۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قطار وعده‌ها روی ریل بی‌اعتباری؛ ۹ سال انتظار برای به بار نشستن یک کلنگ
تکمیل پروژه خط ریلی لرستان شاید وقتی دیگر؛

قطار وعده‌ها روی ریل بی‌اعتباری؛ ۹ سال انتظار برای به بار نشستن یک کلنگ

لرستان- پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد پس از گذشت ۹ سال کلنگ زنی هنوز ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این در حالیست که مسئولان وعده افتتاح این پروژه را برای شهریور سال ۹۸ داده بودند.

بازار؛ گروه استانها: اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ پروژه‌های ریلی لرستان اخذ و کلنگ احداث خط ریلی خرم‌آباد- دورود در سال ۹۰ بر زمین زده شد، با توجه به نبود اعتبار، پس از گذشت سال‌ها بالاخره عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۴ آغاز و بنا بود مرکز لرستان را به راه‌آهن جنوب وصل کند.

این پروژه از ابتدا روی ریل بی‌اعتباری قرار گرفت و پس از ۱۱ سال از گذشت اخذ مجوز و شش سال پس از گذشت عملیات اجرایی، این پروژه هنوز به سامان نرسیده است و همچنان قطار وعده‌ها برای تکمیل این پروژه ردیف شده است.

با وجود اینکه لرستان در مسیر شمال به جنوب کشور قرار دارد اما شاید خرم‌آباد تنها مرکز استانی باشد که به راه آهن دسترسی ندارد، بدون شک نقش راه آهن در این مسیر انکارنشدنی است و با داشتن ظرفیت خط ریلی فرصت مناسبی برای انتقال کالا و عبور سفرهای تجاری فراهم می‎شود.

اختصاص ۱۲۰ میلیاد اعتبار به پروژه راه آهن
متاسفانه با گذشت ۹ سال از کلنگ‌زنی پروژه خط ریلی دورود- خرم‌آباد این پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته و به دلیل کمبود اعتبار، عملیات اجرایی آن به شدت کند پیش می‌رود، با وجود قول‌های متعدد مسئولان برای تامین اعتبارات مورد نیاز راه آهن دورود- خرم‌آباد اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

استاندار لرستان در ابتدای بهمن ماه سال گذشته در جریان بازدید از پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد اظهار داشت: راه آهن دورود- خرم‌آباد از پروژه‌های مهم و کلیدی استان است، این پروژه خط ریلی از سوی وزارت راه مورد توجه است و در استان هم پیگیری‌هایی می‌شود.

سیدموسی خادمی با بیان اینکه امروز همراه با مسئولان وزارت راه و قرارگاه خاتم بازدیدی از پروژه کردیم و مشکلات پروژه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: منبع اصلی تأمین مالی این پروژه از محل سهام فولاد بوده که یک عدد محدودی بوده و بخش عمده آن در پروژه مصرف شده است.

مجموعه شرکت زیرساخت از مجموعه اوراقی که در اختیارشان بوده ۱۲۰ میلیارد را برای پروژه خط آهن اختصاص دادند

وی عنوان کرد: از ابتدا دنبال این بودیم منابع جدیدی برای پروژه تعریف کنیم که یکی از این منابع جدید اوراق مشارکت است که با پیگیری‌های وزارت راه و نمایندگان استان و آقای نوبخت، نهایتاً تبدیل به طرح انتفاعی شد و امروز مجموعه شرکت زیرساخت از مجموعه اوراقی که در اختیارشان بوده که ۷۰۰ میلیارد است، ۱۲۰ میلیارد را برای پروژه خط آهن اختصاص دادند.

راه آهن دورود- خرم‌آباد نیازمند اعتبار
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه از قرارگاه خاتم خواسته شد پروژه فعال نگه داشته شود هرچند طلبکار هم هستند، گفت: خوشبختانه دستور دادند پروژه فعال نگه داشته شود و در بخش‌های جدید هم کار شروع شود.

متاسفانه این پروژه مهم که نقش کلیدی در استان دارد پیشرفت فیزیکی لاکپشتی دارد و اگر روند آن به همین شکل پیش‌ برود تا سالیان دراز باید منتظر تمکیل این پروژه ماند

خادمی بیان کرد: در بخش پیوست بودجه هم اعتبار پروژه افزایش یافته است، این اعتبار معمولاً برای کارهای تملک اراضی بیشتر استفاده می‌شود و اعتبار این بخش برای سال آینده ۴۵ میلیارد افزایش یافته است؛ همچنین از طریق ماده ۵۶ که تأمین از طریق سیستم بانکی است نیز پیگیری لازم را می‌کنیم.

راه آهن دورود ـ خرم‌آباد، یک ابرپروژه است
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: راه آهن دورود ـ خرم‌آباد، یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های کشور و یک ابرپروژه است و با اینکه فقط ۱۱۴ کیلومتر طول دارد اما یک دانشکده فنی است.

شاهین اسد فامیان در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه بنا بود این طرح در شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد ولی تاکنون عملی نشده، افزود: با توجه به بزرگی و اندازه این محور، نمی‌توان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد.

پروژه خط ریلی دورود- خرم‌آباد ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نمی‌توان زمان افتتاح را مشخص کرد

وی با عنوان اینکه ما در حال حاضر فقط ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داریم پس وعده افتتاح در چنین تاریخی اصلاً منطقی نیست، خاطرنشان کرد: افق طرح، وقتی روشن می‌شود که پیشرفت فیزیکی آن به ۸۰ درصد برسد در آن صورت می‌توان برآورد کرد با چه میزان اعتبار، طرح راه‌اندازی می‌شود که معمولاً این برآورد در سال‌های آخر انجام می‌شود.

طویل‌ترین تونل یکپارچه خاورمیانه در پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور با بیان اینکه برخلاف قراردادهای سه عاملی، طراحی و اجرای این پروژه با پیمانکار است، تصریح کرد: قرارگاه خاتم، این طرح را در سال ۹۲ به دست گرفت؛ در آن سال این قرارگاه چند طرح بزرگ از جمله محور دورود ـ خرم‌آباد و چابهار را به صورت همزمان شروع کرد.

تونل خرم‌آباد ـ دورود با طول چهار هزار و ۸۰۰ متر، طویل‌ترین تونل یکپارچه در خاورمیانه است

اسد فامیان با ابراز اینکه در حال حاضر با توجه به طرح‌هایی که در دست مطالعه و اجراست، تونل خرم‌آباد ـ دورود با طول چهار هزار و ۸۰۰ متر، طویل‌ترین تونل یکپارچه در خاورمیانه است، بیان کرد: با توجه به ابعاد بزرگی که این پروژه دارد، با منابع و اعتبارات عمومی نمی‌توان این محور را جلو برد و لازم است که منابع خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: از سهام فولاد خوزستان، ۳۸ میلیارد برای این طرح در نظر گرفته شد و با این اعتبار، چند سال پروژه فعال بود اما این پیشرفت به خاطر مشکلات مالی ادامه پیدا نکرد تا اینکه در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ میلیارد اعتبار از سهام فولاد خوزستان جذب شد ولی در همان سال این سهام بسته شد و بقیه اعتبار به ما نرسید.

برای تملک اراضی با مشکل مواجه شدیم
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور اظهار داشت: از طرفی سازمان برنامه و بودجه هم از ما حمایت نمی‌کرد چون معتقد بود که ما از محل سهام فولاد خوزستان اعتبار می‌گیریم؛ لذا سهام‌ها که تمام شد حدود یکسال برای دریافت بودجه و افزایش منابع عمومی مکاتبه کردیم و خوشبختانه پس از پیگیری‌های فراوان، مکاتبات ما نتیجه داد و قرار شده اعتباراتی در اختیارمان قرار گیرد که به‌واسطه آن بتوانیم طرح را کامل کنیم.

فامیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پول نقد به طرح اختصاص داده نمی‌شد و فقط در قالب اسناد خزانه بود و بعضاً سه سال طول می‌کشید تا این اسناد به پول نقد تبدیل شوند، برای تملک اراضی با مشکل مواجه شدیم چون مردم چنین اسنادی را قبول نمی‌کردند.

تصریح کرد: به خاطر همین بحث تملک اراضی، این پروژه در دو الی سه سال اخیر با مشکل مواجه شد و در حال حاضر با افرادی روبه رو هستیم که حدود سه سال است زمین‌های آنها را گرفته‌ایم و افراد برای مبالغ ۱۶ تا ۲۶ میلیون تومان، به ما مراجعه می‌کنند.

ایجاد مشکل در روند تخصیص اعتبارات
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور عنوان کرد: در سال‌های اول که پول را از محل سهام دریافت می‌کردیم چون پول نقد در دسترس بود می‌توانستیم طی یک تفاهم‌نامه‌ای مطالبات مردم را پرداخت کنیم اما با بسته شدن سهام فولاد خوزستان و رفتن به سمت اسنادخزانه اسلامی، این روند پرداخت پول با مشکل مواجه شد.

فامیان بیان کرد: دومین مشکل ما در این پروژه این است که علیرغم پیچیدگی طرح، مطالعات کاملی در رابطه با آن صورت نگرفته و وقتی پیمانکار وارد کار می‌شود، ممکن است مثلاً به خاطر وجود یک کوه در مسیر، مجبور شود مسیر پروژه را جابه‌جا کند که این کار ممکن است باعث طولانی‌تر شدن تونل‌ها و به تبع، بالا رفتن رقم قرارداد شود.

وی گفت: پیش بینی ما برای این محور، ۱۵ یا ۱۶ کیلومتر تونل بود ولی الان حدود ۳۲ کیلومتر تونل داریم که برای این موضوع، یک لایحه ضرر و زیان با مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان نوشته‌ و برای سازمان برنامه و بودجه فرستاده‌ایم و در حال پیگیری هستیم تا ضرر زیان آن را دریافت کنیم.

اختصاص اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی برای پروژه
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور اظهار داشت: امسال برای طرح دورود ـ خرم‌آباد ۴۵ میلیارد اعتبارپیش‌بینی و مصوب شده که طبق اصلاحیه‌ای که به آن داده شد، اعتبار استان، ۳۸ میلیارد شد که در مقایسه با سال‌های قبل، رشد قابل توجهی داشته است، هرچند این اعداد و اعتبارات برای ابعاد این پروژه واقعاً کافی نیست.

فامیان با بیان اینکه باید تلاش کنیم که تخصیص به موقع بگیریم افزود: این تخصیص باید در اوایل سال باشد نه زمستان، چون در فصل زمستان به خاطربارندگی‌ها کار مختل می‌شود همچنین باید مسئولان ارشد استان پیگیر باشند که صددرصد تخصیص را بگیرند و به دنبال دریافت اوراق مشارکت و جذب سرمایه گذار نیز باشند تا بتوانند پروژه را به سرانجام برسانند.

وی بیان کرد: اگر اعتبار کامل را در فصل کاری مناسب در اختیار ما قرار دهند، در فشرده‌ترین حالت، بین سه تا سه و نیم سال دیگر می‌توانیم این پروژه را تحویل دهیم.

کد خبر: ۳۱٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha