۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
سفرهای خانوادگی با رعایت پروتکل های بهداشتی ناجی گردشگری/  فقط واکسن گردشگری را نجات می دهد!
حال ناخوش گردشگری با همه گیری کرونا

سفرهای خانوادگی با رعایت پروتکل های بهداشتی ناجی گردشگری/ فقط واکسن گردشگری را نجات می دهد!

صنعت گردشگری ایران بعد از شیوع کرونا تعطیل شده است و چنانچه واکسن کرونا کشف نشود، باید آن را نابود شده فرض کرد با این حال برخی پیشنهاد سفرهای گروهی و خانوادگی را با رعایت پروتکل های بهداشتی چاره کار می دانند.

بازار؛ گروه گردشگری: گردشگری ایران بعد از شیوع کرونا تقریبا تعطیل شده است. به گونه ای که برخی فعالان گردشگری به طنز می گویند، نمی دانند وزارت گردشگری به کدام دلیل هنوز باز است و فعالیت می کند. پس از شیوع کرونا، بارها موزه ها، پارک ها، کافی شاپ ها و حتی مراکز کوچک تفریحی نیز تعطیل شدند، تکلیف سفر کردن در این میان معلوم است. معمولا نوروز زمانی است که فعالان گردشگری بیشترین سود را دارند و به عنوان پیک سفر معروف است اما امسال با ضررهای ناشی از لغو تورها و اقامت ها در هتل ها همراه بود. مردم مسافران را به شهرهایشان راه نمی دادند و بسیاری مسافران نوروزی را نادان و خودخواه خطاب می کردند. در خردادماه بسیاری از مردم مجددا به نقاط مختلف کشور سفر کردند و از همان زمان پیک دوم کرونا شروع شد. دولت همواره تاکید می کند به مردم که در خانه هایشان بمانند و حداقل سفر نروند. بسیاری از کشورها مانند ترکیه و امارات متحده عربی که مقصد سفر بسیاری از ایرانیان بود حاضر نیستند هموطنانمان را به کشور خود راه دهند چراکه در ایران هنوز شیوع کرونا در حال رشد است. گردشگران ورودی هم از ترس کرونا به ایران سفر نمی کنند. البته کارشناسان می گویند قبل از کرونا هم بسیاری از تورهای ورودی به مقصد ایران کنسل شده بودند. در این میان بسیاری از فعالان گردشگری یا شغل خود را تغییر داده اند یا بیکار شده اند.

گردشگری باید فعال شود
فعالان گردشگری بر این باورند که حتی اگر شیوع کرونا ادامه دار باشد هم نمی توان انتظار داشت که گردشگری کشور تعطیل بماند بلکه می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و حتی قرنطینه در روستاها گردشگری را فعال کرد.

عرفان فکری، راهنمای گردشگری و جهانگردی گفت: چندی پیش یک تور خارجی به مقصد مکزیک برگزار شد و این گونه نیست که هیچ کشوری ایرانیان را راه ندهد. به طور کلی دو حالت می توان برای گردشگری در این شرایط در نظر گرفت؛ نخست این که واکسن کرونا کشف می شود و ماجرا ختم به خیر می شود، یا این که هیچ واکسنی وجود نخواهد داشت و تا آخر عمر باید با کرونا سر کنیم.

او افزود: اگر واکسن کشف شود کشور کاشف این واکسن ابرقدرت می شود چراکه ۷ میلیارد نفر مردم در جهان به این واکسن نیاز دارند. البته گفته می شود انگلیس واکسن را کشف کرده اما از تولید آزمایشگاهی تا تولید انبوه راه زیادی وجود دارد. همچنین تا به ایران و روستاها برسد زمان زیادی طول می کشد.

فکری گفت: اگر واکسن کرونا کشف شود گردشگری به حالت سابق باز می گردد. در ابتدای راه حساسیت هایی وجود دارد اما به مرور رفع می شود. اما اگر واکسنی کشف نشود و تا یک الی دوسال آینده روال به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی توان از اصناف گردشگری انتظار داشت که کارشان را کاملا تعطیل نکنند.

او افزود: افرادی هم که می گویند همه باید در خانه بمانند و بیرون نروند هیچ کدام کارشناس نیستند. افراد بسیار زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم از گردشگری درآمد دارند و شغلشان به این صنعت وابسته است. هر گردشگری که به ایران سفر میکند برای ۱۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم درآمدزایی می کند.

این فعال گردشگری گفت: می توان گردشگری را با راهکارهایی متفاوت فعال کرد؛ رعایت پروتکل های بهداشتی، سفرهای خانوادگی و انفرادی، گروه های کوچک. به طور کلی سفرها به این طریق تغییر رویه می دهند.

اگر واکسن کرونا کشف شود گردشگری به حالت سابق باز می گردد. در ابتدای راه حساسیت هایی وجود دارد اما به مرور رفع می شود. اما اگر واکسنی کشف نشود و تا یک الی دوسال آینده روال به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی توان از اصناف گردشگری انتظار داشت که کارشان را کاملا تعطیل نکنند.

قرنطینه در روستاها
او تاکید کرد: همواره اولین صنعتی که آسیب می بیند از بحران ها گردشگری است و آخرین صنعتی که راه اندازی می شود هم گردشگری است.

فکری گفت: اگر مردم از ترس ابتلا به کرونا سفر نمی کنند، در آسانسور خانه شان نیز ممکن است به کرونا مبتلا شوند. می توان گردشگری را به این صورت راه اندازی کرد که مردم را در خانه های بومگردی روستاها قرنطینه کرد. پیش از این هم چنین پروژه ای در اروپا راه اندازی شده بود.

او افزود: مشاغلی که به راحتی می توانند دورکاری کنند، نیازی ندارند در شهرها بمانند، می توانند فعالیت خود را از روستاها و قرنطینه در اقامتگاه های بومگردی ادامه دهند.

فکری گفت: با این اقدام شهرهای بزرگ هم کمی خلوت تر می شوند و جمعیت آپارتمان های بزرگ که مملو از جمعیت هستند کمتر می شود. بنابراین احتمال ابتلا به کرونا در شهرها و آپارتمان های پرجمعیت کاهش می یابد. مردم به راحتی می توانند به خاطر سوار شدن بر آسانسور به کرونا مبتلا شوند. چه ضمانتی وجود دارد که در آپارتمان خودشان در امان باشند؟

می توان گردشگری را با راهکارهایی متفاوت فعال کرد؛ رعایت پروتکل های بهداشتی، سفرهای خانوادگی و انفرادی، گروه های کوچک. به طور کلی سفرها به این طریق تغییر رویه می دهند

گردشگری ایران تعطیل است
راهنمایان گردشگری معتقدند گردشگری ایران رسما تعطیل است و در هر سه حوزه گردشگری ورودی، خروجی و داخلی شرایط مساعدی ندارد.

مهسا مطهر، مدرس و راهنمای گردشگری به بازارگفت: در حال حاضر گردشگری تعطیل است. تقریبا بسیاری از فعالان گردشگری شغل خود را تغییر داده اند و وارد صنایع دیگری شده اند.

او تاکید کرد: البته مشکل گردشگری ورودی ایران کرونا نبود، تا بهمن ۹۲ درصد از تورهای گردشگری ایران کنسل شدند. دلیل این امر اتفاقات سیاسی و حوادثی بود که در کشورمان رخ داد.

مطهر در ادامه بیان کرد: در حوزه گردشگری داخلی هم تا زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع یافته، نمی توان امیدی به رونق آن داشت. البته تورهای غیرمجاز همچنان فعالیت می کنند اما تورهای قانونی تقریبا تعطیل شده اند.

او تاکید کرد: در حوزه گردشگری خروجی هم ایرانیان را به دیگر کشورها راه نمی دهند، نمونه اش ترکیه است که اگر اقامت نداشته باشیم امکان سفر به این کشور را نداریم. باید منتظر بمانیم تا پروازها مجددا برقرار شوند، البته در آن صورت هم اگر مردم پولی داشته باشند و وضعیت ارز مانند شرایط کنونی نباشد می توانند به دیگر کشورها سفر کنند.

کد خبر: ۳۱٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha