۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
فاصله طبقاتی هر روز بیشتر از دیروز؛ مسئولان به فکر باشند
یک استاد دانشگاه:

فاصله طبقاتی هر روز بیشتر از دیروز؛ مسئولان به فکر باشند

شاهرود- شاه‌حسینی، استاد دانشگاه بابیان اینکه فاصله طبقاتی در استان سمنان بیشتر شده است، گفت: گواه این امر اختلاف میزان درآمد دهک اول و دیگر دهک‌ها در سطح جامعه است که به اذعان کارشناسان و مسئولان به بیشترین حد خود در دهه اخیر رسیده است.

مصطفی شاه‌حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه اختلاف طبقاتی در سطح استان سمنان به نظر می‌رسد که به یکی از بیشترین میزان خود رسیده است، تأکید کرد: باید مسئول‌های ارشد استانی و کشوری فکری به حال این موضوع بیندیشند.

وی افزود: اختلاف میزان هزینه‌ها و درامدهای دهک اول و آخر جامعه در سطح استان گواه بسیاری از مسائل است که می‌تواند به این نظریه تحقق ببخشد.

این کارشناس بابیان اینکه طبق آخرین اظهارنظر مسئولان امروز حقوق کارگران حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و خرج کرد آن‌ها نیز به همین میزان است که نشان می‌دهد قدرت پس‌انداز در بین قشر کارگر با توجه به گرانی‌ها کاهش‌یافته است.

شاه‌حسینی بیان کرد: دهک آخر جامعه نیز تا پایان سال ۹۸ درآمد ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی را ثبت کردند که این امر نشان می‌دهد اختلاف فاصله بین دهک اول و آخر در استان سمنان که مشتی نمونه خروار در کشور است، هشت برابر است.

وی بابیان اینکه موضوع دوم این است که بیشترین قیمت خانه در شهری مانند شاهرود برای هر مترمربع ۲۳ میلیون و در سمنان ۲۰ میلیون تومان است و ارزان‌ترین خانه امروز دو میلیون تومان در این شهرها قیمت می‌خورد و این یعنی اختلاف ۱۰ برابری بین دارایی دهک اول و آخر جامعه؛

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که آیا این موضوع اختلاف طبقاتی را نشان نمی‌دهد؟ بیان کرد: مسئولان در سطح جامعه مدام امید افزایی را ترویج می‌دهند اما باید به مردم و رسانه‌ها نیز حق داد که با دیدن این اختلاف که به شکاف بدل شده، کار دشواری داشته باشند پس انتظار مسئولان کمی غیرمعقول است زیرا آن‌ها هم باید به رسالت خود عمل کنند و این اختلاف را کاهش دهند تا بعد بتوان امید افزایی کرد.

شاه‌حسینی بیان کرد: وقتی می‌توان ازلحاظ اقتصادی امید افزایی کرد که مردم صداقت ببینند حال‌آنکه پنج سالی می‌شود که استانداری سمنان آمار تفکیکی بیکاری را در سطح هشت شهرستان استان سمنان اعلام نمی‌کند یا آمار تورم و مسائل مرتبط با آن صادقانه بیان نمی‌شود درنتیجه کار ما کارشناسان که تحلیل اعداد و ارقام است تا بتوانیم به‌وسیله آن‌ها امید افزایی کنیم، دشوار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که باید چه کرد تا این شکاف کمتر شود، بیان داشت: قطعاً دولت نقش اساسی دارد اما سیاست‌های مدیریتی نباید به این شکل باشد که دهک پردرآمد جامعه کم درآمد شوند بلکه باید دهک کم درآمد را توانمند ساخت.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری، ارتقای کف دریافتی کارگران و کنترل تورم، سیاست‌های نظارتی درست، اشتغال‌زایی و ده‌ها مورد دیگر مسائلی است که دولت در آن‌ها نقش دارد اما همچنان شاهد هستیم که موفقیت‌هایی در این زمینه کسب نکرده است.

شاه‌حسینی افزود: نامه اساتید و کارشناسان به روحانی حاوی پیشنهادهای فراوانی بود که اگر عملی شوند خواهیم توانست فاصله طبقاتی را کاهش دهیم.

کد خبر: ۳۳٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha