۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
بررسی نماد فجر؛ بنیاد عالی و تکنیکال سودده در عبور از مقاومت
تحلیل نمادهای بورسی؛

بررسی نماد فجر؛ بنیاد عالی و تکنیکال سودده در عبور از مقاومت

با بررسی دقیق وضعیت بنیادی و تکنیکال یکی از نمادهای ناشناخته اما سودده را به مخاطبان معرفی می کنیم.

گروه بورس؛ بازار: محمد سیرانی کارشناس ارشد شرکت سبدگردان الگوریتم در گزارش تحلیلی و اختصاصی که به بازار داده است وضعیت بنیادی نماد فجر را بررسی کرده است: در گزارش پیش رو به بررسی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان خواهیم پرداخت. سرمایه این شرکت ۸۵۸ میلیارد ریال و سهامدار عمده آن شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌باشد. ظرفیت تولید شرکت ۱۵۵۰۰۰تن ورق گالوانیزه در سال است.

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۹۸ حدود ۱۵۰۰۰۰ تن ورق گالوانیزه تولید کرده و حدود ۱۴۸۰۰۰ تن ورق گالوانیزه به فروش رسانده است. سود خالص شرکت در سال ۹۸ معادل  ۱، ۸۱۱، ۴۸۲ میلیون ریال و سود هر سهم ۲، ۱۱۱ ریال بوده است.

با در نظر گرفتن مفروضاتی مانند نرخ دلار، نرخ جهانی ورق گرم و نسبت قیمتی ورق گالوانیزه به قیمت ورق گرم، سود شرکت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌شده است که در ادامه با جزییات بیشتری این مفروضات تشریح خواهد شد. سود شرکت در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۴، ۶۰۵ و ۶، ۴۱۱ میلیارد ریال و سود هر سهم به ترتیب ۵، ۳۶۸ و ۷، ۴۷۲ ریال پیش‌بینی‌شده است.

این گزارش با در نظر گرفتن مفروضاتی تهیه شده است که امکان تغییر آن‌ها با تغییر شرایط اقتصادی کشور و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان وجود دارد. از این‌رو محتوای این گزارش، به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک تصمیم‌گیری قرار گیرد.

نگاهی به صنعت فولاد
فولاد یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی است که کاربردهای فراوانی دارد. عمده‌ترین مصرف فولاد در صنایع زیرساختی و ساخت‌وساز، تولید وسایل حمل‌ونقل (اتومبیل، اتوبوس، راه‌آهن، کشتی و...) و تولید ماشین‌آلات صنعتی است. به‌منظور استفاده از فولاد در هریک از این صنایع، فولاد خام به محصولاتی مانند ورق، شمش، تیرآهن، میلگرد، صفحه، ریل و...  تبدیل می‌شود.

دو روش عمده برای تولید فولاد وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱- روش کوره بلند: در این روش، سنگ‌آهن توسط حرارت کک در کوره ذوب شده و بعد از حذف ناخالصی‌ها به فولاد خام تبدیل می‌شود.

۲- روش کوره قوس الکتریکی: در این روش گندله توسط گاز احیا شده و آهن اسفنجی ایجاد می‌شود. آهن اسفنجی و قراضه آهن در کوره قوس الکتریکی (توسط الکترودها) ذوب شده و درنهایت به فولاد خام تبدیل می‌شود.

v به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن زغال‌سنگ در گذشته، بیشتر کارخانه‌های فولادسازی بر اساس روش کوره بلند طرحی شده‌اند اما امروزه با گران شدن زغال‌سنگ و توجه به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، استفاده از این روش رو به کاهش است و روش قوس الکتریکی در حال جایگزینی است.

صنعت فولاد در جهان
در سال ۲۰۱۹ میلادی، یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شده و یک میلیارد و ۷۶۷ میلیون تن از آن در اشکال مختلف به مصرف رسیده است. چین با تولید ۹۹۶ میلیون تن (سهم ۵۳ درصدی) در رتبه نخست و هند و ژاپن به ترتیب با تولید ۱۱۱ میلیون تن و ۹۹ میلیون تن در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. ایران نیز با تولید ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در رتبه دهم جهان در تولید فولاد خام قرارگرفته است.   

صنعت فولاد در ایران 

روند تولید، مصرف، صادرات و واردات فولاد خام در ایران طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ در جدول روبرو نشان داده‌شده است همان‌طور که مشاهده می‌شود، تولید

 فولاد طی این سال‌ها افزایش یافته و به‌تبع مصرف و صادرات نیز افزایش داشته است.

 

با توجه به کاهش ذخایر سنگ‌آهن و عدم شناسایی معادن جدید، چشم‌انداز صنعت فولاد با مخاطراتی روبروست. به‌طوری‌که ذخایر سنگ‌آهن موجود در آینده نزدیک پاسخگوی ظرفیت کارخانه‌های فولادسازی نخواهد بود.

معرفی شرکت
 شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۱۳۷۴ تأسیس و در سال ۱۳۸۳ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران با نماد " فجر" پذیرفته شد. مرکز اصلی شرکت در کاشان واقع است. فعالیت اصلی این شرکت تولید ورق‌های گالوانیزه، قلع اندود و نورد ورق‌های فولادی است. به‌علاوه انواع فرآورده‌های شیمیایی، معدنی و آلی موردنیاز کارخانه را نیز تولید می‌کند.  آخرین سرمایه ثبت‌شده شرکت ۸۵۸ میلیارد ریال می‌باشد.


نحوه قیمت گذاری محصولات:
نرخ فروش ورق گالوانیزه شرکت فولاد امیرکبیر بر اساس بهای تمام شده محصول و میزان واردات آن تعیین می‌شود. اما به دلیل محدودیت واردات و بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه ورق گالوانیزه، این شرکت قدرت چانه‌زنی نسبتا بالایی برای تعیین نرخ محصولات خود دارد.

اطلاعات مالی شرکت

جدول ۶: صورت وضعیت مالی (ترازنامه) شرکت فولاد امیرکبیر کاشان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸


میزان تولید و فروش شرکت
محصول مهم شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، ورق گالوانیزه است. به‌علاوه، این شرکت بخشی از ورق سرد و مواد شیمیایی موردنیاز برای تولید ورق‌های گالوانیزه را نیز خود تولید می‌کند. ظرفیت تولید ورق گالوانیزه در این شرکت، ۱۵۵ هزارتن در سال است که تولید این محصول در سال‌های گذشته با ظرفیت برابری می‌کند. ورق سرد موردنیاز شرکت نیز در کارخانه نورد می‌شود که میزان تولید آن متناسب با میزان تولید ورق گالوانیزه است. در زیر خلاصه‌ای از میزان تولید، فروش و نرخ فروش محصولات مختلف شرکت در دو سال اخیر آورده شده است.

جدول ۸: میزان تولید، فروش و نرخ فروش محصولات شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸

ساختار بهای تمام شده شرکت
در شکل ۶، ساختار بهای تمام‌شده محصولات تولیدی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۹۸ ارائه‌شده است. همان‌طور که مشخص است بخش عمده بهای تمام‌شده شرکت را مواد مستقیم مصرفی با سهم ۹۲% تشکیل می‌دهد.

همان‌طور که در شکل ۷ مشاهده می‌شود، ورق گرم اسیدشویی نشده با سهم ۷۳% بیشترین تأثیر را در بهای تمام‌شده مواد مصرفی در سال ۹۸ داشته است. پس‌ازآن، مواد کمکی (عمدتاً روی) با ۱۵% و ورق گرم اسیدشویی شده با ۱۱% مابقی بهای تمام‌شده مواد مصرفی را تشکیل داده‌اند.

تحلیل و پیش‌بینی عملکرد آتی شرکت

مفروضات تحلیل:

مقدار تولید ورق گالوانیزه در سال ۹۹ برابر با ۱۵۰ هزارتن و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۰ هزارتن در نظر گرفته ‌شده است· مقدار محصول نورد سرد و محصول اسیدشویی متناسب با تولید ورق گالوانیزه در نظر گرفته‌ شده است. نرخ فروش ورق گالوانیزه ۱.۷ برابر نرخ ورق گرم در نظر گرفته ‌شده است. نرخ ورق گرم مصرفی بر اساس نرخ جهانی ورق گرم و نرخ دلار محاسبه ‌شده است. نرخ روی مصرفی بر اساس نرخ جهانی روی و نرخ دلار محاسبه ‌شده است. نرخ دلار در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۸۰ و ۲۰۰ هزار ریال باشد.نرخ جهانی ورق در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۱۰ دلار پیش‌بینی ‌شده است. نرخ جهانی روی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۲،۲۰۰ دلار پیش‌بینی ‌شده است.نرخ تورم برای سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۵% و ۳۰% در نظر گرفته ‌شده است.

تحلیل حساسیت

با توجه به تأثیرگذار بودن نرخ دلار بر نرخ مواد مصرفی و نرخ فروش محصولات و اهمیت نسبت قیمتی ورق گالوانیزه به ورق قیمت ورق گرم، می‌بایست حساسیت سود پیش‌بینی‌شده نسبت به تغییر نرخ دلار و نسبت قیمت ورق گالوانیزه به قیمت ورق گرم را مورد بررسی قرار داد.

تحلیل تکنیکال 

فجر در تایم فریم روزانه یک الگوی بسیار خوب v برای صعود ساخته است، اگر در معاملات این هفته بتواند از سد مقاومت تاریخی خود بگذرد به اهداف بسیار بالایی خواهد رسید، اهداف ۷۵۳۰ و ۱۰۱۰۰تومان که صعود نزدیک به هشتاد درصدی است.باید منتظر ماند در معاملات این هفته این سهم را از نزدیک رصد کرد.

تحلیل تکنیکال توسط: گروه بورس بازار

کد خبر: ۳۱٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha