۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اعطای وام قرض الحسنه به ۸۰ هزار بانوی سرپرست خانوار
معاون امور زنان رئیس جمهور خبر داد

اعطای وام قرض الحسنه به ۸۰ هزار بانوی سرپرست خانوار

ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان عنوان کرد: تا کنون نزدیک به ۸۰ هزار بانوی سرپرست خانوار از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار شده‌اند که عمده آن صرف مشاغل خانگی شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، معصومه ابتکار با بیان اینکه معاونت امور بانوان ریاست جمهوری یک نهاد کوچک ستادی است، عنوان کرد: مسئولیت اصلی این نهاد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است.

وی تکالیف سازمان تحت مدیریت خود را برشمرد و عنوان کرد: یکی از ماموریت‌های قانونی ما توان افزایی بانوان سرپرست خانوار و توجه به نقش زنان در تولید ملی از طریق ستاد اقتصاد مقاومتی است. همچنین تکالیفی توسط قانون برنامه بر عهده ما گذاشته شده است که عمدتا در ارتباط با تقویت نقش زنان در تولید ملی، اشتغال و کارآفرینی است.

معاون رئیس جمهور درامور زنان و خانواده ادامه داد: تعدد فعالیت‌ها و رویکردها سبب تشکیل یک شورای هماهنگی داخلی برای کارآفرینی و اشتغال شد که مشخصا در حوزه زنان سرپرست خانوار با مشارکت وزارت کار و کشور در حال انجام است. یکی از این برنامه‌ها طرح ملی مشاغل خانگی و حمایت از فعالیت‌های زنان سرپرست خانوار در مناطق حاشیه شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

ابتکار، با اشاره به حمایت سازمان‌های مردم نهاد فعال از سوی معاونت زنان گفت: توان‌افزایی این تشکل‌ها که در زمینه کارآفرینی فعالیت می‌کنند یکی از کارهای اصلی معاونت امور بانوان است تا این نهادها بتوانند مهارت‌های کارآفرینی زنجیره ارزش مربوط به اشتغال و کارآفرینی را برای زنان کشور فراهم کنند.

وی افزود: این فعالیت برای نزدیک به ۱۲هزار نفر در حال انجام است یعنی این تعداد از زنان سرپرست خانوار از مرحله عمومی آموزش کسب و کار و مهارت‌های زندگی تا آموزش‌های اختصاصی فنی و حرفه‌ای و در نهایت اتصال به بازار را می‌گذرانند.

عضو کابینه دولت دوازدهم هدف از برگزاری چنین طرح‌هایی را الگوسازی دانست و عنوان کرد: برنامه معاونت بانوان ریاست جمهوری این است که یک الگوی شاخص در جهت توان افزایی اقتصادی زنان ایجاد کند.

ابتکار درباره اقدامات انگیزشی این معاونت برای بانوان گفت: از حدود دو سال پیش یک فراخوان برای شرکت در رقابت ملی و رای‌گیری زن کارآفرین برتر اعلام شد. هر ایرانی می‌تواند در هر دوره به ۱۰ نفر از بانوان در سایت مربوطه رای دهد. خوشبختانه در هر دوره ۱۵۰ نفر از بانوانی که با ایجاد اشتغال برای بیش از ۵ نفر در شهر و روستا شرکت کرده‌اند که ۱۰ نفر بانوی روستایی و ۱۰ نفر بانوی شهری با رای مردم برگزیده شده‌اند.

وی تاکید کرد: این انتخاب نقش بزرگی در شناساندن این بانوان و فعالیت آن‌ها به مردم دارد که سبب ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر پر فراز و نشیب آنها خواهد شد.

معاون رئیس جمهور از شکل‌گیری پویش زنان نسل تحریم خبر داد و تشریح کرد: این طرح توسط تشکل‌های کارآفرین ایجاد شده و حامی اصلی آن معاونت بانوان ریاست جمهوری است که در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده از آن استقبال شده است. هدف اصلی این پویش این است که بانوانی که با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا با امید و تلاش و با وجود موانع بسیار کار می‌کنند به مردم معرفی شوند.

ابتکار به طرح استانداردسازی محصولات غذایی توسط زنان روستایی و کشاورز اشاره کرد و گفت: این پروژه با همکاری وزارت و سازمان ملی استاندارد در حال پیگیری است که در آن آموزش بیش از هزار تسهیلگر روستایی در جهت کاهش مصرف سم و کود در محصولات و گرفتن گواهی استاندارد برای تولیدات کشاورزی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ۳هزار و ۴۰۰ صندوق اعتباری خرد در کل کشور داریم که باید افزایش پیدا کند. صندوق کارآفرینی امید در این زمینه فعالیت خوبی دارد اما مهارت افزایی بانوان در کنار ارائه خمات صندوق مهم است چون حمایت مالی بدون مهارت ممکن است عدم موفقیت به دنبال داشته باشد.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که زنان چگونه می‌توانند از خدمات معاونت برخوردار شوند، گفت: یکی از برنامه‌های ما برای سازمان‌های مردم نهاد و خیریه هاست که بر روی پرتال معاونت بانوان به صورت یک بخش مجزا وجود دارد. بانوان می‌توانند به این بخش مراجعه و سازمان خود را ثبت کنند و در چارچوبی که تعیین شده است طرح و پروژه خود را ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات موثر معاونت، ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای زنان سرپرست خانوار است که عمده آن صرف مشاغل خانگی شده است. تا امروز نزدیک به ۸۰ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند که این آمار به جز وام‌های روستایی و فراگیر شهری بوده است.

کد خبر: ۳۱٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha