۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
کارآفرینی پول‌ساز با پرورش شترمرغ؛ گام نهادن در عرصه اقتصاد مقاومتی با حداقل سرمایه
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی پول‌ساز با پرورش شترمرغ؛ گام نهادن در عرصه اقتصاد مقاومتی با حداقل سرمایه

همدان- پرورش شتر مرغ که از کسب و کارهای کمتر شناخته شده در حوزه کشاورزی و کارآفرینی به شمار می‌رود یکی از عرصه‌های بسیار سودآور و منطبق بر الگوی اقتصاد مقاومتی است که در صورت به نتیجه رسیدن ارزش اقتصادی بالایی را متوجه فعالان این بخش می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پرنده‌ای اجتماعی با چهره‌ای با نمک، چشمانی درشت و مژگانی بلند که با هر نگاه خود حس لبخند را می‌توان در چهره‌اش دید؛ گردن دراز و هیکل بزرگ او شبیه شتر و داشتن پر، بال، نوک و داشتن دو پا مانند مرغان او را شبیه مرغ کرده و با این دو ویژگی برجسته به این پرنده خوشرو «شترمرغ» گفته می‌شود.

به عقب که بر می‌گردیم از اسناد و اطلاعات به جا مانده می‌توان به این واقعیت رسید که از حدود سه دهه قبل پرورش شترمرغ به عنوان منبع جدید تولید پروتئین و پوست در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته و مزارع شترمرغ در اکثر نقاط جهان به خصوص در آفریقای جنوبی با سرعت گسترش یافته است.

پرورش شتر مرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود
به اعتقاد کارشناسان صنعت پرورش شتر مرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود که در کنار لذت‌های کار با این موجود پر جنب و جوش سختی‌هایی نیز دارد به گونه‌ای که در حقیقت عبارت «نابرده رنج کنج مسیر نمی‌شود» را می‌توان در این حرفه درک کرد.

ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.

پرورش شتر مرغ به دو نوع پرورش شتر مرغ مولد و پرورش شتر مرغ پرواری تقسیم بندی می‌شود که که هر کدام نیاز به مجوزهای خاص خود دارد.

همانگونه که از نام شتر مرغ مولد پیداست، این پرنده برای تولید و فروش تخم و جوجه کشی بهره‌برداری می‌شود و شتر مرغ پرواری نیز در راستای استفاده از گوشت آن مورد پرورش قرار می‌گیرد.

اما در بیان خاصیت‌های این ماده پروتئینی نیز گفته شده که گوشت شتر مرغ جزو گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود اما از نظر چربی، کم چرب‌تر و سالم‌تر است و از نظر سلامت بعد از گوشت ماهی رتبه دوم را داشته و ۹۰ درصد آن قابلیت هضم دارد.

گوشت شتر مرغ کلسترول کمی دارد و با طبیعتی گرم دارای آهن است؛ همچنین پوست این پرنده نرم و لطیف است و مقاومت بالایی برای تولید منسوجات چرمی دارد.

همان طور که عنوان شد پرورش شتر مرغ از کشور آفریقای جنوبی به نقاط مختلف دنیا راه یافته و در ایران نیز صنعتی نوپا در ایران به شمار می‌رود اما اگر با عشق و علاقه وارد این کارآفرینی شویم از گوشت، پوست، ناخن، تخم، پوکه تخم شتر مرغ، روغن و حتی پرهای آن می‌توان پول سازی و حتی ارز آوری داشت و در واقع همه سلول‌های پرورش شتر مرغ سود ساز است.

 

استان همدان در زمینه پرورش شتر مرغ جایگاهی خوبی در کشور و حتی در دنیا دارد و با گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه سودآوری بیشتر بر داشت

در پی بررسی وضعیت پرورش شترمرغ در استان همدان به این واقعیت رسیدیم که استان همدان در زمینه پرورش شتر مرغ جایگاهی خوبی در کشور و حتی در دنیا دارد و با گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه سودآوری بیشتر بر داشت.

همین امتیاز سبب شد برای تهیه گزارش راهی یک مزرعه پرورش شتر مرغ شوم و از نزدیک گفتگویی با یک تولیدکننده و به نوعی کارآفرین این بخش داشته باشم که مدیر تعاونی پرورش شتر مرغ حامد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مجوز پرورش شتر مرغ مزرعه حامد ۵۰ قطعه شتر مرغ مولد است، اظهار کرد: پرورش شتر مرغ مولد در همدان به دلیل سردسیری بودن جواب نداد در نتیجه به سمت پرورش شتر مرغ پرواری رفتیم و اکنون شتر مرغ پرواری پرورش می‌دهیم.

ابوالفضل حسنی پژوه با بیان اینکه در ابتدای کار جدای فروش گوشت شتر مرغ به دنبال مشتری بودیم که به مرور زمان مشتری هم پیدا شد، ادامه داد: یکی از محصولات شتر مرغ پوست آن است که بسیار با کیفیت بوده اما باید فراوری کار توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه با پوست شتر مرغ می‌توان چرم شتر مرغ تولید کرد و حتی از این طریق برای کشور ارز آوری داشت، ادامه داد: در حال حاضر و در بهترین حالت من می‌توانم ۱۰۰ چرم شتر مرغ تولید کنم اما در صورت توسعه و افزایش ظرفیت می‌توانم مواد اولیه یک مجموعه دوخت کیف چرم شتر مرغ را تأمین کنم.

مدیر تعاونی پرورش شتر مرغ حامد با بیان اینکه جهاد کشاورزی در نمایشگاه‌های مختلف غرفه برای ما در نظر می‌گیرد، ادامه داد: در صورت تولید منسوجات چرمی خود ما تولیدات را خریداری می‌کنیم چراکه برای فروش مشکلی نداریم.

توسعه واحدپرورش شترمرغ نیازمند سرمایه در گردش است
وی با بیان اینکه اکنون در مزرعه پرورش شتر مرغ هیچ مشکلی نداریم و فقط نیاز به سرمایه در گردش برای توسعه کار داریم، تاکید کرد: از مسئولان استان همدان انتظار مساعدت داریم.

حسنی پژوه در رابطه با روغن شتر مرغ و ارز آوری آن نیز یاد آور شد: تولید و صادرات روغن شتر مرغ می‌تواند سالانه دو میلیارد ریال درآمد ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه ما شرایط سخت پرورش شتر مرغ را پذیرفته‌ایم، افزود: به دنبال استفاده بهتر و به صرفه‌تر از روغن شتر مرغ هستیم.

مدیر تعاونی پرورش شتر مرغ حامد با اشاره به اینکه ناملایمات زیادی در این مسیر دیدیم، عنوان کرد: سختی کارمان تا حدی بود که به دنبال تأمین سرمایه از استان‌های دیگر بودیم.

وی با اشاره به اینکه به بانک بدهکار هستیم و به همین دلیل به ما سرمایه در گردش نمی‌دهند، افزود: بر اساس ضوابط ستاد رونق تولید نباید بدهی مانعی برای دریافت سرمایه در گردش باشد اما اینگونه شده است.

نبود کشتارگاه شتر مرغ در همدان
حسنی پژوه در ادامه به نبود کشتارگاه شتر مرغ در همدان اشاره کرد و ادامه داد: یک مشتری آلمانی برای مشارکت ورود پیدا کرد اما مطرح شد که طبق ضوابط، کشتارگاه شتر مرغ باید در داخل مجموعه باشد، اما دامپزشکی با این موضوع موافقت نکرد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ایران دومین کشور پرورش دهنده شتر مرغ در دنیا است، اظهار کرد: همدان سومین استان کشور در زمینه پرورش شتر مرغ است و بعد از استان‌های تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد.

علیرضا قراگوزلو با بیان اینکه در استان همدان ۳۱۵ قطعه شتر مرغ مولد صنعتی و دو هزار و ۱۰۳ قطعه شتر مرغ پرورش وجود دارد ادامه داد: سالانه در استان همدان ۲۵۵ تن و ۶۰۰ گوشت شتر مرغ تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت شتر مرغ آهن بالایی دارد و برای افزایش هوش کودکان مناسب است، افزود: گوشت شتر مرغ کلسترول کم و کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارد.

یک شتر مرغ پرورشی ۱۲۰ کیلویی می‌تواند ۵۵ کیلو گوشت خالص تولید کند

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یک شتر مرغ پرورشی ۱۲۰ کیلویی می‌تواند ۵۵ کیلو گوشت خالص تولید کند، اضافه کرد: در واقع گوشت فقط یکی از محصولات تولیدی شتر مرغ است.

وی با اشاره به اینکه از پوست شتر مرغ هم می‌توان استفاده کرد، افزود: در همدان به دلیل اینکه دباغی خوبی روی پوست شتر مرغ انجام نمی‌شود، نتیجه نمی‌گیریم.

قراگوزلو با بیان اینکه سال گذشته صادرات خوبی در زمینه چرم شتر مرغ داشتیم و ارز آوری داشت، افزود: از سازمان صنعت، معدن و تجارت و هنرمندان حوزه چرم دوزی درخواست داریم که به این حوزه ورود کرده و از چرم شتر مرغ برای تولیدات خود بهره ببرند.

وی با بیان اینکه روغن شتر مرغ هم در مصارف آرایشی و بهداشتی و درمانی کارآمدی دارد، ادامه داد: همچنین قرنیه چشم شتر مرغ درآمد خوبی می‌تواند ایجاد کند.

اگر پوست شتر مرغ به خوبی دباغی نشود همه زحمت و هنر هنرمند به هدر می‌رود

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نخستین مشکل در حوزه چرم شتر مرغ نبود تشکلی در این زمینه است، ادامه داد: باید تشکلی ایجاد شود و این تشکل پوست با کیفیت را برای دباغی در نظر بگیرد تا ارزش افزوده پیدا کند چراکه اگر پوست شتر مرغ به خوبی دباغی نشود همه زحمت و هنر هنرمند به هدر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از ناخن و پوکه تخم شتر مرغ برای کارهای هنری استفاده می‌شود، افزود: پرورش شتر مرغ یکی از صنعت‌های طیور استان همدان است که سود خوبی دارد.

قراگوزلو با بیان اینکه در استان همدان ۱۲ هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه شتر مرغ تولید می‌شود، ادامه داد: ۱۴ واحد پرورش شتر مرغ در استان همدان وجود دارد که دو واحد تعطیل است و یک واحد تغییر کاربری داده است.

فروش گوشت شتر مرغ بازار خوبی دارد
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر شتر مرغ بازار خوبی دارد، یادآور شد: تا ۵ سال پیش گوشت شترمرغ کمتر مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت اما اکنون مردم گوشت شتر مرغ را می‌شناسند و بازار ایجاد شده است.

بی تردید کسب و کار در زمینه پرورش شترمرغ پرواری در کشور و استان همدان قابلیت پیشرفت فراوانی دارد، این پرنده عظیم الجثه علیرغم تصور مردم می‌تواند برای اقتصاد استان و کشور مفید باشد و می‌توان از گوشت، پوست، پر، تخم و ناخن آن در صنایع مختلف بهره برد و علاوه بر ایجاد درآمد می‌توان اشتغال زیادی در زمینه کشاورزی، صنایع دستی و … ایجاد کرد.

اما به طور قطع راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به آموزش دارد و در صورت آموزش درست و همراهی با سرمایه گذار می‌توان با توسعه این صنعت پول ساز به رونق اقتصاد استان و کشور کمک کرد.

کد خبر: ۳۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha