۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
افزایش قیمت پالادیوم در بازار جهانی کالاها
پالادیوم گرانبهاتر از طلا

افزایش قیمت پالادیوم در بازار جهانی کالاها

این روزها قیمت فلز پالادیوم در بازار جهانی روند صعودی را در پیش گرفته و گوی سبقت را از طلا ربوده است. بطوریکه در دو هفته گذشته قیمت این فلز بیش از 25 درصد سیر صعودی داشته و نسبت به سال گذشته افزایش تقریبا دوبرابری داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار ، در رقابت قیمتی بین طلا و پالادیوم همین کافی است که بدانیم هر اونس پالادیوم با قیمتی بالغ بر 2500 دلار  گرانتر از طلا است، و به نظر می رسد فشارهایی که باعث افزایش قیمت پالادیوم شده، به  این زودی ها فروکش نخواهد کرد.

شایدهمین موضوع باعث شده که سرقت مبدلهای کاتالیست نیز در طی ماههای گذشته رو به افزایش بوده باشد. 

در آماری که پلیس متروپولیتن لندن  اعلام کرده سرقت این کالا در شش ماهه نخست سال 2019 بیش از 70 درصد بیشتر از کل سال گذشته بوده است.
کارشناسان معتقدند یکی از عوامل اصلی جهش قیمتی پالادیوم، فزونی تقاضا بر عرضه در بازار است. والبته  این امر پیش بینی شده بود که  مقدار فلز تولیدی در سال 2019 برای هشتمین سال پیاپی زیر تقاضای جهانی باشد و بنظر میرسد شکاف بین عرضه و تقاضا همچنان ادامه داشته باشد؛ چرا که آفریقای جنوبی هم هفته گذشته اعلام کرد که استخراج پلاتین از جمله پالادیوم در مقایسه با سال گذشته 13.5٪  کاهش یافته است.

در همین حال، به دلایل مختلف از جمله سخت گیری دولتها به خصوص دولت چین برای استفاده بیشتر از این فلز برای مقابله با آلودگی خودروها، تقاضا برای پالادیوم را افزایش داده است.

در اروپا نیز مصرف کنندگان در واکنش به رسوایی خودروسازان دیزلی و برملا شدن تقلب آنها در تستهای آلایندگی، دیگر رغبتی از خود برای خرید این خودروها که عمدتا پلاتین مصرف می کنند نشان نمی دهند و استفاده از خودروی بنزین سوز که در تولیدات این خودروها، از پالادیوم استفاده میشود را بر خودروهای دیزلی ترجیح می دهند.

در این میان معامله تجاری ایالات متحده و دولت چین که در اوایل ماه جاری به امضا رسید نیز افزایش قیمت این محصول را در پی داشت.
گفتنی است پالادیم به عنوان یک محصول جانبی از فعالیت‌های استخراج فلزات دیگر مانند پلاتین یا نیکل به دست می‌آید وکارگران معدن انعطاف پذیری کمتری برای افزایش بازده پالادیوم در پاسخ به افزایش قیمت دارند.

پالادیوم یکی از فلزات گروه پلاتین به رنگ سفید براق می باشد که بیشتر در کشورهای آفریقای جنوبی و روسیه یافت می شود.
از این فلز  برای تهیه مبدل‌های کاتالیست در صنعت خودروسازی استفاده میشود که گازهای سمی خروجی از اگزوز را به ترکیبات بی‌خطر یا کم‌خطر تبدیل می‌کند و بطور عمده در خودروهای بنزینی و هیبریدی کاربرد دارد.

همچینین از پالادیم در سایرصنایع همچون صنایع الکترونیک، پزشکی و جواهرسازی نیز استفاده میشود.

کد خبر: ۳٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha