۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
اختراعاتی که پشت دیوار بروکراسی مانده‌اند؛ دشواری‌های تولید سد راه جوان مبتکر
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اختراعاتی که پشت دیوار بروکراسی مانده‌اند؛ دشواری‌های تولید سد راه جوان مبتکر

بجنورد- جوان اهل استان خراسانی شمالی در سال ۹۱ موفق به ساخت بلندگویی متفاوت، مبتکرانه و البته کاملاً ایرانی برای خودروها شد اما پس از گذشت هشت سال هنوز هیچ حمایتی از طرح این جوان صورت نگرفته است.

بازار؛ گروه استان ها:  وحید فیروزه جوان برتر استان خراسان شمالی در سال۱۳۹۸ و کارآفرین نمونه و کاسب برتر۱۳۹۸در شهر بجنورد ، هشت سال پیش موفق به ساخت نخستین بلندگوی خودروی کاملاً ایرانی شد متأسفانه هنوز هم بلندگوی او به مرحله تولید انبوه و راه‌اندازی خط تولید نرسیده است.

۱۶ دی‌ماه سال گذشته بود که با انتشار گفتگویی با عنوان «جوان کارآفرینی که خستگی‌ناپذیر است/ ضرب العجل استاندار برای پرداخت تسهیلات تولید بلندگوی خودرو» در بازار منعکس شد. در آن گفتگو وحید فیروزه جوان ۳۳ ساله بجنوردی طراح نخستین بلندگوی خودروی کاملاً ایرانی  اجرای این طرح و تسهیلات آن صحبت می‌کرد که به دستور استاندار می بایست از سوی صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی ‌پرداخت می‌شد اما هنوز هم مشکلات این جوان در تولید محصولش ادامه دارد.

برای پیگیری دوباره آخرین مراحل کار این جوان مبتکر بجنوردی و عدم تولید محصولش با او به گفتگو نشستیم.

* از آغاز فعالیت خود درزمینهٔ محصولات صوتی تصویری بگویید
بعد از پایان سربازی با توجه به علاقه و تلاش‌های بنده به موسیقی به دنبال یکی از ابزارهایی که در کنار کار موسیقی با آن سروکار داشته باشم رفتم که این کار دستگاه پخش بلندگو بود و بنده در این زمینه دوره‌های آموزشی را گذراندم.

فروشگاهم فعالیت رسمی خود را در سال ۸۷ باهدف سرویس‌دهی و ارائه خدمات توسط یکی از مجرب‌ترین کادرهای فنی خراسان شمالی درزمینهٔ محصولات صوتی تصویری و حفاظتی اتومبیل آغاز کرد و در سال ۹۲ به دنبال ماجرای تولید بلندگوی خودرو رفتم و بعد از انتشار کتاب بنده در سال ۹۴ تقاضا برای خرید بلندگو بالا رفت که ۱۷ شعبه در نقاط مختلف کشور با برند وحید سیستم زدم.

* پیگیری شما بعد از دستور استاندار برای گرفتن تسهیلات چه شد؟
سال ۹۲ به صندوق مهر امام رضا(ع) مراجعه کردم و هشت میلیون تومان وام برای شروع کارم درخواست دادم اما به دلایل مختلف موفق به اخذ وام نشدم. در سال ۹۵ نیز درخواستی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام برای پروژه کارآفرینی به کمیته امداد امام دادم و آن نیز تائید نشد زیرا نظر آنان این بود که در ابتدا بنده دستگاه‌های موردنظر را خریداری کنم و اما بنده اگر پولی داشتم که نیاز به درخواست وام نداشتم.

بعدازآن با فراگیر شدن در شبکه‌های اجتماعی از طرف برنامه‌ای که در حوزه کارآفرینی بود به شبکه یک دعوت شدم که بعد از برنامه تماس‌های زیادی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری با بنده شد و حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه بودند ولی به دلیل اینکه خواهان اجرای این طرح در استان خود هستم پیشنهاد آنان را نپذیرفتم و دوباره برای تولید این کار نیاز به سرمایه داشتم با این تفاوت که همه اجناس گران شده بود به مبلغ یک میلیارد تومان نیاز داشتم.

بعد آن با استاندار خراسان شمالی و مدیر صندوق کارآفرینی امید استان و سایر مسئولان مرتبط  دیدار داشتیم که در آن جلسه بعد از توضیحات بنده و مدیر صندوق کارآفرینی امید استان، استاندار برای پرداخت یک میلیارد تومان تسهیلات موردنیاز بنده به صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی پس از تکمیل مدارک ضرب‌الاجل داد که از طریق استانداری به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدم که متأسفانه بیش از هفت ماه از ماجرا می‌گذرد ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ام.

* پاسخ آن‌ها به شما چه بود؟
می گفتند باید اول مکان طرح مشخص باشد که در روستای کچرانلو در ۱۰ کیلومتری شهر بجنورد زمینی را خریداری کردم و بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای تکمیل این کارخانه هزینه کردم.

 اکنون نیز با شرایط اقتصادی در کشور اجرای طرح بنده دیگر با این مبلغ امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند پنج میلیارد تومان هستم که این صندوق می‌گوید آمادگی پرداخت این تسهیلات را ندارد، اکنون کاری که می‌شد با هشت میلیون تومان انجام داد نیاز به پنج میلیارد تومان دارد.

* ساخت هر بلندگوی خودرو چقدر هزینه دارد؟
در سال گذشته برای هر جفت بلندگوی موردنیاز یک خودرو با حداقل ۱۸۰ هزار تومان این محصول را وارد می‌کردند که فروش آن در بازار ۲۵۰ هزار تومان بود و اکنون با افزایش دلار این مبلغ بیشتر می‌شود و قیمت محصولی که ما می‌خواستیم تولید کنیم کمتر از این قیمت بود.

* با راه‌اندازی این کارخانه برای چه تعداد اشتغال‌زایی می‌شود؟
با راه‌اندازی این کارخانه برای ۲۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

* چرا سراغ سرمایه‌گذار نرفتید؟
بعد از دعوت در شبکه یک سیما سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی تماس گرفته‌اند و اکنون نیز با دوستانی از کشورهای چین و بلژیک به توافق‌های اولیه رسیده‌ایم که بحث کرونا پیش آمد که حتی شرکت ایران‌خودرو و تعدادی بنکدار که بلندگوها را از کشور خارجی وارد می‌کنند از من درخواست کردند که من کار را تولید کنم و آن‌ها جنس آماده را از من خریداری کنند.

* دلیل آتش زدن تولیدات بلندگویتان چه بود؟
حدود هشت سال دوندگی برای تولید بلندگوی خودرو، نمونه‌هایی که ساخته بودم را به همراه لوح‌های تقدیر به نشانه اعتراض در محل اجرای طرح آتش زدم که در شبکه‌های اجتماعی بازخورد فراوانی داشت.

* اگر موفق به دریافت تسهیلات و تولید بلندگو نشوید چه برنامه‌ای دارید؟
تا اکنون‌که تمام‌وقت و سرمایه‌ام را در این چند سال درراه تولید بلندگو صرف کرده‌ام پیگیری‌هایم همچنان برای پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی کارخانه‌ام ادامه دارد و باید تولیدکننده باشم.

کشور و استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در اجرای چنین طرح‌هایی دارند که تنها می‌بایست از آنان حمایت شود تا به مرحله اجرا رسیده و گامی برای تحقق خودکفایی و بی‌نیازی از واردات بسیاری از محصولات برداشته شود و تنها درخواستم از مسئولان حمایت از جوانان با ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه است و در بحث گسترش، صادرات و نیروی کار نیز حمایت داشته باشند.

کد خبر: ۳۳٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha