۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
تاثیر مثبت تعیین سقف اجاره بها بر کاهش التهاب/ پذیرش مصوبه ستاد کرونا توسط مالکان و املاکی ها
بازار گزارش می دهد

تاثیر مثبت تعیین سقف اجاره بها بر کاهش التهاب/ پذیرش مصوبه ستاد کرونا توسط مالکان و املاکی ها

با گذشت کمتر از یک ماه از تعیین سقف اجاره ‌بهای مسکن در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها، آنچه که از بازار اجاره گزارش و منعکس می شود اجابت برخی مالکان از سقف تعیین شده و اجرای مناسب این مصوبه از سوی مشاوران املاک است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: از مصوبه ۸ تیر ماه ستاد ملی مبارزه با کرونا کمتر از یک ماه می گذرد. شاید کارشناسان و یا فعالان مسکن خوش بین به این مصوبه نیز تصور نمی کردند که این مصوبه بتواند تا حدودی از التهاب بازار اجاره بهای مسکن بکاهد.  

در روزی که رئیس جمهور اعلام کرد که  مقرر شده نرخ اجاره ‌بهای مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد،  در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد نسبت به سال قبل بیشتر افزایش نیابد برخی از فعالان بازار مسکن آنرا نشدنی توصیف و اعلام کردند که مالک حق دارد برای ملک خود تصمیم بگیرد چرا که مالکیت در اسلام محترم است.

این اقدام اگر چه در دولت نهم و دهم نیز با سقف حدود ۱۱ درصد اجرا شده بود اما به گفته اعضای هیات مدیره اتحادیه املاک در آن دوران این طرح موفق عمل نکرد و باعث شد تا خیلی از موجران دست به اقدمات پنهانی با مشاوران املاک بزنند.

هر چند ابوالفضل صومعلو معاون اسبق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دولت نهم آن طرح در ان دوران را موفقیت آمیز دانسته و اعلام کرد که مخالفت های شدیدی نسبت به این طرح ارائه نشد.

سقف افزایش ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران زیاد است
صومعلو، معاون اسبق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دولت احمدی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در حالیکه معتقد است در دولت دهم اعتراض جانانه ای برای تعیین سقف اجاره بها به وجود نیامد می گوید: سقف افزایش ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران نیز زیاد است.

او می گوید: به هر حال باید یک برنامه ای برای نظارت بر بازار اجاره بها باشد. اقدامی که در تمام دنیا انجام می شود و دولتها در بازار مسکن دخالت می کنند. اینکه هر قیمتی برای ملک و اجاره بها گذاشته شود نمی تواند برای اقتصاد مناسب و مفید باشد. باید همانطور که در تمام دنیا برنامه ها و قوانین مالیاتی بر بازار مسکن حاکم است در ایران نیز در این مسیر گام برداریم تا مسکن نیز ساماندهی شود.

وی می افزاید: در آن دوره که ما سقف اجاره بها را برای شهر تهران ۱۱ درصد تعیین کردیم شاهد اعتراض جانانه ای از سوی هیچ گروه و یا اشخاصی نشدیم چرا که عده زیادی موافق این طرح بودند و به صورت قانونمند این میزان سقفی که برای اجاره بها تعیین شده بود را رعایت و اجرایی کردند. پس این طرح در آن دوره مثبت ارزیابی می شود. چرا که ما یک تیم کارشناسی قوی در وزارت راه و شهرسازی داشتیم که به خوبی بر روی آنها نیز شناخت و تسلط داشتیم.  

وقتی شما ۲۵ درصد برای اجاره بها اعلام می کنید مالکانی هم که کمتر از این عدد اضافه کرده بودند سقف خود را بالا می برند. یعنی باید این عدد زیر ۲۰ درصد اعلام می شد تا اگر مالکانی هم خواستند مستاجر خود را جابجا کنند به هیچ وجه به سمت بالاتر بردن نرخ اجاره بها حرکت نکنند

صومعلو معتقد است که تعیین ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران زیاد است. یعنی باید این سقف زیر ۲۰ درصد اعلام می شد نه ۲۵ درصد. وقتی شما ۲۵ درصد برای اجاره بها اعلام می کنید مالکانی هم که کمتر از این عدد اضافه کرده بودند سقف خود را بالا می برند. یعنی باید این عدد زیر ۲۰ درصد اعلام می شد تا اگر مالکانی هم خواستند مستاجر خود را جابجا کنند به هیچ وجه به سمت بالاتر بردن نرخ اجاره بها حرکت نکنند. در دولت دهم ما می دانستیم که نرخ اجاره بها در بازار ۱۵ درصد گران شده پس نرخ ۱۱ درصد را برای اجاره بها تعیین کردیم.

اما آنطور که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها به آن تاکید داشت این بود که وضعیت لجام گسیخته قیمت مسکن و اجاره بها هیچ منطقی ندارد و به نظر می رسد با گذشت کمتر از یک ماه از مصوبه مزبور می توان گفت که این بازار دیگر آن التهاب گذشته را ندارد.  

تاکنون آژانس‌های املاک در همه مناطق از این مصوبه تبعیت کرده اند و طبق رصدهای انجام گرفته معاملاتی که در آژانس‌ها ثبت شده، نشان دهنده کنترل و ایجاد ثبات در این بازار است

وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود نسبت به بازار مسکن و تعیین سقف برای اجاره بها گفته بود که این مصوبه بازار پرالتهاب اجاره مسکن را کنترل کرده است. در همین زمینه و بر اساس گزارش‌های روزانه، تاکنون آژانس‌های املاک در همه مناطق از این مصوبه تبعیت کرده اند و طبق رصدهای انجام گرفته معاملاتی که در آژانس‌ها ثبت شده، نشان دهنده کنترل و ایجاد ثبات در این بازار است.

گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار از بازار مسکن و مشاوران املاک سطح شهر تهران حاکی از این است که اکثر مالکان و موجران با تعیین سقف ۲۵ درصد برای تهران کنار آمده و املاکی ها نیز به دلیل ابلاغ بخشنامه آنرا اجرایی می کنند.  

احمدی یکی از مشاوران املاک منطقه ۱۱ تهران به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: تعیین سقف برای ملک چندان نمی تواند مفید باشد اما به هر حال تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران تا حدودی توانست از افزایش شدید نرخ اجاره بها بکاهد.

برخی از مالکان نیز بودند که به دلیل پایین بودن سقف در نظر گرفته شده دنبال راهی برای دور زدن مصوبه ستاد کرونا می گشتند

او می گوید: برخی مالکان بعد از اینکه سقف ۲۵ درصد اجاره بها برای تهران تصویب شد متوجه شدند که افزایشی که آنها داده اند کمتر از ۲۵ درصد بوده است ابراز نارضایتی نکردند. اما برخی از مالکان نیز بودند که به دلیل پایین بودن سقف در نظر گرفته شده دنبال راهی برای دور زدن مصوبه ستاد کرونا می گشتند.  

گزارشی از نارضایتی موجران از مصوبه ستاد کرونا نداشتیم
اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مصوبه ستاد کرونا برای تعیین سقف در همان روزها وقتی به املاکی ها بخشنامه شد آنها از این بخشنامه استقبال کردند گفت: از عمر مصوبه ستاد کرونا هنوز یک ماه نگذشته است، بنابراین گزارشی به آن شکل که بخواهد نشان دهد موجران از این مصوبه ناراضی هستند و خواسته اند که بیشتر از تعیین سقف اجاره دریافت کنند نداشته ایم.

وی افزود: این مصوبه کارگشا بوده است و همچنین بر اساس اطلاعاتی که داریم مردم را آرام کرده و جامعه به یک ثباتی رسیده و از آن وضعیت لجام گسیختگی رها شده است.

در کنار این مصوبه ستاد کرونا می توان به پرداخت ودیعه مسکن نیز که گفته شده از ماه مرداد ماه اجرایی و پرداخت خواهد شد اشاره کرد. این اقدام نیز می تواند به کاهش بیشتر التهاب در بازار مسکن و اجاره بها کمک کند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد: به هر حال در کنار این مصوبه ستاد کرونا می توان به پرداخت ودیعه مسکن نیز که گفته شده از ماه مرداد ماه اجرایی و پرداخت خواهد شد اشاره کرد. این اقدام نیز می تواند به کاهش بیشتر التهاب در بازار مسکن و اجاره بها کمک کند.

هر چند افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار بازار معتقد است سر و صدای ایجاد شده از سمت نمایندگان مجلس برای آغاز به کار شناسایی واحدهای خالی از سکنه و اخذ مالیات از این واحدها، می تواند بار روانی و نقش مثبتی بر بازار مسکن و بازار اجاره داشته باشد.

او می گوید: قطعا برای سرعت بیشتر تاثیر مثبت تعیین سقف اجاره بها، اگر اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه نیز آغاز شود کاهش التهاب بازار اجاره بها بیش از پیش قابل لمس خواهد بود.  

وی افزود: برای تاکید بر این موضوع باید گفت که وقتی موجران بدانند که اگر واحد مسکونی آنها خالی بماند و مالیات از آن دریافت خواهد شد سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها را به خوبی رعایت خواهند کرد.

کد خبر: ۳۱٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha