۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کره بیشترین  افت صادرات ۴۷ سال گذشته اش را تجربه می کند
رکود عمیق در اقتصاد صادرات محور کره ادامه دارد

کره بیشترین افت صادرات ۴۷ سال گذشته اش را تجربه می کند

چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در حال حاضر با افت ۲.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی نسبت به سال گذشته،  شدیدترین کاهش را از سال ۱۹۹۸ تجربه کرده در حالی که صادرات که نزدیک به ۴۰ درصد از اقتصاد را تشکیل می دهد، نیز شاهد بیشترین کاهش از سال ۱۹۶۳ بوده است.  

تهمینه غمخوار؛ بازار: چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در حال حاضر با افت ۲.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی نسبت به سال گذشته،  شدیدترین کاهش را از سال ۱۹۹۸ تجربه کرده و در حالی که صادرات نزدیک به ۴۰ درصد از اقتصاد را تشکیل می دهد، نیز شاهد بیشترین کاهش از سال ۱۹۶۳ بوده است.  

این رکود در حالی مطرح است که هونگ نام کی، وزیر دارایی کره جنوبی معتقد است که اقتصاد به سرعت بهبود خواهد یافت و این امکان وجود دارد که کره روند رشد خود را همانند و به سبک چین در سه ماهه سوم مشاهده کند، زیرا از شدت همه گیری این بیماری در این کشور کاسته شده و فعالیت های تولیدی و کسب و کارها از سر گرفته شده است.

بر اساس گزارش یونهاپ کره، دولت کره جنوبی تاکنون حدود ۲۷۷ تریلیون وون (۱۸۱ میلیارد پوند،  ۲۳۱ میلیارد دلار) اقدامات مهارگرایانه را در قالب بسته های محرک مالی جهت مقابله با اثرات این پاندمی بر اقتصاد خود به اجرا درآورده است.

با این حال، مقامات وابسته به تجارت و بازرگانی در این کشور، کنترل بسیار کمی بر میزان صادرات از صدور تراشه های حافظه رایانه ای گرفته تا اتومبیل، دارند.  

علاوه بر کره، پاندمی ویروس کرونا تجارت جهانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و به صادرات کره‌ جنوبی آسیب وارد کرده است. داده های رسمی هفته های گذشته نشان داده که برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا از جمله سنگاپور و ژاپن در رکود اقتصادی فاحشی قرار گرفته اند،   به طوری که تولید ناخالص داخلی سنگاپور در سه ماهه دوم  نسبت به سال گذشته ۱۲.۶ درصد کاهش یافته و این بدترین رکود از زمان استقلال این کشور از مالزی در سال ۱۹۶۵ بوده است.  

از طرف دیگر رویترز نیز در گزارشی اظهار کرده که اقتصاد کره جنوبی به تازگی شدیدترین انقباض خود را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به ثبت رسانده، زیرا ویروس کرونا بر روی تقاضای مصرف کننده و صادرات وزن سنگینی را اعمال کرده است.

رویترز در گزارشی اظهار کرده که اقتصاد کره جنوبی به تازگی شدیدترین انقباض خود را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به ثبت رسانده، زیرا ویروس کرونا بر روی تقاضای مصرف کننده و صادرات وزن سنگینی را اعمال کرده است

بر اساس برآوردی که روز پنجشنبه توسط بانک مرکزی کره منتشر شده است،  اقتصاد این کشور آسیایی در دوره ژانویه تا مارس نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۴ درصد کوچک شده است که البته این کاهش اندکی بهتر از رقمی بوده که تحلیلگران موسسه تحقیقاتی ریفینیتیو پیش بینی کرده بودند.  اما هنوز هم بدترین حالت را در بیش از یک دهه نشان می دهد.

بانک مرکزی همچنین گزارش داده که اقتصاد در مقایسه با سال گذشته ۱.۳ درصد رشد داشته،  اما نرخ رشد کندتر از میزان ۲.۳ درصدی بوده که سه ماهه چهارم سال گذشته به ثبت رسیده است.

همچنین هزینه مصرف کننده نسبت به سه ماهه قبل نیز  ۶.۴ درصد کاهش یافته زیرا کره جنوبی در اوایل شیوع این ویروس یکی از بزرگترین مبتلایان آسیایی خارج از چین بوده است.  با این وجود،   بر اساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز، از اوایل ماه مارس میزان ابتلا به این بیماری، به طور روزانه به طرز چشمگیری کاهش یافته است.  کارشناسان اقتصادی، کاهش موارد ابتلا در کره جنوبی را  به تلاشهای دولت در موافقت با تست ها و آزمایش اولیه آن نسبت داده اند که موجب صاف شدن منحنی گردیده است.

به گفته الکس هولمز، اقتصاددان آسیا در زمینه اقتصاد سرمایه، اقتصاد کره جنوبی همچنان در رکود سختی قرار خواهد گرفت زیرا بسیاری از کشورهای دنیا هنوز در مواجهه با اوج شیوع این ویروس و بیماری هستند.  

فشارهای گسترده ای به شدت بر تقاضای خارجی  وارد شده و این مسئله به اقتصاد صادرات محور کره ضربه خواهد زد و بعید است که تقاضای داخلی پس از آنکه مردم همچنان قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند، بهبود یابد

وی در یادداشتی در روز پنجشنبه نوشت: فشارهای گسترده ای به شدت بر تقاضای خارجی  وارد شده و این مسئله به اقتصاد صادرات محور کره ضربه خواهد زد و بعید است که تقاضای داخلی پس از آنکه مردم همچنان قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند، بهبود یابد.

داده های تجاری از ۲۰ روز اول ماه آوریل نشان می دهد که صادرات نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

این اقتصاددان همچنین بر این باور است که حتی سرمایه گذاری عمومی به دلیل عدم قطعیت و شفاف نبودن داده های آماری در حال سقوط است. سرمایه گذاری در سه ماهه اول اندکی رشد داشته و چشم انداز رشد آینده نگران کننده تر است. پیش بینی می شود که اقتصاد سرمایه در اقتصاد کره در سه ماهه دوم شش درصد نسبت به سه ماهه قبلی کوچک خواهد شد و تقریبا سه درصد در طول سال کاهش خواهد یافت.

پیش از شیوع ویروس، اقتصاد وابسته به صادرات کره جنوبی قبلا با یک اختلاف تجاری با ژاپن و کاهش محموله ها به چین روبرو شده بود و کشور دوم در جنگ تجاری ایالات متحده و چین نیز رکود اقتصادی خود را تجربه کرد و در حالی که به نظر می رسد این کشور اکنون ویروس را تحت کنترل دارد، درد اقتصادی همچنان ملموس است.

پیش از شیوع ویروس، اقتصاد وابسته به صادرات کره جنوبی قبلا با یک اختلاف تجاری با ژاپن و کاهش محموله ها به چین روبرو شده بود و کشور دوم در جنگ تجاری ایالات متحده و چین نیز رکود اقتصادی خود را تجربه کرد و در حالی که به نظر می رسد این کشور اکنون ویروس را تحت کنترل دارد، درد اقتصادی همچنان ملموس است

به همین منظور، در اوایل هفته گذشته، دولت یک بسته محرک اقتصادی را تحت عنوان بسته نجات سوم معادل ۱۱۰ میلیارد دلار یا حدود هفت درصد تولید ناخالص داخلی را به منظور محافظت از عدم موفقیت در تجارت اعلام کرد، اما طبق گفته هولمز، بعید است که اقتصاد از رکود گسترده نجات یابد.

صادرات به دلیل تقاضای ضعیف برای خودروها و مواد پتروشیمی به شدت کاهش یافته و داده ها نشان می دهد که سرمایه گذاری در ساخت و ساز و کارخانه ها در حال کاهش است.

علاوه بر گزارشهای اعلام شده، خبرگزاری شینهوا چین نیز در گزارشی اظهار کرد که اقتصاد کره جنوبی در سه ماهه دوم در بدترین میزان سقوط خود در بیش از دو دهه، در رکود اقتصادی سختی قرار گرفته است، زیرا صادرات کاربید کلسیم تحت تاثیر ویروس کرونا و محدودیت های قوانین فاصله گذاری اجتماعی، تولیدات کارخانه ها را فلج کرده است.

همچنین بخش تولید و خدمات به ترتیب ۹.۰ درصد و ۱.۱ درصد کاهش را تجربه کرده اند.  

یکی از مزایای صرفه جویی در این کشور، از سه ماه گذشته و به لطف کمک های مالی دولتی که موجب افزایش هزینه در رستوران ها، خرید پوشاک و فعالیت های اوقات فراغت می شود، افزایش ۱.۴ درصدی در مصرف خصوصی را به همراه داشته است.

در این میان، پارک سانگ هیون، تحلیلگر سرمایه گذاری و اوراق بهادار HI معتقد است که به نظر می رسد که بدترین وضعیت اقتصادی به پایان رسیده و تزریق مالی از بودجه تکمیلی موجب بهبود سرمایه گذاری ها خواهد شد.

اما در طول سال جاری، تحلیلگران نزول متوسط ۰.۴ درصدی اقتصاد را پیش بینی کرده اند که اولین و بزرگترین رکود از سال ۱۹۹۸ خواهد بود. اما صندوق بین المللی پول رکود بیشتری را با نرخ  ۲.۱ درصد تخمین می زند زیرا کره جنوبی در حالی که این ویروس را تحت کنترل خود درآورده اما همچنان در رکود اقتصادی قرار دارد.

کد خبر: ۳۱٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha