۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
تحلیل تکنیکال و بنیادی شتران؛ نمادی ارزنده و اهداف عالی
تحلیل نمادهای بورسی؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی شتران؛ نمادی ارزنده و اهداف عالی

با توجه به بنیادی بودن شتران و حمایت دولت از این پالایشگاه می‌تواند برای سرمایه‌گذاری بلند مدت مناسب باشد.

گروه بورس؛ بازار: شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه های کشور است که در سال ۷۷  در تهران تاسیس شد؛ زمینه فعالیت این شرکت انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها و تولید فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، سوخت هواپیما و غیره می‌باشد. این شرکت در سال ۹۱ ابتدا وارد بازار فرابورس شد و بعد از ۴ سال توانست به بازار اولیه راه پیدا کند.

تحلیل بنیادی شتران
وضعیت محصولات پالایشگاهی در جهان با اجرای قوانین جدیدی سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال جاری دچار تغییرات شدیدی می‌شود به خصوص پالایشگاهای ایران که بیشترین محصولات تولید آن‌ها نفت کوره است چرا که بر اساس قوانین این سازمان از سال جاری استفاده از نفت کوره برای حمل و نقل دریای  باید دارای گوگرد پایین‌تر از ۰.۵ درصد باشد درحالی که این رقم در ایران بین ۳تا ۵درصد است.

در ایران بیشترین فرآورده پالایشگاهی نفت کوره است که دارای حاشیه سود پایینی بوده و تقاضای برای آن رو به کاهش است. در حال حاضر بر اساس گزارش ترازنامه انرژی کشور سهم تولید نفت کوره در سبد پالایش نفت کشور حدود ۳۳ تا ۳۴ درصد بوده و درحالی که در پالایشگاه‌های پیشرفته جهان این سهم بین صفر تا پنج درصد است.

با توجه به اینکه ایران در تولید بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیده اما طبق آمار میزان مصرف این دو کالا در ایران به یک سوم کاهش پیدا کرده است از طرف دیگر با توجه به تحریم‌های میزان صادرات این محصولات با مشکلات متعددی روبه است. همچنین هنوز پالایشگاه‌ها با توجه به تجهیزات قدیمی خود توان تولید بنزین با استاندار دهای جهانی را به دست نیاورند. در نتیجه وضعت فروش این محصول هم با مشکلاتی روبه رو است.

مسئله‌ای که در بلند مدت باید به آن توجه کرد تولید خودروهای هیبریدی و برقی است که میزان مصرف این کالاها را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین شیوع کرونا سبب کاهش قیمت محصولات پالایشگاهی در جهان شده است.

عمده بازار ھدف محصولات شرکت پالایش نفت تهران شرکت داخلی بوده و مطابق قانون، شرکت محصولات اصلی تولیدی خود را جھت توزیع در سطح کشور تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌ھای نفتی ایران می‌دھد.

با توجه به اینکه بیش از ٩۵ درصد بھای تمام شده شرکت، ھزینه خرید نفت خام می باشد، لذا تغییرات نرخ جھانی نفت خام و نرخ تسعیر ارز می تواند تاثیر قابل اھمیتی بر بھای تمام شده تولید داشته باشد، افزایش نرخ ھای جھانی و نرخ تسعیر ارز به یک میزان در افزایش درآمدھای عملیاتی و بھای تمام شده کالای ساخته شده شرکت موثر خواھد بود.

بنیاد مستضعفان ۲۹٫۹ درصد، انرژی گستر سینا ۲۱٫۵ درصد، پتروشیمی تابان فردا ۸٫۶ درصد،  سرمایه‌گذاری اهداف ۷٫۱ درصد و سرمایه‌گذاری توسعه ملی ۳٫۰۱ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.

وضعیت ترازنامه شرکت پالایش نفت تهران
سود ناخالص این شرکت بر اساس عملکرد واقعی آن در سال گذشته ۳۹.۹۳۷.۴۲۱ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴ درصد رشد داشته است اما سود خالص این شرکت در سال گذشته ۳۲.۷۵۵.۲۶۶ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۷درصد کاهش داشته است. این در حالی است که میزان تولید این پالایشگاه  در سال ۹۸ چیزی حدود ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

موجود این کالا بر اساس عملکرد ۹ ماهه سال ۹۸ چیزی بالغ بر ۷۲.۸۷۳.۹۹۶ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۷، ۴۱.۹۰۴.۳۷۰ میلیون ریال رسید که نشان از افزایش تولید این شرکت می‌دهد.

سود خالص هر پایه سهم در سال ۹۷، ۸۰۴ ریال بوده که با کاهش ۷درصد رشد در سال ۹۸ به ۷۴۴ ریال رسیده است همچنین نرخ رشد سود در سال ۹۷، ۱.۴۷۴ درصد و در سال گذشته ۷۴۴درصد بوده است که نشان می‌دهد نرخ رشد سود این پالایشگاه در سال گذشته روند کاهش داشته است.

جمع درآمدهای این شرکت در سال ۹۸، بالغ بر ۳۶۷.۹۹۴.۲۰۰ میلیون ریال که نسبت به سال ۹۷ دو برابر شده است که این موضوع بیشتر ناشی از افزایش ناگهانی قیمت دلار بوده است. میزان فروش بیشتر محصولات این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است و جمع فروش این محصولات حدود ۴۰۰.۰۰۰میلیون ریال کاهش داشته است.

تابلوی بورس
نماد شتران با میانگین حجم ماه، ۱۱۱میلیون واحد، نسبت قیمت به درآمد، ۸۲.۳۵، آخرین قیمت معاملاتی سهام ۴۸.۷۲۰ ریال و شناوری ۹درصد در تابلوی بورس ثبت شده است. میزان بازدهی و نقدشوندگی این شرکت در طول یک سال ۹۱۳.۰۷ درصد بوده است که رقم قابل توجهی است. این شرکت در گروه خود از نظر سودآوری رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است اما از نظر ارزش بازار در رتبه دو گروه خود قرار دارد همچنین این نماد دارای ضریب نقدشوندگی ۹۲.۸۹ درصد است که برای سرمایه‌گذاران رقم قابل قبولی است.

با توجه به اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است و به دلیل تحریم‌های نفتی دولت توان فروش حجم بالای از نفت را در سال جاری ندارد در نتیجه ماده اولیه این شرکت با قیمت پایین‌تری در اختیار پالایشگاه‌ها گذاشته می‌شود. بازار این شرکت داخلی است و بر اساس آنچه در ترازنامه آن آمده است هنوز قصدی برای صادرات محصولات خود ندارد از طرف دیگر مطابق آمار میزان مصرف سوخت در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد این شرکت در سال ۹۹ روندی مشابه سال ۹۸ داشته باشد و حتی ممکن است با کاهش میزان درآمد و فروش محصولات خود روبه رو باشد. به هر حال این شرکت جزو شرکت‌های بنیادی است و مورد حمایت دولت و برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت را دارند نماد خوبی است.

تحلیل تکنیکال

شتران توانسته از سد مقاومت ۲۶۱ درصد فیبوناچی بگذرد و رشد خود را ادامه دهد، فردا روز حساسی برای شتران بوده و اگر بتواند از سد مقاومت زمانی خود بگذرد می تواند همچون اردیبهشت ماه تاریخ سازی کرده و قله های جدید را پی در پی فتح کند.اهداف شتران در کوتاه مدت و میان مدت ۶۱۰۰ و ۷۵۰۰ تومان بوده و در بلند مدت این سهم تارگت ۹۸۰۰ تومانی دارد.

تحلیل بنیادی توسط: پژمان مرادی

تحلیل تکنیکال توسط: وحید بلالی

کد خبر: ۳۳٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      4 7
      فقط شتران، الان من بیش از 200 درصد از این نماد در سود هستم