۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
رکود امسال و رشد سال بعد، دو روی سکه اقتصاد دنیا
تجارت دوباره کاهش می یابد

رکود امسال و رشد سال بعد، دو روی سکه اقتصاد دنیا

اقتصاد دنیا در نیمه دوم سال جاری با موج های تازه بیماری و چالشهای اقتصادی روبرو خواهد شد، تجارت دوباره کاهش می یابد و دولتها بازهم به اقتصاد تزریق می کنند ولی این روزهای تیره از سال ۲۰۲۱ پایان می یابد و ما احیای اقتصادی را در سال بعد تجربه خواهیم کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: ویروس کرونا تمامی بخشهای اقتصادی و بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. فعالیتهای عادی اقتصادی را مختل کرد، بسیاری از کسب و کارها را به ورطه ورشکستگی کشاند و باعث افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم در سراسر دنیا شد. از همه مهمتر  این بحران سلامتی زمینه را برای کاهش تجارت در دنیا فراهم کرد. فاکتوری که خود به تنهایی می تواند آسیب های جدی به اقتصاد وارد کند. حال که چندین ماه از شروع همه گیری کرونا در دنیا گذشته است، این سوال مطرح می شود که چه زمانی  می توانیم  بازگشت فعالیت های اقتصادی به شرایط عادی را تجربه کنیم؟ آیا بحران تا انتهای سال ادامه دارد یا خیر؟

سازمان تجارت جهانی اخیرا گزارشی در مورد اقتصاد دنیا در روزهای کرونا زده منتشر کرد و تصویر تیره ای برای تجارت و اقتصاد تا انتهای امسال ترسیم کرد. طبق این گزارش تاثیرات مخرب  همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا از تاثیر مخرب بحران مالی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بیشتر خواهد بود. بیشترین تاثیر منفی بحران کرونا روی تجارت کالاهای مصرفی بود. سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال جاری ارزش تجارت کالاهای مصرفی در دنیا بین ۱۳ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و بیشترین افت تجارت در دسته وسایل الکترونیکی و قطعات خودرو مشاهده خواهد شد.

بیشترین تاثیر منفی بحران کرونا  که لبحران ۲۰۰۸  هم بدتر بوده است روی تجارت کالاهای مصرفی بود. سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال جاری ارزش تجارت کالاهای مصرفی در دنیا بین ۱۳ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و بیشترین افت تجارت در دسته وسایل الکترونیکی و قطعات خودرو مشاهده خواهد شد

رشد اقتصادی از سال ۲۰۲۱ شروع می شود
سازمان تجارت جهانی وضعیت کنونی اقتصاد دنیا را مانند دو روی یک سکه ارزیابی  کرد. در یک روی سکه بحران های سال ۲۰۲۰ قرار دارد که نحوه برخورد با آنها می تواند وضعیت سال بعد را مشخص کند. در روی دیگر سکه  اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ قرار دارد. سالی که انتظار می رود محدودیتهای سفرهای هوایی از میان برود، تجارت جان تازه ای به بگیرد و اقتصاد با سرعت بالایی احیا شود. در بخشی از این گزارش آمده است: «با وجود این  تصویر تیره از اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰، می توان در بخش دوم گزارش از روزهای روشنی که در انتظار اقتصاد دنیا است نیز پرده برداشت. روزهایی که از امروز می توانیم آنها را ببینیم و امید داشته باشیم که این روزها خواهند آمد.»

 سازمان تجارت جهانی اعلام کرد می توان امیدوار بود تجارت دنیا از سال ۲۰۲۱ احیا شود و به سطحی که قبل از همه گیری بود بازگردد. باز شدن مرزها، از سرگیری فعالیتهای تولیدی و صنعتی و انعقاد توافق نامه ها و قراردادهای تجاری تازه همه می تواند باعث افزایش تجارت در دنیا شود. در نتیجه از همین زمان روند احیای اقتصادی در دنیا شروع خواهد شد. امید زیادی هم وجود دارد که تا ابتدای سال بعد واکسن کرونا در اختیار مردم دنیا قرار بگیرد و این بیماری کنترل شود و این فاکتور هم عامل دیگری است که می تواند رشد را برای ما به ارمغان بیاورد.

 اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که تا انتهای سال ممکن است موج های دیگری از بیماری  اتفاق بیفتد و تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی کشورهای مختلف را به کام بحران های اقتصادی شدید بکشد. هم اکنون هم در برخی از کشورها موج دوم بیماری مشاهده می شود. مثلا در امریکا که بسیاری از مردم درگیر کرونا شده اند  یا حتی در استرالیا که در کنترل این ویروس بسیار موفق عمل کرده بود. تاثیر بحران های پیش روی دنیا در سال ۲۰۲۰  می تواند با اجرای سیاستهای اقتصادی و حمایتی مناسب از طرف دولتها کاهش پیدا کند و شانس تسریع روند احیای اقتصاد از سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

اروپا در وضعیت باثباتی قرار دارد
با وجود اینکه هنوز پایانی برای بحران نمی توان متصور بود و هر روز شرایط دنیا در مواجهه با کرونا تغییر می کند، ولی برخی از مناطق اخبار امیدوارکننده ای در مورد اوضاع اقتصادی خود ارایه می دهند. کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا اخیرا  اعلام کرد که بدترین روزهای اقتصادی قاره سبز سپری شده است و از این پس باید منتظر رشد اقتصادی و بهبود زیرساختهای مالی بود. البته او تاکید کرد که نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک تجارت اروپا به سطحی که قبل از کرونا وجود داشت برسد ولی سال ۲۰۲۱ سال روشنی برای این قاره خواهد بود. در چین هم خبر از افزایش فعالیتهای اقتصادی و افزایش نرخ رشد اقتصادی در ماه های اخیر منتشر شده است. کشوری که با وجود اینکه اولین قربانی ویروس کرونا در دنیا بود توانست بسیار موفق عمل کند و به سرعت فعالیتهای اقتصادی خود را از سر بگیرد.

اما وضعیت در مناطق دیگر دنیا متفاوت است. چالشهای موجود در امریکا بسیار زیاد است و موج دوم بیماری و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی می تواند آسیب زیادی به کشور وارد کند. از طرف دیگر  امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و این مساله می تواند در ساختار سیاسی این کشور و تصمیم گیری های اقتصادی آنها اثر گذار باشد. مساله دیگر هم سیاستهای دونالد ترامپ، رییس جمهوری فعلی این کشور است که خود بسیار تنش زا است. او رویکردهای مخالف با تجارت آزاد دارد و از زمان روی کار آمدنش بارها توافق های تجاری جهان را بر هم زده است. اخیرا هم تنش های زیادی در روابط تجاری و سیاسی امریکا و چین ایجاد شده است که شرایط را برای اقتصاد دنیا بسیار سخت کرده است. کوین هیل، تحلیل گر اقتصادی به اف ایکس استریت گفت: «دنیا به تنها چیزی که در این روزها نیاز ندارد، تنشی جدید و بحرانی تازه است. کرونا به اندازه کافی برای اقتصاد دنیا چالش ایجاد کرده است و اگر تنش در روابط چین و امریکا باعث کاهش تجارت، یا درگیری های دیگر شود، دامنه تاثیرات منفی اقتصادی آن غیر قابل پیش بینی خواهد بود.»

کد خبر: ۳۱٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha