۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
تقاضا برای تخم مرغ های سالم، بازار ماشین آلات فرآوری را رونق می دهد
رشد بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ در ۳ منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۲۶

تقاضا برای تخم مرغ های سالم، بازار ماشین آلات فرآوری را رونق می دهد

بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ در حالی در سراسر دنیا رو به رشد است که عامل آگاهی مصرف کنندگان نسبت به فواید کیفی و غذایی تخم مرغ از یک طرف و اعمال استانداردهای سختگیرانه دولت ها در مورد موادی که در فرآوری تخم مرغ مورد استفاده قرار می گیرد، اصلی ترین عوامل رشد این بازار است.

بازار؛ گروه کشاورزی: افزایش تقاضا برای تخم مرغ های فرآوری شده در صنایع غذایی فرصتی عظیم برای تبدیل تخم مرغ به مواد غذایی ارزشمند برای فروشندگان محصولات مبتنی بر تخم مرغ فراهم می کند.

به دلیل پیچیدگی قابل توجهی که در ماشین آلات مدرن فرآوری تخم مرغ وجود دارد تجهیزات ویژه ای باید به کار گرفته شود تا کارکردی بهینه داشته باشد که این امر باعث رشد بازار ماشین آلات پردازش تخم مرغ می شود. علاوه بر این، پردازش درون خطی و برون خطی تخم مرغ، دو روشی است که توسط ماشین آلات پردازش تخم مرغ برای حفظ کیفیت تخم مرغ استفاده می شود.

ماشین آلات فرآوری تخم مرغ شامل تخمیر و جداکننده تخم مرغ، شکننده های کامل تخم مرغ، فرآوری پوسته تخم مرغ، فرآوری سفیده تخم مرغ و پاستوریزه کننده تخم مرغ است. ماشین آلات فرآوری تخم مرغ به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از مواد غذایی مانند بیماری سالمونلوز که ناشی از مصرف محصولات تخم مرغ آلوده است، کمک می کند.

علاوه بر این، رشد بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ غالبا بستگی  به میزان نیاز به سیستم دارد تا تخم مرغ های نامناسب  و ناسالم را از دور خارج سازد و از این طریق ضرر مالی تحمیل شده به صنعت تخم مرغ را کاهش دهند.

ماشین آلات فرآوری تخم مرغ شامل تخمیر و جداکننده تخم مرغ، شکننده های کامل تخم مرغ، فرآوری پوسته تخم مرغ، فرآوری سفیده تخم مرغ و پاستوریزه کننده تخم مرغ است و به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از مواد غذایی مانند بیماری سالمونلوز که ناشی از مصرف محصولات تخم مرغ آلوده است، کمک می کند

عوامل موثر بر رشد یا عدم رشد بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ
افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به فواید کیفی و غذایی تخم مرغ  از یک طرف و همچنین اعمال استانداردهای سختگیرانه دولتها در مورد موادی که در فرآوری تخم مرغ مورد استفاده قرار می گیرند از جمله عوامل رشد بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ است.

علاوه بر این، افزایش تقاضا برای شناسایی سلامت تخم مرغ جهت جلوگیری از ورود تخم های ناسالم، باعث افزایش کشش قابل توجهی می شود که منجر به رشد بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ می شود. چون این تخم مرغ های ناسالم و آلوده می تواند موجب ابتلا به یکسری بیماریها و خطرات میکروبیولوژیکی مرتبط با تخم مرغها گردد.

علاوه بر این، سازندگان ماشین آلات فرآوری تخم مرغ با استفاده از داده های کلی و ادغام سیستم برای بهبود زنجیره تولید تخم مرغ، همچنان به سمت ابداع نوآوریهایی در حرکت هستند.

علاوه بر این، با افزایش تقاضا برای مواد غذایی فرآوری شده در کشورهای در حال توسعه از جمله هند، مکزیک، چین، آفریقای جنوبی پیش بینی می شود بازار جهانی ماشین آلات فرآوری تخم مرغ  روند رو به رشدی داشته باشد.

با این حال، هزینه های بالای اولیه و هزینه های نگهداری ماشین آلات یا تجهیزات فرآوری تخم مرغ ممکن است مانع پذیرش این نوع ماشین آلات در برخی کشورها شود. علاوه بر این، تغییر رویه مصرف کنندگان به سمت غذاهای گیاهی و سبزیجات در سالهای اخیر و ارائه جایگزینهایی برای تخم مرغ، می تواند مانع از رشد جهانی ماشین آلات فرآوری تخم مرغ در دوره پیش بینی شده شود.

هزینه های بالای اولیه و هزینه های نگهداری ماشین آلات یا تجهیزات فرآوری تخم مرغ ممکن است مانع پذیرش این نوع ماشین آلات در برخی کشورها شود

چشم انداز منطقه ای بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ
تخمین زده می شود که آمریکای شمالی سهم قابل توجهی از بازار جهانی ماشین آلات فرآوری تخم مرغ به خود اختصاص دهد که به دلیل استانداردهای دولت این کشورها برای غذاهای ارگانیک، روش‌ها و استانداردهای مربوط به فرآیند تخم مرغ است.

علاوه بر این، آگاهی قابل توجه مصرف کنندگان نسبت به تخم مرغهای آلوده و غیر آلوده در رشد بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ در آمریکای شمالی تاثیر دارد.

با افزایش جمعیت در آسیا و همچنین با افزایش تقاضا برای تخم مرغ همراه با افزایش آگاهی مردم این منطقه نسبت به کاهش بیماری های ناشی از مواد غذایی، موجب هدایت شدن بازار ماشین آلات فرآوری تخم مرغ شده است. انتظار می رود که اروپا، منطقه خاورمیانه و آفریقا در دوره پیش بینی شده رشد قابل توجهی در بازار جهانی ماشین آلات فرآوری مواد غذایی داشته باشند.

ایران از نظر تعداد ماشین آلات فرآوری تخم مرغ در خاورمیانه رتبه اول را دارد
فرزاد طلاکش دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران در گفت و گو با بازار گفت:  ایران نیز از سال ۱۳۸۱ ماشین آلات فرآوری تخم مرغ را به کشور وارد کرده است و در حال حاضر ۱۲ کارخانه فعال مایع پاستوریزه داریم که تخم مرغ را می شکنند و بر اساس سفارش به زرده جدا، سفیده جدا یا مخلوط سفیده و زرده تبدیل می کنند  که در صنایع غذایی مختلف استفاده می شود. علاوه بر این ۴ کارخانه پودر تخم مرغ فعال داریم  که برای شرکتها کیک و کلوچه، تولیدکنندگان سس فعالیت دارند. به طوری که روزانه بیش از ۲۵۰ تن تولید مایع پاستوریزه  و حدود ۱۰ تن تولید پودر تخم مرغ  داریم که در صنایع سس و بیسکوییت استفاده می شود.

طلاکش با بیان اینکه دستگاه های موجود در ایران عمدتا از کشورهای اروپایی صاحب این تکنولوژی مانند هلند، دانمارک  است، افزود: در منطقه خاورمیانه از نظر تعداد  دستگاه اول هستیم به طوری که کشوری مانند ترکیه با دار بودن حجم بالایی صنایع شیرینی، شکلات و بیسکوییت در حال حاضر تنها   ۲ کارخانه مایع پاستوریزه دارد و هیچ کارخانه پودری هم ندارد.

ایران نیز از سال ۱۳۸۱ ماشین آلات فرآوری تخم مرغ را به کشور وارد کرده است و در حال حاضر ۱۲ کارخانه فعال مایع پاستوریزه و ۴ ۴ کارخانه پودر تخم مرغ فعال در کشور داریم 

در پی اجباری سازی استفاده از تخم مرغ پاستوریزه در صنایع کیک و شکلات  هستیم
دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران خاطرنشان کرد: اشکالی که وجود دارد این است که در برخی صنایع غذایی مثل صنایع کیک و کلوچه استفاده از این فناوری هنوز اجباری نیست و با کمک وزارت بهداشت  سعی در اجباری کردن آن داریم اگر اتفاق بیفتد این سرمایه گذاری توجیه دارد. علاوه بر این الان شرکتهای ما تنها   ۳۰ درصد ظرفیت شان کار می کنند چون قنادی ها خودشان تخم مرغ مرغداری ها را خریداری می کنند و در شرایط نامطلوبی استفاده می کنند.      

طلاکش در پایان در خصوص نقش استفاده از دستگاه های فرآوری تخم مرغ در کاهش آلودگیها گفت: مهمترین چیزی که از تخم مرغ به صورت فیزیکی منتقل می شود رفتن  حشرات با کارتن تخم مرغ از مرغداری  به صنایع غذایی است که در سراسر  دنیا جزو لاینفک صنعت مرغداری است.  بنابراین صنایع غذایی باید از محصولات پاستوریزه استفاده کنند که کارتن تخم مرغ وارد صنعت شان نشود. از سوی دیگر  مهمترین چیزی که  از تخم مرغ به صنعت غذا می تواند برسد «میکروب سالمونلا»   است که در اثر دمای پاستوریزه ۱۰۰ درصد از بین خواهد رفت. بنابراین نام صنعت پاستوریزه چه در شیر و چه در تخم مرغ «درمان حرارتی» است؛ یعنی آلودگی میکروبی را در تخم مرغ  و شیر از بین می رود.

کد خبر: ۳۱٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha