۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
کاهش کشت ذرت در یزد به دلیل کم‌آبی
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اعلام کرد

کاهش کشت ذرت در یزد به دلیل کم‌آبی

یزد- مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به شرایط کم‌آبی شهرستان ابرکوه و پرآبخواه بودن محصول ذرت، کشت این گیاه در سال زراعی ۹۹- ۹۸ با ۵۰ درصد کاهش، به ۸۰ هکتار رسید.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، مهدی غیب‌الهی گفت: با پایان فصل کاشت گیاه ذرت، ۱۰ هکتار به کشت ذرت دانه‌ای و حدود ۷۰ هکتار نیز به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای کاشت این محصول، کشاورزان از بذر گواهی شده مرغوب و کشت نشایی استفاده کردند، اظهار کرد: در اجرای این طرح حدود ۴۵۰ کیلو گرم انواع کود شیمیایی مصرف شده است.

غیب الهی با بیان اینکه امسال بخشی از محصول به صورت «نشایی» کشت شده است، تصریح کرد: با این شیوه کشت، دو هزار مترمکعب آب در هر هکتار (تا سه نوبت آبیاری) صرفه ‌جویی می‌شود.

وی افزود: این محصول در آبان ماه برداشت می‌شود که متوسط تولید در واحد سطح ۶۰ تن و در بعضی از مزارع  به ۷۰ تن می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه همچنین با بیان اینکه کشت ذرت در این شهرستان به دلیل تداوم دو دهه خشکسالی رو به کاهش است، افزود: کشاورزان در توسعه و تولید محصولات کم آبخواه شامل گیاهان دارویی، پسته و زعفران با روش آبیاری نوین تلاش کنند.

به گفته غیب الهی این شهرستان یکی از مناطق پرورش دام سنگین استان یزد است که محصول تولیدی در دامداری‌های منطقه مصرف می‌شود.

توسط دامداران ابرکوه، هشت هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری در ۶۰۰ واحد صنعتی ، نیمه‌صنعتی و سنتی پرورش داده می‌شود.

گفتنی است، این منطقه که رتبه دوم تولید محصول دامی استان را در اختیار دارد، سالانه ۱۶۰ هزار تن فراورده دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کند و اراضی قابل کشاورزی آن نیز به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

همچنین ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند.

کد خبر: ۳۰٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha