۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
 امریکا برای تثبیت جایگاهش در بازار نفت چه می کند؟
امریکا ۱۹ درصد نفت دنیا را تولید می کند+جدول

امریکا برای تثبیت جایگاهش در بازار نفت چه می کند؟

طبق گزارش منتشر شده در انتهای ژوئن سال جاری، امریکا با تولید بالغ بر ۱۹.۵۱ میلیون بشکه نفت در هر روز ۱۹ درصد از بازار دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور از سال ۲۰۱۷ توانسته در جایگاه بزرگترین تولیدکننده نفت در دنیا قرار بگیرد.

بازار، گروه بین الملل: صنعت نفت یکی از مهمترین صنایع دنیا است و اقتصاد دنیا هم به این صنعت وابستگی زیادی دارد. در سالهای اخیر ما شاهد این بودیم که امریکا با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا  سرمایه گذاری های زیادی در صنعت نفت انجام داد و توانست حجم تولید خود را افزایش دهد. این کشور از یک وارد کننده نفت به یک صادر کننده تبدیل شد و در این فرایند تلاش کرد تا روابط خارجی خود را نیز تغییر دهد. تغییر تعاملات اقتصادی و سیاسی امریکا با روسیه و جبهه گیری در مقابل کشور چین همه از نشانه های تلاش امریکا برای تغییر رویکرد در عرصه تجارت خارجی بود. بسیاری از این تلاشها به عنوان دست و پا زدن امریکا برای همسو شدن با قطب های بزرگ انرژی در دنیا نام بردند. قطب هایی که اگر می خواست با آنها همراه شود باید با اصول بازی آنها در بازار نفت آشنا می شد.

اما این تنها یک روی سکه است. در این سالها امریکا با بسیاری از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت وارد تعارض شد. یکی از این کشورها ایران بود که با ابزار تحریم سعی کرد تا این کشور را از میدان به در کند. کشور دیگر عراق بود که دارای  حجم بالایی ذخایر انرژی است ولی به دلیل مشکلات امنیتی در میان تولیدکنندگان بزرگ جایگاه ویژه ای ندارد. تقابل امریکا با چین، برزیل، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر را می توان در قالب همین دست و پا زدن ها برای تصاحب جایگاه بالاتر در بازار نفت تعبیر کرد.

بزرگترین تولید کنندگان نفت چه کشورهایی هستند
برای تشریح بهتر مساله در مرحله اول باید بدانیم  کدام کشورها بیشترین تولید نفت را دارند. اویل پرایس در این مورد نوشت: «ده کشور بزرگ تولید کننده نفت در دنیا ۷۱ درصد از کل عرضه دنیا را به خود اختصاص داده اند و در مجموع بالغ بر ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در هر روز تولید می کنند. این اطلاعات که بر مبنای گزارشهای سازمانهای جهانی در انتهای ژوئن سال ۲۰۲۰ تهیه شده است، می تواند تصویر درستی از بازار را در اختیار ما قرار دهد.»

طبق این گزارش کشورهای  امریکا، عربستان، روسیه، کانادا، چین، عراق، امارات، برزیل، ایران  و کویت به ترتیب بزرگترین تولید کنندگان نفت در دنیا هستند. البته این رده بندی تنها بر مبنای بزرگی تولید آنها است و در مورد حجم ذخایر تایید شده نفتی آنها یا نوع تولید نفت در این کشورها اطلاعاتی ارایه نداده است. اویل پرایس در ادامه نوشت: «امریکا و کانادا  تولید نفت شیل و تولید نفت از ماسه های شنی را انجام می دهند و نیازمند تکنولوژی های بسیار پیشرفته هستند. این تکنولوژی های پیشرفته در امریکا و کانادا زمینه را برای افزایش تولید این کشورها فراهم کرد و جایگاه بالایی برای این کشورها در رده کشورهای تولیدکننده نفت ایجاد کرد.»

امریکا بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا است
امریکا بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا است و این جایگاه را از سال ۲۰۱۷ تا کنون تصاحب کرده است. امریکا بزرگترین تولید کننده نفت شیل در دنیا است  و سرمایه گذاری های زیادی برای تصاحب این جایگاه انجام داده است. جالب است بدانید یک دهه قبل این کشور بزرگترین وارد کننده نفت در دنیا بود و هم اکنون در زمره بزرگترین صادر کنندگان قرار دارد و به همین در تلاش است تا تعاملات تجاری و اقتصادی خود را به طور کلی تغییر دهد و در گستره  کشورهای بزرگ اثر گذار در بازار نفت دنیا قرار بگیرد.

از طرف دیگر امریکا یکی از صنعتی ترین اقتصادهای دنیا است و بزرگترین مصرف کننده نفت هم محسوب می شود. در سال ۲۰۱۹ میلادی امریکا روزانه ۷.۴۷ میلیون بشکه نفت مصرف می کرد که کمتر از نصف  توان تولیدی این کشور است. در سال جاری امریکا در رده بزرگترین صادرکنندگان نفتی قرار دارد و با توجه به سرمایه گذاری هایی که دولت ترامپ در صنعت نفت انجام داد، انتظار می رود توان صادراتی آمریکا رشد بیشتری بکند.

امریکا چگونه بزرگترین تولید کننده نفت دنیا شد؟
شاید این سوال پیش بیاید که امریکا چگونه توانست این تغییر بزرگ را در توان تولید نفت خود ایجاد کند و از یک وارد کننده به یک صادر کننده تبدیل شود. بررسی ها نشان داده است دلیل اصلی پیشگامی امریکا در بکارگیری از روشهای جدید حفاری نفت است. هم اکنون ریگ های نفتی می توانند به صورت افقی هم حفاری کنند و این باعث می شود تا بالاترین بهره وری در فرایند حفاری ایجاد شود و توان تولید نفت شیل افزایش چشمگیری پیدا کند. در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی، یعنی در سالهایی که این تکنولوژی تازه در امریکا استفاده شده است، توان تولید نفت در این کشور بالغ بر ۹ درصد رشد کرده است و انتظار می رود در سال جاری هم توان تولید نفت در این کشور بیش از ۱۲ درصد افزایش یابد. سهم امریکا در کل نفت تولید شده در دنیا در انتهای ماه ژوئن برابر با ۱۹ درصد بود.

سهم عربستان در کل تولید نفت دنیا برابر با ۱۲ درصد و سهم روسیه ۱۱ درصد است. این سه کشور در مجموع۴۲ درصد از تولید نفت دنیا را به خود اختصاص داده اند و تاثیر گذارترین کشورها در بازار نفت دنیا هستند. دیگر کشورها در مجموع ۲۹ درصد از تولید نفت دنیا را دارند و سهم هر یک در کل تولید نفت دنیا کمتر از ۵ درصد است.

ده کشور بزرگ تولید کننده نفت در انتهای ژوئن سال ۲۰۲۰

سهم(درصد به کل تولید جهان)

میزان تولید(میلیون بشکه در روز)

نام کشور

رتبه

۱۹

۱۹.۵۱

آمریکا

۱

۱۲

۱۱.۸۱

عربستان

۲

۱۱

۱۱.۴۹

روسیه

۳

۵

۵.۵۰

کانادا

۴

۵

۴.۸۹

چین

۵

۵

۴.۷۴

عراق

۶

۴

۴.۰۱

امارات

۷

۴

۳.۶۷

برزیل

۸

۳

۳.۱۹

ایران

۹

۳

۲.۹۴

کویت

۱۰

کد خبر: ۳۱٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha