۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار در خراسان رضوی افتتاح شد

پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار در خراسان رضوی افتتاح شد

مشهد- پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در استان خراسان رضوی هم‌زمان با استان‌های آذربایجان شرقی،اصفهان و فارس، با سخنان ویدئوکنفرانسی وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور استاندار خراسان رضوی و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در محل ساختمان شماره دو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم اعلام کرد: ما موفق شدیم میانگین مدت‌زمان فرآیند صدور مجوزهای قابل درخواست از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور را در سطح استانی از ۵۸ روزبه هشت و در سطح ملی از ۱۰۰ روز به ۱۸ روز کاهش دهیم که این‌یک جهش قابل‌توجه و نشان‌دهنده قابلیت‌های موجود است.

دکتر فرهاد دژ پسند بیان داشت: بنا بر قول همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مبنی بر تأمین فضای فیزیکی، تا پایان مهرماه، آمادگی داریم، پنجره واحد فیزیکی همه استان‌های کشور را راه‌اندازی کنیم و سامانه الکترونیکی آن نیز تا انتهای مهرماه سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد:  با اقدامات به‌عمل‌آمده و هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور ، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورت کامل بودن مدارک یک شرکت، ظرف مدت سه هفته، پذیرش شرکت‌ها در بورس انجام می‌شود.

راه‌اندازی پنجره فیزیکی در تمامی استان‌ها
وی افزود: سرمایه‌گذار وقتی تصمیم گرفت در عرصه سرمایه‌گذاری وارد شود نباید دغدغه همکاری دستگاه‌های اجرایی کشور را داشته باشد، و باید اطمینان یابد از یاری به او دریغ نکرده و از آن مهم‌تر، چوب لای چرخ‌کارش نمی‌گذارند.     

وزیر اقتصاد بابیان اینکه ما برای سرعت بخشیدن به شروع کسب‌وکارها، دو کار موازی را به‌طور هم‌زمان پیگیری می‌کنیم افزود: یکی از این موارد افتتاح واحدهای فیزیکی صدور مجوزهای کسب‌وکار است که بنا بر قول همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مبنی بر تأمین فضای فیزیکی، تا پایان مهرماه، آمادگی داریم، پنجره واحد فیزیکی همه استان‌های کشور را راه‌اندازی کنیم.        

دژ پسند همچنین از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد شروع کسب‌وکار تا انتهای مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: ممکن است این‌طور احساس شود که باوجود سامانه الکترونیکی صدور مجوز، دیگر نیازی به وجود پنجره فیزیکی نباشد اما تجربه کشورهای دیگر ازجمله چین و ترکیه نشان داده است که هر دو باهم موردنیاز هستند. 

بهبود فضای کسب‌وکار
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر مزایای ایجاد این پنجره واحد فیزیکی بیان کرد: پنجره واحد فیزیکی به مکانی گفته می‌شود که در آن نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با شروع یک کسب‌وکار حضور دارند و به متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار خدمات ارائه می‌دهند.

حسین امیر رحیمی اذعان کرد: کل زمان فرآیند شروع کسب‌وکار در این پنجره واحد می‌بایست در مدت چهار روز انجام گیرد و ارائه خدمات به نحوی باشد که فرد به‌هیچ‌عنوان برای انجام مراحل شروع کسب‌وکار به مکان‌های دیگر یا سازمان و دستگاه‌های ذی‌ربط مراجعه نکند و تمامی فرآیند را در همان پنجره واحد فیزیکی به انجام برساند.

وی اهداف راه‌اندازی این پنجره را شامل افزایش امتیاز و ارتقای جایگاه ایران در نماگر شروع کسب‌وکار شاخص بین‌المللی کسب‌وکار بانک جهانی، بهبود فضای واقعی کسب‌وکار و تسهیل امور مربوط به شروع فعالیت فعالان اقتصادی در همه استان‌ها معرفی کرد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صدور مجوز کسب‌وکار عبارت‌اند از  مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان ثبت‌اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، روزنامه رسمی ایران، اتاق بازرگانی، شرکت پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همگی عضو پنجره واحد فیزیکی هستند.

راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: هشت سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب‌وکار می‌گذرد و بعدازاین همه‌سال شاهد نخستین اقدام در جهت عمل به این قانون در قالب راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار هستیم.

غلامحسین شافعی افزود: راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار یک اقدام بسیار اساسی و تأثیرگذار در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش هزینه‌ها در این زمینه است و انجام این اقدام، آغاز حرکتی منسجم در همه استان‌ها برای تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکارها خواهد بود.

وی اضافه کرد: طی سه هفته آینده با همکاری اتاق‌های بازرگانی استان‌ها، پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار در ۱۰ استان دیگر کشور راه‌اندازی می‌شود و پس‌ازآن این نهاد پیگیر راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری در کشور نیز هست.

کد خبر: ۳۲٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha