۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
به دنیایی که تکنولوژی برای ما می سازد خوش آمدید!
دولت ها و مردم همه آماده باشند

به دنیایی که تکنولوژی برای ما می سازد خوش آمدید!

در شرایطی که همه گیری کرونا بخش زیادی از مردم را خانه نشین کرده است، تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار می رود این تغییرات سریع ما را به سمت دنیایی ببرد که تا کنون شناختی از آن نداشته ایم.

بازار؛ گروه بین الملل: رسانه های دنیا از روزهایی که آنها را تجربه می کنیم به عنوان روزهای منحصر بفرد در تاریخ دنیا نام می برند. روزهایی که ویروس ما را داخل خانه ها حبس کرده است ولی تکنولوژی ما را به دورترین نقاط دنیا  می برد.این تکنولوژی امروز در اختیار ما است و باعث شده است تا هم امکان زندگی ساده تری داشته باشیم و هم زمان بیشتری برای لذت بردن از فرصتهای پیش روی خود در اختیار ما باشد.قراربود این تحول در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا ایجاد شود ولی همه گیری کرونا سبب شد تا این تغییرات سریعتر اتفاق بیفتد. حال ما در میانه زمانه ای پر از تحول و تغییر هستیم. زمانه ای که برای گذر ازآن و رسیدن به شرایط ایده آل باید با تغییرات همراه شویم .

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود به تاثیر تکنولوژی های روز دنیا در زندگی امروز بشر اشاره کرد و نوشت: «به دنبال همه گیری کرونا، استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره انسانها افزایش زیادی پیدا کرد. هم اکنون تقریبا کل زندگی اعم از کار، خرید کالاهای مصرفی، روابط انسانی  و حتی سفر به صورت مجازی و با استفاده از تکنولوژی های  جدید انجام می شود. ویدیو کنفرانس ها،  دورکاری، ایجاد پلت فرمهای اجتماعی همه  نتیجه استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در دوره پاندمی بودند که تغییرات اساسی در نحوه کارکردن در دنیا ایجاد کرده اند و پیش بینی می شود این تغییرات ماندگار باشد و در پسا کرونا هم بخش زیادی از مشاغل به صورت دورکاری انجام شود. در بخش مالی هم تغییرات زیادی ایجاد شد از جمله دیجیتالیزه شدن نظام بانکی، کاهش نیاز به شعبه های بانکی فعال و در نهایت نقل و انتقال وجوه مالی به صورت آنلاین. همه این تغییرات در دوره ای کوتاه ایجاد شد و اثری ماندگار بر جای گذاشت.باید پذیرفت که تکنولوژی نقشی کلیدی و مهم در ایجاد منابع جدید رشد اقتصادی ایفا می کند و بستر ساز رشد بهره وری اقتصادی می شود و به نیروی کار و کسب و کارها کمک می کند تا خود را با شرایط تازه کار تطبیق دهند و این دوره گذر را سریع تر و کم هزینه تر طی کنند.»

همه باید با تغییرات همسو باشند
یکی از ضروریات مهم در دنیای پسا کرونا  این است که تمامی افراد جامعه را در مسیر تغییر تکنولوژی و شرایط کار با توجه به تکنولوژی های تازه همراه کنیم و هیچ کس از این قافله جا نماند. ارتباط  آنلاین را می توان اصلی ترین و مهمترین مساله در دنیای پسا کرونا دانست ولی در کشوری مانند امریکا که بزرگترین و صنعتی ترین اقتصاد دنیا است بالغ بر ۲۱ میلیون نفر  به اینترنت دسترسی ندارند. آمارها نشان می دهد ۶۰ درصد از جمعیت ساکن روی کره زمین که اغلب در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند و سهم اعظم آنها را زنان تشکیل می دهند، کامپیوتر ندارند و به اینترنت هم دسترسی ندارند و شمار زنان آنلاین در دنیا ۲۵۰ میلیون نفر کمتر از مردان است.

تکنولوژی های جدید در دنیا این پتانسیل را دارند که تبعیض و نابرابری در دسترسی به اطلاعات را در دنیا کاهش دهد اما این مهم در صورتی محقق می شود که دولتها زیر ساختهای لازم را فراهم کنند. در غیر این صورت در دنیای پسا کرونا ما با افزایش نابرابری ها روبرو خواهیم بود. نابرابری های اقتصادی که در نتیجه کاهش سطح اطلاعات و توانمندی های عده ای از افراد ایجاد می شود که به دنیای تازه دسترسی ندارند.

اصلاح نظام بهداشتی با توجه به پتانسیل های موجود در دنیای اینترنت هم می تواند در ارایه خدمات سلامتی به مردم کمک بزرگی بکند و خطرات ناشی از بیماریها را کاهش دهد.

آموزش نیروهای کار متناسب با نیازهای جدید ضرورت دارد
نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد ضرورت آموزش نیروهای کاری برای شرایط تازه است. این اصلاحات هم برای آموزش کودکانی که نیروی کار آینده را تشکیل می دهند باید انجام شود و هم باید برای آموزش نیروی  کار امروزی که با شرایط تازه ای در بازار کار روبرو شده اند و باید اطلاعات تازه ای در مورد نحوه کار با دنیای تکنولوژی داشته باشند، ارایه شود.

البته باید در نظر داشت که تمامی مشاغل نمی تواند به صورت آنلاین انجام شود. مثلا کادر درمانی، افراد فعال در مراکز نگهداری از سالمندان، فعالان حوزه کشاورزی و افرادی که در سوپرمارکتها و داروخانه ها کار می کنند، گروه هایی هستند که امکان دورکاری ندارند. ولی دنیای تکنولوژی فضای کاری این افراد را نیز تغییر خواهد داد و آنها باید آموزشهای لازم در این زمینه را دریافت کنند. مثلا اخیرا رباتهای زیادی طراحی شده است که می توانند اطلاعات بیمار را به پزشک انتقال دهند و برخی از وظایف پرستاران را انجام دهند ولی کادر درمانی باید روش کار با این رباتها و تکنولوژی که با آن کار می کنند را بدانند.

در پایان باید در نظر داشت که این عصر تازه، ناشناخته های زیادی را برای ما به همراه می آورد. ناشناخته هایی که بسیاری از آنها در این روزها قابل پیش بینی نیست. اما آنچه می دانیم این است که دنیای تکنولوژی ما را با وضعیت تازه ای روبرو می کند و ما باید خود  را برای حضور در این شرایط جدید تجهیز کنیم.

کد خبر: ۳۲٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha