۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کاهش قیمت دلار و سکه در بازار/ عرضه ارز به تنهایی برای ساماندهی قیمتها کافی نیست
«بازار» از نوسانات بازار ارز گزارش می دهد؛

کاهش قیمت دلار و سکه در بازار/ عرضه ارز به تنهایی برای ساماندهی قیمتها کافی نیست

قیمت ارز و سکه امروز در بازار کاهشی شد، کاهش اندکی که نشان از قرار گرفتن نرخ این کالاها در مسیر عقبگرد دارد، از طرفی بازگشت ۲.۵ میلیارد دلار ارز صادراتی به احتمال قوی قیمت ها را در بازار تغییر می دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از تزریق ارز به سامانه نیما توسط بانک مرکزی درهفته گذشته قیمت انواع ارز و سکه در بازار نزولی شد و دلار ۲۶ هزارتومانی به کانال ۲۱ هزار نشست همچنین سکه ۱۱ میلیون ۵۰۰ تومانی به زیر ۱۰ میلیون رسید.
البته کاهش قیمتی که انتظار می رفت قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان در بازار برسد اتفاق نیفتاد. زیرا اقتصاددانان معتقدند نرخ واقعی دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان است. از طرفی نیز کاهش قیمت ها فقط ۲ روز اتفاق افتاد و پس از آن رشد خرنده قیمت ارز در بازار شروع شد تا جایی که اکنون قیمت دلار در بازار به ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است، نرخ سکه نیز که طی دوهفته گذشته برای رسیدن به کانال ۱۲ میلیون تومان در حال جهش بود متوقف شد و کارشناسان حباب حدود ۲ میلیونی را در آن می بینند.
اما پایان مهلت بازگشت ارزهای صادراتی و تقویت بنیه منابع ارزی کشور اکنون باعث شده است تا بانک مرکزی برای تعادل قیمت ها در بازار فکری اساسی کند.

بازگشت ۲.۵ میلیاردی ارز صادراتی
 امروز رئیس جمهور در جلسه هئیت دولت اعلام کرد؛ «براساس اعلام بانک مرکزی فقط ۲ صنعت پتروشیمی و فولاد با صادرات خود ارز ما را تامین می‌کنند و در ۱۰ روز گذشته ۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کرده‌اند».  با این وجود مطرح کردن چنین خبری نشان از تداوم ساماندهی هر چه سریع بازار ارز متناسب با ذخیره ای ارزی که بانک مرکزی دارد می دهد. برنامه ای که بتواند از راهکارهای درست و اصولی مانع از رشد بی منطق قیمت ارز و سکه در بازار شود.
نشانه های واکنش بازار به برگشت ارزهای صادراتی به سامانه نیما طوری است که امروز قیمت ارز و سکه در بازار تاحدی کاهشی شد. طوری که در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار  ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۴۶۰ تومان اعلام شده است.

ثبات قیمت در صرافی بانک ها
همچنین صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
علااوه بر آن قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان درج شده است.
با وجودی که قیمت ارز در بازارکاهشی است اما بهای طلای ۱۸ عیار ۱۰ هزار تومان افزایش یافته که البته این افزایش قیمت ناشی از رشد قیمت انس جهانی است.
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۷۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. قیمت سکه طرح جدید نسبت به دیروز ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک ‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت هرگرم طلای ۲۴ عیار نیز یک‌ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۵۷.۷ دلار معامله می‌شود.

عرضه ارز به سامانه نیما، یکی از سیاست های ساماندهی بازار این کالاست
بانک مرکزی در حالی اقدام به عرضه ارز در سامانه نیما می کند که خیلی از کارشناسان معتقدند عرضه ارز به بازار یکی از سیاست های ساماندهی نرخ این کالا در بازار است.
شهاب آزادی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه سیاست ساماندهی بازار ارز باید با شگردهای خاص و نیز برنامه ریزی های درست انجام شود، گفت: عرضه ارز برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضا هر چند کارساز و موثر است اما این اقدام در شرایط تحریم و کمبود منابع ارزی باید با حساسیت و مدیریت شده باشد.
وی با بیان اینکه اگر ارزهای صادراتی برگردند نیاز متقاضیان واقعی ارز از طریق تامین ارز در سامانه نیما تامین می شود، افزود: ممانعت از افزایش بی منطق ارز در بازار با شیوه ای خاص ضروری است که عرضه ارز یکی از آنهاست.

عرضه ۱۶۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما
گفتنی است؛ دیروز در سامانه نیما، ۱۶۰ میلیون دلار با نرخ ۱۸۵۰۰۰ ریال به ازای هر دلار (نرخ میانگین موزون معاملات) عرضه شد. همچنین بانک مرکزی امروز نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز افزایش، ۲۳ واحد پولی کاهش و دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت اعلام شد. براساس این گزارش هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه هشتم مرداد ماه ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۲۷۱ ریالی به قیمت ۵۴ هزار و ۲۷۹ ریال و هر یورو نیز با کاهش ۲۰ ریالی به قیمت ۴۹ هزار و ۲۶۱ ریال اعلام شد.

کد خبر: ۳۲٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha