۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
دیپلماسی اقتصادی دولت موفق نبود/ بی‌توجهی دستگاه دیپلماسی به ظرفیت‌های منطقه ای
رییس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با بازار:

دیپلماسی اقتصادی دولت موفق نبود/ بی‌توجهی دستگاه دیپلماسی به ظرفیت‌های منطقه ای

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت در ذهن خود برخی موارد را ترسیم کرده بود تا اگر با آمریکا و غرب روابطش را دایر کند، خود به خود ارتباط با مابقی کشورها حل خواهد شد؛ لذا این نظریه یک نظریه غلط بود. 

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به دیپلماسی اقتصادی و عملکرد ضعیف برخی از سفارتخانه‌ها در ماموریتهای محوله گفت: باور و اعتقاد بنده این است که دیپلماسی اقتصادی دولت فعلی موفق نبوده است و واقعا نتوانسته تا حق مطلب را ادا کند.

وی تصریح کرد: دولت فعلی نتوانست آن نقشی که می بایست در برقراری ارتباط اقتصادی ما با کشورهای مختلف ایجاد شود را به نحو احسن محقق کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: دولت در ذهن خود برخی موارد را ترسیم کرده بود تا اگر با آمریکا و غرب روابطش را دایر کند، خود به خود ارتباط با مابقی کشورها حل خواهد شد؛ لذا این نظریه یک نظریه غلط بود. 

وی با بیان اینکه همپیمانان آمریکا هیچ گاه از در صداقت با ایران سخن نگفته اند، گفت: در این شرایط اگر ما حل مشکلات را در یک فرآیند شرطی قرار دهیم و دل در گروی حل مشکلات از طریق آمریکا و غرب داشته باشیم، قطعا دیدگاه غلطی است که اتفاق افتاده و نتیجه آن همین است که همگی شاهد آن هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور بیان داشت: مثال این گفته این است که فردی به دنبال یک تجارت است و در نتیجه یک معامله یک میلیارد تومان گیرش می آید و دیگر از سودهای کوچک تر چشم می پوشد سودهایی که اگر آنها را جمع کنیم از یک میلیارد تومان هم بیشتر است. این فرد وقتی زمان خود را بر سر یک معامله موهوم می‌گذارد در نتیجه می بیند که نه تنها آن یک میلیارد تومان را به دست نیاورده که سودهای کوچک را نیز از دست داده است. به اعتقاد بنده دولت مسیر اینچنینی را برگزید و موفق نبود. 

این نماینده محلس اظهار داشت: اگر دولت مسیر درست را انتخاب می کرد و با اصول اقتصاد مقاومتی که یکی از مسائل مهم آن ارتباط درست با کشورهای منقطه و کشورهای همسایه بود، پیش می رفت جدای از برخی از سیاستها، می توانست موثر باشد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با با کشور ترکمنستان داریم، گفت: این در حالی است که ما کمترین ارتباط را با ترکمنستان برقرار کردیم. شاید ترکیه که هیچ اشتراک مرزی با ترکمنستان ندارد، امروز  دو برابر ما، روابط اقتصادی با ترکمنستان دارد اما ما با بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک، کمترین بهره را از این ارتباط می بریم و این به دلیل کم کاری و بی توجهی دستگاه دیپلماسی و دیپلماسی اقتصادی ماست.

کد خبر: ۳۱٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha