۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
اختصاص اعتبار ۴۰ میلیون تومانی برای بیابان زدایی در قاین
رئیس منابع طبیعی قاین خبر داد:

اختصاص اعتبار ۴۰ میلیون تومانی برای بیابان زدایی در قاین

بیرجند- گلی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قاین از اختصاص اعتبار ۴۰ میلیون تومانی برای انجام عملیات بیابان زدایی در این شهرستان خبر داد و گفت: با این اعتبار عملیات بیابان زدایی در ۱۲۰ هکتار از دشت اسفدن اجرا شد.

محمد گلی در گفتگو با بازار  با اشاره به پروژه‌های بیابان‌زدایی که در عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان اجرا می‌شود گفت: بااعتبار ۴۰ میلیون تومان که به صورت اوراق واگذار شد توانستیم ۱۲۰ هکتار دیگر از دشت اسفدن را بیابان‌زدایی کنیم.

وی افزود: طرح مدیریت هرزآب در این ۱۲۰ هکتار که از نظر پوشش گیاهی بسیار ضعیف بود، با ایجاد هلالی آبگیر اجرا شده است.

وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: علاوه بر اینکه پوشش گیاهی منطقه افزایش می‌یابد، تولید علوفه نیز در این مساحت افزایش خواهد یافت.

گلی جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش گرد و غبار، جمع آوری رواناب، افزایش نفوذ پذیری آب در خاک را از جمله فواید این طرح در دشت اسفدن ذکر کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاین با اشاره به شرایط دشت اسفدن و دقی که در این دشت واقع شده گفت: دشت اسفدن قاین در همایش میراث طبیعی کشور که در ۵ شهریورماه ۹۸ در استان گیلان، بندر انزلی برگزار شد، در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: دشت اسفدن یکی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعی خراسان جنوبی است.

وی یاد آور شد: در این دشت با مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع دو اثر شاخص شامل دق اسفدن به شکل نمکزاری مسطح و بدون هیچ پوشش گیاهی و دره هندوستان با سرسبزی و پوشش گیاهی بسیار غنی به فاصله ۱۰ کیلومتری هم قرار دارند.

وی توضیح داد: دق‌ها یکی از پدیده‌های زمین شناسی هستند که قابلیت نفوذپذیری کمی دارند، به جهت شوری خاک، این مناطق از پوشش گیاهی بسیار ضعیفی برخوردارند، همچنین پوشش جانوری منطقه بدلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است.

گلی افزود: طرح‌های بیابان‌زدایی منابع طبیعی در حاشیه‌ دق اسفدن در حال اجراست که کمک شایانی به حفظ و احیای پوشش گیاهی منطقه می‌کند.

کد خبر: ۳۱٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha