۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
افت تقاضا، مشکل اصلی فولادسازان دنیا است
مصاحبه مدیرعامل تاتااستیل هند با متال بولتن

افت تقاضا، مشکل اصلی فولادسازان دنیا است

صنعت فولادسازی یکی دیگر از قربانیان همه گیری کرونا است. مشکل این صنعت بیش از اینکه بخش عرضه یا توان تولید باشد، ضعف تقاضا و تعطیلی صنایع مصرف کننده است. مشکلی که به نظر می رسد تا کشف واکسن کرونا ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: هند یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد در دنیا است و شرکت فولاد سازی تاتا استیل در میان بزرگترین شرکتهای فولادسازی جهان است.این شرکت یکی از قدیمی ترین فولادسازهای دنیا است که سه کارخانه بزرگ در هند دارد و چندین کارخانه فعال در کشورهای اروپایی دارد. اما در جریان بحران کرونا تمامی کارخانه های این شرکت با نصف ظرفیت خود کار کردند.

 تی وی نارندران، مدیر عامل این شرکت فولادسازی اخیرا در مصاحبه ای  با متال بولتن به وضعیت بازار فولاد هند و عملکرد شرکت تاتا استیل پرداخت و در مورد دلیل تعطیل نشدن کارخانه های این شرکت گفت:« کار در کارخانه های فولادسازی فرایندی پیوسته است و نمی توان به یکباره چرخ های صنعت فولاد را متوقف کرد. به همین دلیل به تولید با نصف ظرفیت پرداختیم تا بتوانیم با افت تقاضا در بازار همسو شویم.»

 وی در  این مورد گفت:« کارخانه های فولادسازی در هند تعطیل نشدند و ما اجازه داشتیم با ظرفیت کمتر و استفاده از نیروهای کمتر و به صورت شیفتی کار خود را ادامه دهیم. کار در کارخانه های فولادسازی را نمی توان به یکباره متوقف کرد زیرا هزینه راه اندازی مجدد بسیار زیاد است. از طرف دیگر صنعت فولاد برای اقتصاد هند اهمیت زیادی دارد و تعطیلی این صنعت مهم برای کشور امکان پذیر نبود. ما به کارمان ادامه دادیم به این امید که به زودی به شرایط ایده آل بازگردیم. هر چند که نمی توان پیش بینی دقیقی برای زمان بازکشت به وضعیت نرمال ارایه داد.»

اما تعطیل نشدن کارخانه ها به تنهایی کافی نیست زیرا بازار همیشه دو سو دارد. یک طرف عرضه است که شرکت های تولید کننده ای مانند تاتا استیل در این بخش فعالیت می کنند و در طرف دیگر تقاضا قرار دارد که در جریان این بحران آسیب زیادی دیده است. کارخانه های فولادسازی زیادی در دنیا به دلیل این بحران فعالیت خود را متوقف کرده اند و پروژه های صنعتی زیادی کارشان تعطیل شده است. یک مشکل مهمی که در مقابل فولاسازان و فعالان صنعتی در دنیا قرار دارد این است که عدم اطمینان زیادی دربازار وجود دارد و نمی توانیم به درستی مشخص کنیم که چه زمانی از وضعیت کرونایی خارج می شویم و چرخ های صنعت به گردش در می آید.

مصرف کننده های اصلی فولاد تعطیل بودند
یکی از چالشهای مهم صنعت فولاد در این روزها افت شدید تقاضا است.تقاضا برای کارهای صنعتی و تولیدی  در اغلب دنیا کاهش یافته است.مدیر عامل تاتا استیل در مورد آسیب وارد شده به  بازار تقاضا گفت:« اصلی ترین صنایع مصرف کننده فولاد صنعت ساختمان سازی و  صنایع توسعه زیر ساختی است . از طرف دیگر صنعت خودروسازی هم  از دیگر مصرف کنندگان بزرگ فولاد است و هر سه صنعت در این روزها تعطیل هستند. مشاهده عملکرد بازار در ماه های اخیر نشان می دهد سرمایه گذاری در ساختمان و مسکن به شدت کاهش یافته است که خود باعث کاهش  قیمت مسکن در اغلب کشورهای صنعتی  دنیا شده است. پروژه های زیر ساختی از قبیل ساخت جاده، خطوط ریلی ، راه آهن ، فرودگاه و  انواع ایستگاه های حمل و نقل عمومی در دنیا تعطیل شده است و این مساله هم سبب شد تا تقاضا به شدت کاهش یابد. بازار خودروی دنیا هم بدون خریدار است. در این وضعیت می توان دید که عملا تقاضایی برای محصولات تولیدی ما وجود ندارد به همین دلیل تولید با تقریبا نصف ظرفیت در کارخانه های تاتا استیل هم پاسخگوی نیاز بازار است.»

پیش از همه گیری کرونا ویتنام یکی از اصلی ترین خریداران فولاد هند بود ولی در این روزها تقاضای فولاد در ویتنام کاهش چشمگیری پیدا کرده است. البته برخی از کشورها هم شرایط مطلوبی دارند مثلا  چین واردات را از سر گرفته است و کشورهای خاورمیانه و جنوب اروپا به تدریج سفارشهای تازه ای برای خرید فولاد ارایه می دهند که نشان از تلاش برای از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در این کشورها است

 بازارهای صادراتی هم شرایط خوبی ندارد
مدیر ارشد شرکت تاتا استیل در مورد اینکه آیا صادرات در این ماه ها ادامه داشته است یا خیر گفت:« ظرفیت بازارهای صادراتی هم محدود است زیرا بسیاری از کشورهای دنیا  هنوز فعالیتهای اقتصادی را از سر نگرفته اند و حتی آنهایی که کارشان را شروع کرده اند با محدودیتهای زیادی روبرو هستند. پیش از همه گیری کرونا ویتنام یکی از اصلی ترین خریداران فولاد هند بود ولی در این روزها تقاضای فولاد در ویتنام کاهش چشمگیری پیدا کرده است. البته برخی از کشورها هم شرایط مطلوبی دارند مثلا  چین واردات را از سر گرفته است و کشورهای خاورمیانه و جنوب اروپا به تدریج سفارشهای تازه ای برای خرید فولاد ارایه می دهند که نشان از تلاش برای از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در این کشورها است.»

 او  بر این باور است که بسته بودن مرزها در کشورهای دنیا یک عامل مهم محدودیت صادراتی است . البته تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و عدم اطمینان در مورد آینده بازار و چگونگی بازگشت به وضعیت عادی هم مشکل دیگری است که بر چالشهای موجود در اقتصاد صنعت فولاد دنیا افزوده است.

اصلاح بازار فولاد وابسته به اصلاح اقتصاد است
او  در پاسخ به این سوال که فکر می کند چه زمانی وضعیت بازار فولاد دنیا با ثبات می شود و ما می توانیم شرایط قبل از همه گیری را تجربه کنیم گفت:« با وجود اینکه اخیرا تقاضا برای برخد از فراورده های فولادی در دنیا رشد کرده است ولی شرایط را نمی توان نرمال ارزیابی کرد و به نظر من تا عادی شدن اوضاع فاصله زیادی داریم.» تی وی نارندران ادامه داد:« پاسخ این سوال که چه زمانی می توان وضعیت عادی را تجربه کرد، بسیار دشوار است. به نظر من زمانی که اقتصادهای دنیا به شرایط عادی بازگردند و زندگی جریان عادی خود را به دست آورد، بازار فولاد هم احیا شود و تقاضا به سطح قبل از همه گیری کرونا می رسد.»

مدیر عامل تاتااستیل هند در پایان گفت:«در صورتی که واکسن کرونا تا ابتدای سال ۲۰۲۱ در اختیار مردم دنیا قرار گیرد و اقتصاد رشد خود را از سر بگیرد و مردم دوباره به اقتصاد اعتماد کنند، می توان اطمینان داشت که بازار فولاد دنیا هم رشد می کند و زیان هایی که فولادسازان در سال ۲۰۲۰ متحمل شدند جبران می شود.»

کد خبر: ۳۲٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha