۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
امریکا از چین عقب ماند!
چشم انداز رتبه بندی تولید ناخالص ملی جهان از ۲۰۱۹-۲۰۲۴

امریکا از چین عقب ماند!

بر اساس گزارشات صندوق بین المللی پول در رابطه با آخرین داده های چشم انداز اقتصادی جهان، ۱۹۲ کشور از سال ۱۹۸۰ بر اساس شاخص GDP رتبه بندی شده اند.

بازار، تهمینه غمخوار: تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای اندازه‌گیری در اقتصاد است که در برگیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی که در طی یک دوره معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود، می باشد.

همچنین این شاخص در مقایسه ارزش مالی کشورهای جهان از جمله فهم ثروت و چگونگی بازار خرید و فروش آنها به ما کمک می کند.  

به همین منظور در مقایسه کشورها بر اساس این شاخص، تولید ناخالص داخلی باید به یک ارز واحد تبدیل شود و گزارش کشورها بر اساس ارزهای ملی مختلف نباشد.

بنابراین، تولید ناخالص داخلی یا باید بر اساس نرخ ارز فعلی موجود (دلار) یا شاخص برابری قدرت خرید (PPP)  اندازه گیری شود.

گفتنی است که بر اساس این شاخص کشورهای چین، امریکا، هند، ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس و فرانسه به ترتیب ۱۰ کشور برتر اقتصادی در جهان هستند که طبق  شاخص برابری قدرت خرید (PPP)  چین از امریکا اقتصاد قوی تری دارد.

همچنین کشورهایی چون امریکا، چین، ژاپن، آلمان، هند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، برزیل و کانادا به ترتیب از سال ۲۰۱۹ تلاش کرده اند که گزارش GDP خود را با تبدیل ارز ملی خود به دلار امریکا و بر اساس نرخ ارز فعلی نشان دهند.  

بنابراین از سال ۲۰۱۹ امریکا و چین در استفاده از دو شاخص دو مقام اول را به خود اختصاص داده اند.

شایان ذکر است که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2024، (با میزان 6.14 در صد) بسیار بیشتر از ایالات متحده  با میزان (2.35 درصد) است. اما چین در قیاس با سالهای گذشته  با افت این شاخص مواجه بوده است که بیشترین دلیل این افت جنگ تجاری ارزیابی می شود.

داده ها نشان می دهد که بر اساس مقیاس اسمی، ایالات متحده به میزان ۷.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ از چین جلوتر بوده و چین که در سال ۲۰۱۴ بر اساس شاخص  برابری قدرت خرید  بر ایالات متحده پیشی گرفته بود هم اکنون نیز ۶ تریلیون دلار جلوتر از امریکا در حرکت است و طی چند دهه آینده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان بر اساس این شاخص در نظر گرفته خواهد شد.

 در رده بندی اسمی، هند موقعیت خود را در رتبه پنجم و برتر از بریتانیا و فرانسه در سال ۲۰۱۹ تثبیت کرده و سرعت رشد آن بسیار بالاتر از این دو کشور اروپایی بزرگ است.

جالب است که در میان ۵۰ کشور برتر، رتبه تایلند، نیجریه و مصر در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته 2018، ۳ امتیاز افزایش داشته و آرژانتین، آفریقای جنوبی و پاکستان هر کدام کاهش ۳ امتیازی در موقعیت اقتصادی خود را نشان داده اند.

کد خبر: ۳٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha