۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
قیمت خودروی داخلی هم با دلار محاسبه می‌شود؛ پیکان‌شهریهای مقیم فردوسی!
بازار گزارش می دهد

قیمت خودروی داخلی هم با دلار محاسبه می‌شود؛ پیکان‌شهریهای مقیم فردوسی!

این روزها قیمت خودروهای داخلی هم بر اساس ارز خارجی تعیین می‌شود. رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید که در ۱۰ روز گذشته متناسب با رشد قیمت دلار یعنی حدود ۲۵ درصد به قیمت خودرو در بازار افزوده شده است.

بازار؛ گروه صنعت: حدود یک روز از اعلام خبر افزایش قیمت محصولات سایپا سپری می‌شود اما هنوز شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار هیچ واکنش رسمی ‌به این تغییرات قیمتی از خود نشان نداده است. مسئولان سازمان تعزیرات هم در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار بازار می‌گویند مساله ای که در حال حاضر در این صنعت اتفاق افتاده است گرانی است و نه گران فروشی و این سازمان اجازه ورود به این مساله را ندارد. به گفته این نهاد به ظاهر مدافع حقوق مردم، تنها در صورتی که شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار رشد قیمت‌های فعلی در این صنعت را غیر قانونی اعلام کنند، این سازمان اجازه ورود و برخورد با متخلفین را خواهد داشت.

البته به گفته فعالین بازار، این روزها قیمت خودرو خیلی کاری به مصوبه، سند و دستورالعمل قیمت گذاری ندارد و تنها چشم به میدان فردوسی دوخته است. کاظم نیکخواه رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو که دلیل اصلی رشد قیمت خودرو در بازار را افزایش قیمت دلار می‌داند، گفت: ظرف ۱۰ روز گذشته متناسب با قیمت دلار قیمت خودرو هم حدود ۲۵ درصد گران شده است. به گفته او، این روزها قیمت خودرو در بازار بر اساس قیمت دلار تعیین می‌شود. البته این رفتار دیگر یک رفتار معمولی در بازار ایران شده به طوری که وقتی راجع به گرانی ساده‌ترین اقلام خوراکی هم سوال می‌پرسی پاسخی جز افزایش بهای ارز نمی‌شنویم. این فعال بازار معتقد است که افزایش قیمت دلار و تلاش مردم برای حفظ قدرت خرید خود از قدرت بالاتری نسبت به مصوبه افزایش قیمت شورای رقابت برخوردار هستند و بیشترین توجه بازار به این دو فاکتور است.

مسئولان سازمان تعزیرات می‌گویند مساله ای که در حال حاضر در صنعت خودرو اتفاق افتاده است گرانی است و نه گران فروشی و این سازمان اجازه ورود به این مساله را ندارد. تنها در صورتی که شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار رشد قیمت‌های فعلی در این صنعت را غیر قانونی اعلام کنند، این سازمان اجازه ورود و برخورد با متخلفین را خواهد داشت

خودروهای عرضه شده راهی پارکینگ شدند
اما نبود بین عرضه و تقاضا از دیگر دلایل رشد قیمت خودرو است که این فعال بازار به آن اشاره می‌کند. مسئولان ایران خودرو مدعی هستند که تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد تحویل خودرو ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است. همین چند وقت پیش بود که بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از کاهش تعهدات معوق خبر داد و اعلام کرد که تعهدات معوق از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته به حدود ۵۰ هزار دستگاه رسیده که نشان دهنده بهبود ۷۰ درصدی است.

با وجود تولید و تحویل خودرو در ماه گذشته افزایش یافته فعالین بازار از کمبود عرضه می گویند. به گفته آنها بیشتر خودروهای عرضه شده راهی پارکینگ‌ها شده و برای عرضه در بالاترین قیمت ممکن دپو شده‌اند 

اما بهبود وضعیت تولید تنها به ایران خودرو محدود نشده و نارنجی پوشان جاده مخصوص می‌گویند که تعهدات معوق این گروه خودروسازی در پایان روز بیستم تیرماه ۹۹ به حدود ۷۶ هزار دستگاه رسید که نسبت به تعهدات معوق ثبت شده در همین روز از سال ۹۸ بیش از ۷۳درصد کاهش داشته است. با این وجود آمار اعلامی ‌از طرف جاده مخصوص‌ها رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل از کمبود عرضه در بازار سخن گفته و نبود تعادل بین عرضه و تقاضا را یکی از دلایل اصلی رشد قیمت‌ها می‌داند. به گفته نیکخواه، بیشتر خودروهایی که در ماه‌های گذشته عرضه شده، روانه پارکینگ‌ها شده و صاحبان آن منتظر فرصتی هستند که به بالاترین قیمت آن را بفروشند. او ادامه داد: با وجود افزایش تولید و عرضه از طرف خودروساز، بازار با کمبود مواجه است و در نهایت مصرف کننده واقعی با قیمت‌های بالا خودرو را خریداری می‌کند.

.به گفته او، در گذشته خودروهای خارجی بلافاصله بعد از  رشد قیمت دلار گران میشد اما حالا خودروهای داخلی هم همین وضعیت را پیدا کرده‌اند.

بیشترین دلیل گرانی خودرو، رشد قیمت  ارز است. به طوری که ظرف ۱۰ روز گذشته متناسب با قیمت دلار قیمت خودرو هم حدود ۲۵ درصد گران شده است

شکست وزارت صمت و شورای رقابت در کنترل قیمت‌ها
اما در حالی این روزها قیمت‌ها در بازار و کارخانه روند روبه رشد گرفته که نه مسئولان وزارت صمت در اینباره سخن می‌گویند نه حتی رئیس شورای رقابت از موافقت این شورا نسبت به تغییر قیمت محصولات سایپا خبر می‌دهد. مدرس خیابانی که در هفته‌های گذشته از بهبود وضعیت صنعت خودروسازی و کنترل قیمت‌ها در بازار خبر می‌داد نسبت به تغییرات قیمت سکوت پیشه کرده است.

از سو در حالی گمان می‌شد که با راه اندازی کلینیک  قیمت گذاری خودرو شرایط بازار بهتر شود تنها یک روز بعد از راه اندازی این کلینیک بازار در حالی سپری کردن یکی از بدترین روزهای خود است. البته رضا شیوا رییس شورای رقابت پیشتر از موافقت این سازمان با افزایش قیمت خودروها به صورت فصلی(هر سه ماه یکبار) با توجه به اوضاع تورمی‌ کشور خبر داده و گفته بود که خودروسازان در صورت تمایل می‌توانند هر سه ماه یکبار، تورم بخشی را از بانک مرکزی خواسته و سپس با تایید ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت را رقم بزنند.

به گفته وی، اکثر خودروهای پرمصرف (پرتیراژ) مشمول این دستورالعمل می‌شوند. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان صمت که بایستی در طول سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این تعداد خودرو در میان ماه‌های سال توزیع می‌شوند؛ لذا خودروساز نمی‌تواند خودروی خود را عرضه نکرده و برای فصل بعدی که قیمت‌ها بالاتر خواهد بود نگه دارد. نظارت بر تولید خودروها و عرضه آن‌ها به بازار وجود خواهد داشت. شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده و این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد.

درحالی‌که گمان می‌رفت شورای رقابت با تشکیل «کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو» قصد دارد قیمت خودروهای داخلی را به شور بگذارد و در فرمول خود تجدیدنظر کند، آنطور که گزارش شده گویا اخبار منتشره از نخستین جلسه این کلینیک برخلاف پیش‌بینی‌ها بوده است.

کد خبر: ۳۰٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha