۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومان/  احتمال تداوم کاهشی شدن قیمت ها در بازار ارز
«بازار» گزارش می دهد؛

بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومان/ احتمال تداوم کاهشی شدن قیمت ها در بازار ارز

قیمت سکه و دلار امروز در حالی کاهش یافت که به عقیده کارشناسان این روند ادامه دار خواهد بود چرا که قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است.

بازار؛ گروه بانک و بیمهقیمت انواع ارز سکه و طلا امروز در بازار ارزان شد. ادامه کاهش قیمتی که از اوایل ماه جاری همزمان با اتمام مهلت صادرکنندگان برای بازگرداندن ارزهای صادراتی شروع شد و قیمت دلار که در کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفته بود را به کانال ۲۱ هزار تومان رساند.
قیمت ها در بازار سکه و ارز از ابتدای سال جاری با روند روبه رشدی همراه بود اما این رشد از اواسط ماه گذشته شدت بیشتری به خود گرفت تا جایی که قیمت ها در این بازار لحظه ای بالا می رفت.
با وجودی که قیمت ها در بازار سکه و ارز بی منطق و به شکل غیر واقعی در بازار بالا می رفت بانک مرکزی واکنشی نشان نمی داد تا اینکه اواخر ماه گذشته و قبل از اتمام مهلت صادرکنندگان در عرضه ارز به سامانه نیما بانک مرکزی در اقدامی غافلگیرانه ۳۴۲ میلیون دلار را به این سامانه تزریق کرد. هم زمان با عرضه ارز به سامانه نیما عرضه ارز از سوی بازار ساز نیز در این مدت افزایش یافت و این موضوع باعث شد تا ریزش قیمت ها در بازار سکه و ارز شروع شود.

ادامه کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز!
کاهش قیمتی که دلار ۲۶ هزار تومانی را به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رساند. در آن روزها فعالان بازار اعلام کردند؛ دلیل اصلی کاهش قیمت ارز، پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی و خروج تقاضای صادرکنندگان از بازار و البته حضور جدی بانک مرکزی در بازار بود. البته پس از گذشت چند روز قیمت ارز و سکه دوباره در بازار روندی افزایشی به خود گرفت و قیمت ها تدریجی رشد کردند تا جایی که بهای هر قطعه سکه بهار آزادی که بعد از دخالت بانک مرکزی به بازار به زیر ۱۰ میلیون و دلاری که ۵ هزار تومان ارزان شده بود دوباره گران شدند. گرانی که دلار را تا دیروز به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه را بیش از ۱۱ میلیون تومان رساند. البته قیمت سکه و ارز طی چند روز اخیر با ثبات و یا رشد بسیار اندکی همراه بود اما امروز قیمت این کالاها در بازار کاهشی شد و سکه و دلار را یک پله به زیر آورد 

دلار ۲۲ هزار و ۸۰۰، یورو ۲۷ هزار تومان
امروز در بازار آزاد  قیمت دلار  ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان، یورو ۲۷ هزار تومان اعلام شده است. همچنین صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۲۰۰  تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.
با کاهش قیمت ارز در بازار امروز قیمت خرید و فروش دلار نیز در صرافی‌ها ۱۶۰۰ تومان و قیمت خرید و فروش یورو ۱۹۰۰ تومان اختلاف داشت. فعالان بازار معتقدند بازارساز به‌زودی با ورود جدی به بازار قیمت‌ها را برمی‌گرداند.

طلا و سکه هم ارزان شدند
پس از کاهش قیمت ها در بازار ارز، قیمت طلا و سکه نیز کاهشی شد طوری که قیمت طلای ۱۸عیار امروز در بازار هر گرم یک میلیون و ۲۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده است.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
گفتنی است؛ هر گرم طلای ۲۴ عیار یک ‌میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۷۷.۲ دلار معامله می‌شود.
به گزارش «بازار» کارشناسان معتقدند قیمت دلار بیش از ۲۰ هزار تومان غیر واقعی است و سرمایه گذاران این بازار نباید در این بازار سرمایه گذاری کنند.
علاوه براین با توجه به تمرکز قوای سه گانه بر جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز همچنین برنامه ریزی های بانک مرکزی برای ساماندهی این بازار احتمال رشد جهشی قیمت ها در بازار ارز بعید به نظر می رسد.

احتمال کاهش قیمت ارز در آینده نزدیک
شهاب آزادی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» در باره علت کاهش قیمت ارز در بازار گفت: محدودیت بانک مرکزی در دسترسی به منابع ارزی باعث رشد تقاضا و گرانی ارز در بازار شده است اما پیش بینی می شود قیمت دلار و انواع ارز با بازگشایی مرزها پس از مهار ویروس کرونا و بازگشت ارزهای صادراتی در بازار کاهشی می شود.
وی به خالص دارایی های بانک مرکزی در بهار سالجاری اشاره کرد و افزود: خالص دارایی های بانک مرکزی طی این مدت ۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که البته این منابع از طرق صندوق توسعه ملی تامین شده است که قابلیت نقد شوندگی را ندارد این در حالی است که در چنین شرایطی قیمت دلار در بازار کاهش آنچنانی نیافته است چرا که بانک مرکزی عملا به منابع دلاری خیلی دسترسی ندارد.
این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز با دست خالی خوب عمل کرده است چرا که بدون اینکه منابع ارزی بسیار زیادی را به بازار تزریق کند بازار را به خوبی مدیریت کرده است.
وی به سیاست بانک مرکزی در محدود کردن واردات به کشور اشاره کرد و افزود: با محدود شدن واردات تقاضا برای ارز کاهش می یابد و قیمت ها در بازار ارز تا حدی کنترل می شود.
آزادی قیمت حدود ۲۰ هزار تومانی دلار را منطقی دانست و گفت: ارزش دلار در اقتصاد کشور بیش از ۲۰ هزار تومان نیست.

کد خبر: ۳۳٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha