۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
قم، شهر ملی انگشتر می‌شود/ فرصتی برای فروش محصولات هنرمندان صنایع‌دستی

قم، شهر ملی انگشتر می‌شود/ فرصتی برای فروش محصولات هنرمندان صنایع‌دستی

قم - پرونده شهر قم به‌ عنوان شهر ملی انگشتر در چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی بررسی شد.

به‌گزارش بازار به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، در نشستی که با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، بهرام سرمست استاندار قم، حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، سید مرتضی حسامی نژاد معاون شهرداری قم در عمارت تاریخی کوشک در تهران برگزار شد، ظرفیت‌های شهر قم در حوزه انگشتر مورد بررسی قرار گرفت.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی قم در این جلسه، گفت: طرحی را با عنوان ایجاد شورای عالی گوهرسنگ‌ها در دست تدوین داریم که به زودی به پایان می‌رسد. این سند یک سند مشخص خصوصاً در حوزه اشتغال سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است، موضوع انگشتر که خاستگاه آن در شهر قم است از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که بعد از ثبت ملی باید به آن توجه کرد، طراحی و نصب المان‌های مرتبط با هنر انگشترسازی در شهر قم است. ضمن این که تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما و نیز تولید بروشور و تهیه کلپ و ... باید مورد توجه قرار گیرد.

محمودیان در ادامه عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم دیگری که در قم باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد یک گالری زیبا برای معرفی و نیز فروش محصولات صنایع‌دستی از جمله انگشتر است.

وجود انگشتر در بسته سوغات زائران قم
استاندار قم نیز در این نشست بیان کرد: انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر یک اقدام مهم و قابل قدردانی است. در شرایط فعلی یکی از موضوعات مهمی که مطرح است برندسازی و هویت‌بخشی به شهرها در حوزه صنایع‌دستی است که انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر می‌تواند به این برندسازی کمک کند.

بهرام سرمست افزود: در استان قم تمام عوامل لازم برای نقش‌آفرینی در هویت‌بخشی و برندسازی وجود دارد، معادنی که در استان وجود دارد یک ظرفیت بسیار ارزشمند است، ضمن این که وجود هنرمندان صاحب دانش در قم و بازار مصرف بسیار خوب، عوامل دیگری است که می‌تواند به برندسازی و هویت‌بخشی صنایع‌دستی خصوصاً هنر انگشترسازی کمک کند.

وی ادامه داد: انگشتر می‌تواند به‌عنوان یکی از اقلام مهم در بسته سوغات زائر در شهر قم قلمداد شود، با توجه به این که این بسته در دست تدوین است، حتماً باید انگشتر در این بسته سوغات دیده شود.

استاندار قم در ادامه گفت: در استان قم یک منطقه گردشگری بسیار وسیع داریم که به‌منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی قم در بخشی از این منطقه نمونه گردشگری می‌توان بازار فروش برای محصولات هنرمندان صنایع‌دستی تدارک دید.

ایجاد بازاری جامع در حوزه صنایع‌دستی قم
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم نیز در این نشست بیان کرد: در صورت انتخاب قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر می‌توان زمینه ثبت جهانی این شهر را نیز در این هنرصنعت فراهم کرد که به‌طور حتم این مهم می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این استان کمک کند.

حمید یزدانی افزود: بر اساس قول مساعد مسئولان استانی، قرار شده است زمین مناسبی برای احداث یک بازارچه به این اداره‌کل اختصاص دهند تا زمینه تجمیع مشاغل حوزه صنایع‌دستی فراهم شود و از پراکندگی این مشاغل در استان جلوگیری شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد بازاری جامع در حوزه صنایع‌دستی قم می‌تواند به رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در این استان کمک کند.

در ادامه این جلسه، سید مرتضی حسامی‌نژاد معاون شهردار قم نیز گفت: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی دنبال کنیم، اقتصاد بدون نفت است که در این میان به‌طور حتم صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت ها در تحقق این موضوع است.

وی افزود: در این میان بخش عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را گردشگران زیارتی تشکیل می‌دهند که انگشتر، برجسته‌ترین سوغات شهرهای زیارتی است و انتخاب شهر قم به عنوان شهر ملی انگشتر و زیورآلات یک اقدام قابل تحسین است و امیدوارم گام‌های بعدی برای ثبت جهانی این شهر برداشته شود.

کد خبر: ۳۱٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha