۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
کشت و صنعت پارس برند تولید بذر در کشور/ ارزش کشت و صنعت ۴۷۰۰ میلیارد تومان است
سرپرست شرکت کشت و صنعت پارس:

کشت و صنعت پارس برند تولید بذر در کشور/ ارزش کشت و صنعت ۴۷۰۰ میلیارد تومان است

اردبیل - محمدزاده، سرپرست شرکت کشت و صنعت پارس گفت: کشت و صنعت پارس به برند تولید بذور در کشور تبدیل می‌شود تا علاوه بر تأمین نیاز داخل بخشی از محول به خارج صادر شود.

عادله جوادراده؛ بازار: اکبر محمدزاده که چند ماهی است سرپرستی شرکت ملی کشت و صنعت و دام‌پروری پارس‌ را عهده‌دار شده سابقه مدیریت در شرکت تراکتورسازی ایران را در واحدهای پشتیبانی، ارتباط با مشتری و خدمات پس از فروش دارد.

وی مدت سه سال در شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری پارس در حوزه مدیریت بازرگانی و معاونت تولیدات گیاهی فعالیت کرده است و در حال حاضر نیز نزدیک سه ماه است که سرپرستی شرکت ملی کشت و صنعت و دام‌پروری پارس به وی سپرده‌شده است.

این مدیر توانمند که برنامه‌های خوب و در حوزه افزایش تولید در بخش زراعت، تولید متنوع بذور، توسعه گلخانه‌ها و کشت متراکم و همچنین افزایش ظرفیت بخش دام‌پروری کشت و صنعت پارس را دارد در گفت‌وگو با بازار برنامه‌ها و رویکرد این شرکت را در سال جهش تولید بیان کرده که مفصل آن را در پی می‌خوانید.

*در سال جهش تولید شرکت چه برنامه‌هایی را در اولویت فعالیت‌ها و اقدامات خود قرار داده است؟
شرکت ملی کشت و صنعت و دام‌پروری پارس تولیدکننده ذرت بذری با ارقام متنوع است که امسال پیش‌بینی می‌کنیم برای تأمین نیاز کشور ۱۵ هزار تن ذرت بذری تولید و روانه بازار مصرف شود.

سعی‌ ما بر این است تا با فناوری‌های جدید، علاوه بر تولید به نگهداری و ذخیره‌سازی محصول و همچنین نگهداری دوساله آن اقدام کنیم تا بهترین بذر هیبریدی ذرت تحویل مجموعه‌های موردنیاز شود.

در حال حاضر با ذخیره‌سازی این شرکت در حوزه ذرت خوراکی و علوفه‌ای، ما توان آن را داریم که همه نیاز کشور را تأمین کنیم تا حتی یک کیلو واردات بذر ذرت انجام نشود.

البته این موضوع را هم باید بگویم که ما ظرفیت تولید سفارشی محصول را برای صادرات به سایر کشورها داریم و تلاش می‌کنیم تا با پیدا کردن مشتریان خارجی زمینه صادرات را نیز فراهم کنیم.

*علاوه بر بذر ذرت چه محصولات دیگری در کشت و صنعت پارس تولید می‌شود؟
ما توان تولید بذر کلزای زمستانی را به‌عنوان گیاه دانه‌های روغنی داریم. در تلاش هستیم تا با مشارکت شرکت فرانسوی امکان تولید بذر کلزای زمستانی به‌صورت انحصاری در این شرکت فراهم شود و ما سعی می‌کنیم با همراهی ۱۱ کارشناس زبده و ۱۱ پیمانکار کار تولید بذر کلزای زمستانی را انجام داده و نیاز کشور را تأمین کنیم.

میزان تولید ما در این حوزه در سه رقم باکیفیت بین ۹۰۰ تن تا یک هزار تن است که در این بخش نیز علاوه بر تأمین نیاز داخل با بازاریابی مناسب به فکر صادرات هستیم تا با توجه به مؤلفه‌های کیفی صادرات را نیز انجام دهیم.

تولید گل‌رنگ در ارقام متنوع از دیگر رویکردهای کشت و صنعت پارس است که درمجموع تلاشمان بر این است تا این بنگاه اقتصادی را به برند تولید بذر کشور و حتی خاورمیانه تبدیل کنیم تا بذر جو، گندم، کلزا، گل‌رنگ و ذرت به‌صورت بومی تولید شود.

*رویکرد کشت و صنعت پارس در شرایط فعلی به کدام سمت و سو است؟
ما افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح را هدف‌گذاری کردیم ولی با توجه به شرایط منطقه و باد شدیدی که در اردیبهشت و خرداد شاهد آن بودیم تولیدات ما نسبت به سال قبل تنها ۱۰ درصد افزایش عملکرد در واحد سطح را نشان داد.

باید این موضوع را یادآور شوم که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و وظیفه ما در کنار تولید محصولات ارزشمند توجه به سودآوری و اقتصادی کردن این مجموعه است که از همین روی با تکنولوژی‌های جدید سعی می‌کنیم بذور باکیفیت و با توان رقابتی خارجی را تولید کرده و یک رویکرد اقتصادی را در کنار مدیریت مناسب مدنظر قرار دهیم.

ما در کشت و صنعت پارس سعی می‌کنیم علاوه بر حفظ تمامی امکانات و زیرساخت‌ها و به‌ویژه استفاده بهینه از منابع خاک به سمت بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری اعم از قطره‌ای، بارانی و تیپ روی بیاوریم تا با آبی کردن اراضی دیم افزایش بهره‌وری و اشتغال در کشت و صنعت پارس اتفاق بیفتد چراکه مردم مغان چشم امید به دو شرکت کشت و صنعت پارس و مغان دارند تا از طریق توانمندسازی آن‌ها توسعه منطقه‌ای و اشتغال جوانان بیکار مغان اتفاق بیفتد.

*در حوزه دام‌پروری چه فعالیت‌هایی دارید؟
کشت و صنعت و دام‌پروری پارس یک واحد گاوداری ۲ هزار و ۲۰۰ رأسی دارد که گاوهای هلشتاین و شیری هستند که یک هزار و ۲۰۰ رأس از آن‌ها گاو دوشا و یک هزار رأس نیز تلیسه هستند.

کیفیت تولید شیر در این شرکت بسیار بالا است و به ازای هر رأس گاو شیرده ۳۸ کیلوگرم تولید محصول داریم که رکورد تولید شیر توسط این مجموعه در کشور ثبت‌شده است.

کیفیت تولید شیر در این مجموعه اقتصادی به حدی بالاست که پگاه تبریز، ارومیه و چندین شرکت تولید لبنیات منطقه نظیر مشکین لبن و دامنه‌های سبلان شیر موردنیاز خود را از شرکت پارس تأمین می‌کنند و ما با تولید شیر استریلیزه و تحویل آن به کارخانه پگاه ارومیه فرصت صادرات را برای محصول آن‌ها فراهم کردیم.

*در مورد حل مشکل با عشایر و تثبیت مالکیت شرکت چه اقداماتی کردید؟
جا دارد بنده از استاندار اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیران و معاونین این سازمان در کمک و حمایت از این بنگاه اقتصادی قدردانی کنم که ما را ترغیب و تشویق به تولید محصولات باکیفیت به‌ویژه دررسیدن به خودکفایی تولید بذر می‌کنند.

ما اخیراً نشستی را با رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل داشتیم که دستور لازم را برای حل مشکلات عشایر حاشیه‌نشین کشت و صنعت پارس و تثبیت مالکیت این مجموعه انجام داده که به‌زودی با پیگیری‌هایی که در حال انجام است این مشکل ختم به خیر خواهد شد.

در این زمینه فرمانداران بیله‌سوار و پارس‌آباد یاریگر ما هستند و با تعیین تکلیف اراضی و صدور سند برای عشایر منطقه و احقاق حق آن‌ها انتظار می‌رود روند توسعه‌ای در این مجموعه بیش از گذشته شکل گیرد.

* نگرانی از بابت فروش کشت و صنعت پارس و تاراج احتمالی این سرمایه است. در این زمینه شایعات تا چه حد صحت دارد؟
شرکت ملی کشت و صنعت و دام‌پروری پارس از سه سال پیش در بین شرکت‌های بورسی است و سهام این شرکت با قیمت اولیه ۳۵۰ تومان هر سهم عرضه‌شده که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود امروز این سهم به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

سهام این شرکت جزو سهام سودده و پیشتاز در بورس است و قطعاً بیش از این روند صعودی در پیش خواهد گرفت هرچند که در سال‌های گذشته شرکت به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان مشتری داشت اما بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ارزش این شرکت ۴۷۰۰ میلیارد تومان است.

اراضی کشت و صنعت پارس به نسبت اراضی کشت و صنعت مغان بسیار پائین است چراکه کشت و صنعت مغان ۶۳ هزار هکتار و کشت و صنعت پارس ۱۲ هزار هکتار اراضی دارد اما ارزش امروز کشت و صنعت پارس به‌مراتب بالاتر از سایر رقباست.

ازآنجایی‌که با این رقم کسی نمی‌تواند کشت و صنعت پارس را بخرد ما جای نگرانی در واگذاری این شرکت نداریم و همچنان تلاش خواهیم کرد تا با یک مدیریت جامع و مناسب این شرکت در مسیر سوددهی گام بردارد.

*به‌عنوان سؤال آخر از برنامه‌های پیش‌رو برای مخاطبانمان بگوئید؟
سعی‌مان بر این است تا با جذب ۳۸ میلیارد تومان اعتبار در پروژه پایاب سد خداآفرین اراضی شرکت را از دیم به آبی تبدیل کنیم تا سوددهی افزایش یابد.

البته در کنار این امر چهار پروژه مهم را پیگیر هستیم که ظرف دو سه ماه آینده به نتیجه خواهیم رسید.

یکی از این برنامه‌ها توسعه واحد دام‌پروری و افزایش راندمان سوددهی این واحد است که در گام اول ۵۰۰ رأس به تعداد جمعیت دامی دوشا اضافه خواهد شد که البته در ادامه نیز ۵۰۰ رأس دیگر به این مجموعه افزوده خواهد شد.

احداث گلخانه که مراحل آن در حال انجام است با یک جانمایی مناسب در دستور کار شرکت است که در فاز اول ۲۰ هکتار از مجموع ۱۰۰ هکتار توسعه گلخانه عملیاتی خواهد شد که احداث سالن کشت محصولات در حال انجام است.

در کنار توسعه منابع انسانی و توانمندسازی نیروی فعال در این مجموعه موضوع صادرات محصولات به کشورهای دیگر را نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدواریم با بازاریابی مناسب محصولات این شرکت به دیگر کشورها نیز صادر شود.

کد خبر: ۳۲٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha