۳۰ هکتار از باغات استان همدان زیر کشت پسته رفته است

همدان - مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه از سال ۹۲ با اختصاص ۲۱ هکتار زمین در زمینه کشت پسته در استان همدان کار شده است، گفت: این رقم سال گذشته به ۲۸۶ هکتار رسید و امسال افزون بر ۳۳۰ هکتار زمین در استان همدان زیر کشت پسته رفته است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ حجت الله شهبازی ظهر یکشنبه در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به اینکه استان همدان از نظر اقلیمی، موقعیت جغرافیایی، داشتن باغبان‌های خوب و شرایط دیگر در بخش باغبانی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اظهار کرد: مساحت باغات استان همدان ۲.۶ درصد مساحت باغات کشور است و باغات استان همدان از نظر مساحت رتبه ۱۵ کشور را دارد.

وی با بیان اینکه استان همدان از نظر تولید محصولات باغی ۳.۳ درصد تولیدات را به خود اختصاص می‌دهد و رتبه نهم کشور را دارد، ادامه داد: به طور میانگین از هر هکتار باغ در کشور ۷ تن محصول باغی برداشت می‌شود که این رقم در استان همدان افزون بر ۹ تن در هکتار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه شهرستان ملایر ۲۹ درصد مساحت باغات استان همدان را دارد، افزود: تولید محصولات باغی شهرستان ملایر افزون بر ۳۷.۷ درصد محصولات استان است و این شهرستان از نظر مساحت و میزان تولید رتبه نخست استان همدان را دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند با ۱۸ درصد مساحت باغات و ۲۲ درصد تولید محصولات باغی استان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: شهرستان همدان با ۱۲.۶ درصد سطح باغات و ۱۰.۵ درصد تولیدات باغی در رتبه سوم قرار دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با بیان اینکه کشت چند محصول جدید در استان همدان دنبال می‌شود، عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها توسعه کشت پسته است.

وی با اشاره به اینکه پسته یکی از مهمترین محصولات خشکباری در جهان است و ارزش افزوده بالا و ارز آوری فراوانی دارد، ادامه داد: در گذشته فقط در مناطق خاصی از کشور پسته کشت می‌شد اما جهاد کشاورزی استان همدان موفق شد پسته را در شهرستان‌های جنوبی شامل نهاوند، ملایر، تویسرکان و اسدآباد کشت کند.

شهبازی با بیان اینکه در رابطه با کشت پسته از سال ۸۳ تا سال ۹۲ هیچ سطح زیر کشتی در استان همدان وجود نداشت و اقدامی نشده بود، بیان کرد: از سال ۹۲ در رابطه با کشت پسته در استان همدان کار شد و ۲۱ هکتار زیر کشت پسته رفت.

وی گفت: این رقم سال گذشته به ۲۸۶ هکتار رسید که امیدواریم امسال افزون بر ۳۳۰ هکتار باغ در استان همدان زیر کشت پسته برود.

کد خبر: ۳۳٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha