۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
شروعی برای پایان سلطه گری دلار!
وقتی پیمانهای دو جانبه پولی میتواند موثر باشد

شروعی برای پایان سلطه گری دلار!

کارشناسان تاکید می کنند؛ برای بی ارزش شدن دلار و پایان حاکمیت این ارز در جهان، ایران باید در انعقاد پیمان دوجانبه پولی با کشورهای دنیا بخصوص همسایگان پیشگام شود چرا که اکنون برخی کشورها که در شرایط تحریم قرار ندارند اما در حال طی کردن چنین مسیری هستند.

اسدالله خسروی؛ بازار: با وجودی که در یک تعریف منطقی و ساده، دشمن درجه یک ایران،  آمریکاست و ارز این کشور مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرده است اما این، کشورهایی چون روسیه و ترکیه هستند که برای از دور خارج کردن دلار پیمان دوجانبه پولی می بندند؛ در حالی که ایران در این زمینه باید دبیش از همگان دغدغه داشته باشد.
اقدامی که باعث می شود تبادلات اقتصادی و معاملات بین المللی ایران با دنیا بدون وابستگی به سلطه دلار به شیوه خاصی انجام و مشکلی در این زمینه تهدید کننده نباشد.
در چنین شرایطی است که سرپرست وزارت صمت تاکید دارد؛ روند رو به رشد تجارت خارجی ایران با دنیا نشان می دهد که کشورها فارغ از تحریم های آمریکا، بر اساس منافع ملی خود با ایران کار می کنند و توسعه تجارت با کشورمان را در دستور کار دارند. نمونه این کشورها، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که بر اساس آمارها، رشد تبادلات تجاری با ایران شروع کرده اند.

حذف دلار و به رسمیت شناختن ارزهای رسمی طرفین قرارداد با ایران
به عقیده مدرس خیابانی حذف دلار و به رسمیت شناختن ارزهای رسمی کشورهای طرف  قرارداد اوراسیا و سایر کشورهای دیگر باید مورد توجه قرار گیرد چرا که ایران موضوع حذف دلار را با بسیاری از کشور از جمله روسیه و برخی کشورها شروع کرده و برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورهای دیگر نیز باید زمینه را برای استفاده از ارزهای ملی طرفین فراهم کرد.
اظهارات سرپرست وزارت صمت برای فاصله گیری از دلار در معاملات تجاری در حالی مطرح است که خیلی از کشورهای برای حذف آقایی دلار در بین ارزهای دنیا تلاش می کنند، نمونه این اقدام حذف دلار از معاملات تجاری روسیه و ترکیه است که هفته گذشته از سوی مسکو و آنکارا در قراردادی به امضا رسید تا از این پس از روبل روسیه و لیر ترکیه در پرداختها و قراردادهای دوجانبه استفاده بین دو کشور استفاده شود.

رکب امریکا به دنیا با استقرار دلار به عنوان ارز بین المللی در معاملاتکیامرث جهانگیر عضو هئیت علمی دانشگاه تهران درباره تلاش برای خروج از وابستگی دنیا بخصوص ایران از نقش دلار در اقتصاد جهان در گفتگو با «بازار» گفت: سلطه دلار بر دنیا در سالهای دور زمانی شروع شد که امریکا با ترفند اینکه چنانچه هر کشوری دلار را مبنای پولی خود در انجام تبادلات تجاری قرار دهد، به مقدار دلاری که دارد به آن کشور طلا داده می شود وارد عمل شد. با این وجود همه دنیا موافق چنین ایده ای شدند چرا که به نفع آنها بود، غافل از این که چنین شیوه ای فقط ۵ سال به طول انجامید و امریکا به تدریج ارایه طلا به تجاری که با دلار معامله می کردند را حذف کرد اما متاسفانه این ارز دیگر در جهان به رسمیت شناخته شد و به عبارتی در انجام مبادلات جا افتاد.
وی افزود: امریکا با چنین سیاستی حاکمیت دلار را در معاملات و در بین ارزهای دنیا تثبیت کرد که این تقلب بزرگ بسیار به نفع این کشور زیرک و متقلب اتفاق افتاد. اتفاقی که با وجودی که اکنون آمریکا بزرگترین بدهکار جهان است چرا که کاغذ بدون پشتوانه ای بنام «دلار»  چاپ می کند و چون دنیا وابسته به این ارز شده است جیب کشورها را خالی می کند.
این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه دنیا مدتهاست به فکر بی ارزش شدن و به زمین خوردن دلار با ایجاد شیوه های اصولی انجام معاملات برای حذف دلار و جایگزینی ارزهای دیگر در تبادلات تجاری هستند، گفت: انجام معاملات با پول ملی هر کشور در داخل آن کشور مزیتی است که ارزش پول ملی آن کشور را تقویت و ارزش دلار را تضعبف می کند به طور مثال کشورهایی که کالا و محصولات به قیمت ارزان دارند سرمایه های جهان برای خرید ارزان وارد آن کشور می شوند در چنین شرایطی اگر کالاها را مثلا به ریال ایران بفروشند از جهات مختلف به نفع ایران خواهد بود و هر کشور با هر ارزی که بخواهد خرید کنند ابتدا باید آن را به ریال تبدیل و به فروشنده بدهد.

فروش کالاهای داخلی به خارجی ها در ایران با ریال و در خارج با ارز آن کشور
وی افزود: ایجاد نمایشگاهها در دنیا نیز به همین روال باید انجام شود تا ارزش دلار در معاملات بین المللی به تدریج افت پیدا کند یعنی چنانچه ایرانی ها بخواهند در بازارهای جهانی (نمایشگاهها) کالاهای خود را بفروشند با پول همان کشور کالاها را به فروش برسانند. مثلا فروش کالاهای ایرانی در ترکیه با لیر، انگلستان با پوند، چین با ین و ... این رویکرد موجب می شود تا ارزهای متنوع جذب و سلطه گری دلار از بین برود.
جهانگیر افزایش قیمت ارز در کشور را ناشی از رشد میزان تقاضا برای خرید کالاهای خارجی وارداتی عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد جز کالاهای اساسی نظیر دارور، برنج، نهادهای دامی و مواد اولیه کارخانه ها، مسئولان نباید ارز را در اختیار وارد کنندگانی بگذارند که برای سودهای هنگف کالاهایی وارد می کنند که مشابه آن در کشور وجود دارد و عمدتا مصرفی هستند چرا که اختصاص ارز به چنین کالاهایی معایبی چون هدر رفت منابع ارزی و نابودی تولید ملی و اشتغال را در کشور بدنبال دارد.
وی بر ایجاد فرهنگ خود باوری و توجه به تولید ملی و استفاده از کالاهای داخلی تاکید کرد و افزود: ضدیت با اجناس خارجی و عدم تبلیغ کالاهای خارجی ضروری است زیرا استفاده از اجناس خارجی ریشه تولید ملی را می کند.

مبارزه با دلار مبارزه با آمریکاست
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: زمانی که اجناس و یا کالاهای صنعتی و معدنی و... به وفور در کشور تولید شوند با افزایش میزان تولید قیمت ها تا حدودی کاهش و خریداران داخلی و خارجی به خرید کالاهای ایرانی روی می آوند که این روی آوری با توجه به ارزان بود کالاهای ساخت داخل تقاضا را افزایش و ارزهای خارجی جذب کشور می شود. این فرایند یعنی برابری ارز و ریال در معاملات که قدرت ریال را صعودی می کند چرا که اجناس با ریال فروخته می شود و از طرفی با جذب ارزهای خارجی بنیه ارزی کشور نیز تقویت می شود.
جهانگیر با تاکید بر اینکه دشمن اصلی اقتصاد ما دلار است گفت: تعجب می کنم برخی کشورها که تحریم نیستند و شرایط ما را ندارند تلاش می کنند تا دلار را از تبادلات اقتصادی خود حذف کنند اما کشور ما با وجودی که اقداماتی در این راستا انجام شده است اما مسئولان چنین موضوع مهمی را جدی نمی گیرند.
وی افزود: مبارزه با دلار مبارزه با آمریکاست و ادامه این مبارزه تا پیروزی از حیث اقتصادی و حتی سیاسی کله پا کردن دلار در تبادلات اقتصادی است که البته با ایجاد پیمانهای دو جانبه پولی با دنیا چنین اقدامی به خوبی میسر است.
به گزارش «بازار» ایران چند سالی است که زمینه حذف دلار در معاملات بین المللی آغاز کرده است، اقدامی بسیار مطلوب و ارزنده که از دید کارشناسان با جدی گرفتن این موضوع و تلاش مجدانه برای به سرانجام رساندن قراردادهای در قالب پیمان دو جانبه و حتی چند جانبه پولی با برخی از کشور سرآغازی برای عدم وابستگی به دلار و به پایین کشاندن این ارز در معاملات بین المللی است.

کد خبر: ۳۲٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha