۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
تب بالای گرانی و کمبود واکسن در دامداری‌ها؛ تولید مقرون‌به‌صرفه نیست
بازار از قوچان گزارش می‌دهد؛

تب بالای گرانی و کمبود واکسن در دامداری‌ها؛ تولید مقرون‌به‌صرفه نیست

قوچان- افزایش قیمت‌ها و تأثیرات آن بر روی برخی از خدمات تخصصی دامپزشکی و هم‌چنین دارو و واکسن موجب شده تا به دغدغه تولیدکنندگان و دامداران شهرستان قوچان بیش از گذشته افزوده شود.

بازار؛گروه استان ها: اگرچه در سنوات گذشته دولت نسبت به تهیه و توزیع واکسن اقدام می‌کرد اما  از سال ۹۷ به دلیل سایه‌اندازی تحریم و کمبود اعتبارات واکسنی به‌صورت رایگان تأمین و توزیع نشد و لذا این موضوع با کمبودهایی که در بازار به چشم می‌خورد موجب نگرانی دامداران شده است.

بنا بر تصمیم مسئولان از مدت‌ها قبل مقررشده تا دامداران صنعتی خودشان واکسن را خریداری کنند و این سیاست در حال حاضر در روستاها نیز اجرا می‌شود البته ازآنجاکه تب برفکی بیماری واگیری است شنیده می‌شود که این اقدام در راستای خصوصی‌سازی با رعایت ملاحظات انجام می‌گیرد.

این سیاست در حالی به مرحله اجرا درآمده است که قیمت داروهای موردنیاز دام در حال حاضر افزایش زیادی یافته و دامداران را برای حفظ بهداشت، سلامتی و درمان بیماری‌های دامی در تنگنا قرار داده است و از طرفی  بنا بر گفته‌های دامداران در حال حاضر این واکسن با کمبود در بازار همراه شده است. 

تحمیل هزینه‌های دام‌پزشکی
سهراب یاوری نسب یکی از دامداران این شهرستان به خبرنگار ما می‌گوید: درگذشته انواع دارو و سموم موردنیاز دام‌پروری‌ها از طریق شبکه دامپزشکی تهیه و به‌صورت رایگان و یا باقیمت یارانه‌ای در اختیار دامداران قرار می‌گرفت اما هم‌اینک تهیه دارو و سموم موردنیاز درمان بیماری‌های دامی تنها از بازار آزاد آن‌هم بدون هیچ نظارتی بر قیمت‌ها می‌بایست تأمین شود.

وی از تحمیل هزینه‌های خدمات دامپزشکی به دامداران ابراز ناخرسندی کرده و می‌گوید: بسیاری از دام‌پروران به‌ همین خاطر مجبورند به‌جای بهره‌مندی از خدمات تخصصی دامپزشکی به اقدامات تجربی، سنتی و غیرتخصصی برای درمان و بهداشت دام‌ها روی بیاورند.

کمبود واکسن تب برفکی
رضا مزرجی یکی از دامداران اهل روستای مزرج از روستاهای بزرگ و پرجمعیت شهرستان قوچان نیز به بازار می‌گوید: گرانی‌های اخیر بر مشکلات قشر زحمتکش دامدار سربار شده است.

درگذشته انواع دارو و سموم موردنیاز دام‌پروری‌ها از طریق شبکه دامپزشکی تهیه و به‌صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گرفت اما هم‌اینک تهیه دارو و سموم موردنیاز درمان بیماری‌های دامی تنها از بازار آزاد آن‌هم بدون هیچ نظارتی بر قیمت‌ها می‌بایست تأمین شود

وی بابیان اینکه دامداران برای پیشگیری از بیماری تب برفکی باید شخصاً به دنبال تهیه و خریداری این واکسن باشند ادامه می‌دهد: هرگونه کوتاهی و تأخیر در تزریق واکسن تب برفکی خسارت جبران‌ناپذیر را برای دامدار در بر خواهد داشت.

مزرجی با اشاره به اینکه اداره دامپزشکی تلاش بسیاری برای کنترل ورود و خروج دام از شهرستان دارد، اظهار می‌کند: ای‌کاش بخشی از تلاش این اداره معطوف نظارت بر قیمت داروها و خدمات بخش دامپزشکی در این شهرستان می‌شد.

 کمبود واکسن
محمد قربانی یکی دیگر از دامداران قوچانی بابیان اینکه اغلب دامداران عقیده دارند اگر در نوبت اول هر واکسن برای تب برفکی در دامداری استفاده‌شده در نوبت بعدی نیز همان نوع باید تهیه و تزریق شود به ما می‌گوید: حال با این وضعیت کمبود واکسن در شهرستان و گرانی دامدار باید برای پیدا کردن واکسن دلخواه کفش آهنی به پا کند.

وی بابیان اینکه تأمین واکسن نقش بسیار مهمی در تأمین سلامتی انسان و دام دارد اظهار می‌کند: بسیاری از دامداران این منطقه در حوزه اقتصادی و سرمایه ضعیف بوده و بعضاً با تعداد ۱۰ رأس دام نسبت به احداث دامداری اقدام کرده‌اند لذا هرگونه آسیب وارده که حتی منجر به تلف شدن دو رأس دام شود اقتصاد خانواده آن‌ها متزلزل می‌کند.

قربانی با ذکر مثالی که برخی دامداران در روستا براثر بیماری دامی پنج رأس گاو شیری خود را از دست‌داده‌اند، اظهار می‌کند: در صورت بروز چنین اتفاقاتی نه‌تنها سرمایه این دامدار از بین می‌رود بلکه بروز هرگونه بیماری و یا سهل‌انگاری در واکسیناسیون به دلیل گرانی باقی دام‌های روستا را نیز به خطر می‌اندازد.

 تولید مقرون‌به‌صرفه نیست
حمزه سام یکی دیگر از دامداران منطقه بابیان اینکه کشاورزی و دامداری یکی از مهم‌ترین مشاغل منطقه است می‌افزاید: این روزها گرانی برخی نهاده‌ها و نبود نقدینگی، دامداران را مجبور به فروش دامشان کرده و تأمین نقدینگی برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار در این بخش یک فرصت برای جهش تولید است حال‌آنکه بی‌توجهی به تأمین نقدینگی برای آنان مشکل‌ساز شده است.

مسئول یکی از مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی نیز در قوچان به بازار گفت: متأسفانه کمبود برخی واکسن‌ها در شهرستان باعث شده است تا  قیمت‌ها به سه برابر گذشته افزایش پیدا کند.

محمد شفیقی بابیان این‌که برخی از اقلام نایاب از مشهد و شهرهای مجاور تهیه می‌شود بیان کرد: در حال حاضر واکسن‌های وارداتی و خارجی افزایش قیمت بسیاری داشته و نایاب شده است و لذا همین موضوع دامداران را نگران کرده است.

این روزها گرانی برخی نهاده‌ها و نبود نقدینگی، دامداران را مجبور به فروش دامشان کرده و تأمین نقدینگی برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار در این بخش یک فرصت برای جهش تولید است حال‌آنکه بی‌توجهی به تأمین نقدینگی برای آنان مشکل‌ساز شده است

وی عنوان کرد: البته دامداران باتجربه و افرادی که دارای دامداری‌های صنعتی هستند بر این موضوع واقف‌اند که باید واکسن تب برفکی قبل از مبتلا شدن دام به بیماری تزریق شود چون اگر دام، بیمار شود تزریق واکسن بی‌فایده خواهد بود.

این کارشناس دام‌پروری تأکید کرد: ویروس تب برفکی یک ویروس چند سویه است که همواره در حال تغییر است بنابراین هنوز تا گله سالم است باید به فکر تهیه و تزریق واکسن بد.

واکسن هست؛ گران است
محمد اکبری رئیس دامپزشکی قوچان نیز در گفت‌وگو با بازار با اشاره به خطرات بیماری تب برفکی و تأثیر بیماری کرونا بر واردات برخی از کالاها و گرانی داروهایی مانند واکسن تب برفکی افزود: دامپزشکی به سهم خود در انجام واکسیناسیون دام‌ها در شهرستان همواره به وظیفه خود عمل کرده است اما در خصوص این موضوع که گفته می‌شود در شهرستان‌ها واکسن تب برفکی کمبود دارد باید اظهار کرد: این کمبود بیشتر مربوط به نوع خارجی یا نوع خاص و موردنظر دامدار است.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش تقاضا د یک برهه از زمان موجب ایجاد کمبودهایی نیز در عرضه و بازار می‌شود ادامه داد: بسیاری از دامداران هنوز متقاضی دریافت واکسن رایگان از طرف دامپزشکی هستند اما همگام باسیاست‌های خصوصی‌سازی  و هم‌چنین بنا بر محدودیت‌های اعتباری که سد راه است امکان تهیه و توزیع رایگان واکسن برای دامداران وجود ندارد.

ضرورت نظارت
اگرچه تمامی دامداران برای حفظ سلامتی دام خود حداکثر تلاش را دارند اما اگر بخواهیم ایمنی در مقابل تب برفکی حاصل شود، باید تمام جمعیت دامی واکسینه شود، وقتی عده‌ای رعایت نکنند و بار ویروس زیاد شود، سد ایمنی می‌شکند در این صورت حتی دام واکسینه و ایمن شده نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

 استرس آبستنی، حمل و نقل و دیگر بیماری‌هایی که منجر به ضعیف شدن دام شوند، از جمله دلایل ابتلای دام به بیماری تب برفکی در شرایط شکستن سد ایمنی هستند.

مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری را واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر  است و از نظر سیاست سازمان دامپزشکی کشور، واکسیناسیون تب‌برفکی باید در طول سال سه بار انجام شود، چرا که ایمنی ناشی از واکسیناسیون بعد از چهار ماه کم می‌شود به حدی که در صورت ورود ویروس می‌تواند بیماری ایجاد کند لذا نباید اجازه داد که کمبود و یا گرانی واکسن به این موضوع ختم شود که دامدار در واکسیناسیون کوتاهی کرده و سلامت سایر دام های منطقه را به خطر بیندازد.

کد خبر: ۳۱٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha