۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
درس‌های یک ویروس؛ راه‌های درمان کرونای اقتصادی بررسی شود
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

درس‌های یک ویروس؛ راه‌های درمان کرونای اقتصادی بررسی شود

مشهد- کرونا شرایط خوبی برای سنجش میزان تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی و مشاغل به وجود آورد و نشان داد که کدام مشاغل می‌توانند بحران را مدیریت و به بهبود وضعیت اقتصادی و حفظ آن کمک کنند و در مقابل کدام مشاغل فانتزی هستند و با اندک مشکلی از بین می‌روند و بحران ایجاد می‌کنند.

بازار؛گروه استان‌ها: کرونا برای ایران در شرایطی که تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار داشت، بحرانی مضاعف بود که مشکلات اقتصادی آن را چند برابر کرد و باعث از بین رفتن برخی مشاغل و ارتباطات با کشورهای دیگر شد.

شیوع بیماری کرونا در تمامی حوزه‌ها تأثیرات نامطلوبی داشت و در استان‌هایی مانند خراسان رضوی که بخش عظیمی چرخه اقتصادی آن بر پایه صنعت گردشگری و زائر است تبعات سنگین‌تری را تحمیل کرد.

باوجوداینکه تبعات و خسارات ناشی از کرونا هنوز بر سر جامعه سنگینی می‌کند اما این سؤال پیش می‌آید که برای مقابله با این شرایط اقتصادی چه باید کرد و چه وظایفی در دوران پساکرونا باید در دستور کار قرارداد؟

  توسعه کسب‌وکارهای مجازی
در همین راستا یکی از فعالان اقتصادی در خراسان رضوی به بازار می‌گوید: بیماری کرونا نشان داد که چگونه یک بحران بهداشتی هرچند موقت می‌تواند تبدیل به یک شوک اقتصادی شود و کمبود نقدینگی و اختلال در بازار روزبه‌روز شدت گرفته و تداوم یابد.

محسن رضوی کیا ازجمله اثرات کرونا را افزایش بیکاری بخصوص در کسب‌وکارهای کوچک، کاهش شدید فعالیت‌های تجاری خارجی و کاهش تقاضا عنوان کرده و می‌گوید: اما در این میان اصلی‌ترین خروجی که در ایام کرونا در کشور و این استان شاهد بودیم توسعه کسب‌وکارهای مجازی بود.

وی توسعه کسب‌وکارهای مجازی را یک‌قدم روبه‌جلو دانسته و ابراز می‌کند: اگر این کسب‌وکار مجازی تداوم یابد و تقویت شود می‌تواند نقطه عطفی در تغییر ساختار اقتصادی ایجاد می‌کند تا در مواقع بحران کمتر آسیب ببیند.

تغییر روش در کسب‌وکار
این فعال اقتصادی در زمینه اقلام بهداشتی عنوان می‌کند: کرونا دقیقاً به تولیدکننده‌ها درس داد که برای بحران‌های احتمالی باید آمادگی لازم را داشته و بیش از اینکه وابستگی به تأمین مواد اولیه از خارج کشور داشته باشند بر روی محصولات داخلی و خودکفایی تکیه کنند.

وی اظهار می‌کند: البته همان‌گونه که سرعت برای بدتر شدن شرایط اصناف در کرونا بالاتر است، اما در دوران پساکرونا، اصناف به دلیل چابکی زودتر می‌توانند شرایط خود را احیا کنند و البته این ویروس موجب شد تا بسیاری از فعلان شغل خود را عوض کنند و یا با تمهیدات و آمادگی بیشتری کار را ادامه بدهند.

رضوی کیا معتقد است در دنیای پس از کرونا مشاغلی که از شیوع این بیماری آسیب جدی دیدند لذا به‌مرور از بین خواهند رفت و به واسط نیازهایی که بشر برای دریافت اقلام بهداشتی دارد به‌طور حتم بسیاری از کسب‌وکارهای جدید و یا شیوه‌های هوشمند برای ارائه خدمات در پیش خواهد گرفته شد.

سنجش تاب آوری بنگاه‌های اقتصادی
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه ما در دوران پس از کرونا یاد گرفتیم که کدام بنگاه‌های اقتصادی حداقل پایداری را در برابر یک ویروس دارند و کدام بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحران می‌توانند پایدار بمانند به بازار گفت: کرونا نشان داد که رویکرد بنگاه‌های اقتصادی تولید داخلی و بنیه اصلی این بنگاه‌ها باید از محل تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی باشد که از پایداری بیشتری برخوردار شوند.

علی‌اکبر لبافی بابیان اینکه در دوران کرونا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که تأمین مواد اولیه خود را از خارج کشور انجام می‌دادند متوقف شدند و بنگاه‌هایی که مواد اولیه خود را از داخل کشور تأمین می‌کردند پایدار باقی ماندند افزود: کرونا در حوزه اقتصاد یک بحران شدید ایجاد کرد که آثار ناشی از آن ازاین‌پس ظهور و بروز واقعی خواهد داشت و بروز چنین پدیده‌ای برای اقتصاد در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بود.

در دوران پس از کرونا یاد گرفتیم که کدام بنگاه‌های اقتصادی حداقل پایداری را در برابر یک ویروس دارند و کدام بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحران می‌توانند پایدار بمانند

وی ادامه داد: حتی این پدیده برای حوزه زیارت در خراسان رضوی نیز بی‌سابقه بود زیرا تاکنون هیچ‌گاه حرم مطهر رضوی بسته نشده بود و حتی این موضوع به ذهن هیچ شخصی خطور نمی‌کرد و لذا برای نخستین بار کرونا باعث بسته شدن این مکان مقدس و درنهایت بازایستادن چرخ صنعت گردشگری و خسران در حوزه گردشگری و اقتصادی مشهد شد.

چه باید کرد؟
رئیس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که برای مقابله با این وضعیت و هم‌چنین عبور از شرایط کرونا چه باید کرد توضیح داد: باید سبک زیست اقتصادی خود را تغییر دهیم زیرا کرونا همچنان با ما خواهد بود.

لبافی افزود: باید قبول کنیم که کشور دچار بحران اقتصادی است و باید به بنگاه‌های اقتصادی کمک شود و از این منظر باید در قوانین و مقررات حوزه دریافت مالیات، تخصیص تسهیلات بانکی، قوانین و مقررات حوزه کسب‌وکار، گذرهای مرزی و صادرات تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: تمرکز بر نگرش مبتنی بر توسعه کارآفرینی، بهبود اخلاق کسب‌وکار، ایجاد وجدان کاری و تغییر نظام حقوق و دستمزد از مواردی است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

افزایش قدرت خرید مردم
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی وی بابیان اینکه اگر بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم به‌سرعت اشتغال به وجود می‌آید و تولید رونق می‌گیرد می‌افزاید: ازاین‌رو باید از شیوه‌های نوین برای فعالیت‌های اقتصادی بهره گرفت و در این چارچوب توانمندسازی داخلی را در اولویت قرارداد.

باید قبول کنیم که کشور دچار بحران اقتصادی است و باید به بنگاه‌های اقتصادی کمک شود و از این منظر باید در قوانین و مقررات حوزه دریافت مالیات، تخصیص تسهیلات بانکی، قوانین و مقررات حوزه کسب‌وکار، گذرهای مرزی و صادرات تجدیدنظر شود

لبافی تأکید می‌کند: اگر نتوانیم تغییراتی که شیوع کرونا در قدرت خرید مردم ایجاد کرده است را مدیریت کنیم و امید را در جامعه به وجود آوریم و سرمایه‌های اجتماعی را تقویت کنیم نمی‌توانیم مانع از استمرار رکود و تورم در کشور شویم.

ضرورت حمایت‌های دولت و مجلس
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: رویکرد مثبت همراه با امیدآفرینی و سرمایه‌گذاری در جامعه باید افزایش یابد و این رویکرد از طریق مجلس شورای اسلامی باید در جامعه تسری پیدا کند.

لبافی عنوان کرد: برای امیدآفرینی به‌طور مثال می‌توان نسبت به خریداری تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان اقدام کرد تا امید به تولید در آن‌ها زنده مانده و به جهش تولید منجر شود.

وی بابیان اینکه خرید تضمین یو حمایت از تولیدکننده یک اصل در حوزه اقتصادی جهان است و موجب امیدآفرینی در لایه‌های دیگر اقتصادی می‌شود افزود: در این راستا باید الزامات جهش تولید به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه تسری یابد.

رئیس نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بابیان اینکه برای عبور از این شرایط نمی‌توان به خودمحوری اتکا داشت، بیان کرد: باید برخی از منفعت‌های اقتصادی خود بگذرند و همه کارآفرینان، صاحبان سرمایه و دولتمردان در یک بسته کامل برای عبور از این شرایط دیده شوند.

کد خبر: ۳۱٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha