۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
بررسی وضعیت تکنیکال و  بنیادی جم/ کاهش فروش محصولات اما الگوی خوب تکنیکال

بررسی وضعیت تکنیکال و بنیادی جم/ کاهش فروش محصولات اما الگوی خوب تکنیکال

به دلیل افزایش قیمت دلار ممکن است میزان فروش این شرکت در سال جاری روند کاهش داشته باشداما تکنیکال این سهم وضعیت خوبی دارد.

بازار؛گروه بورس: شرکت پتروشیمی جم یکی از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۷۸ به منظور تولید الفین و پلی اتلین‌های سبک خطی و سنگین ایجاد شد.  در بین هفت ماده­‌­ی پایه صنعت پتروشیمی که شامل الفین­‌های سبک،  بنزن، تولوئن، زایلن و متانول می‌باشند، الفین‌های سبک بیش از ۶۰ درصد سهم تولید از این هفت ماده پایه پتروشیمی را در کل دنیا به خود اختصاص داده‌اند. این ماده یکی از با ارزش‌ترین مواد پتروشیمی است که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ چیزی حدود ۷ برابر مصرف آن در دنیا افزایش پیدا کرده است. شرکت پتروشیمی جم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان الفین در جهان است و ایران به دلیل نفت خیز بودن قیمت این محصول در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است.

تحلیل بنیادی جم
خوراک بیشتر این‌ پتروشیمی شامل گازهای مایع، نفتا و نفت گاز سبک می‌شود و محصولات آن به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع پایین دستی مورد مصرف قرار می‌گیرد. با توجه به افزایش قیمت دلار نرخ فروش این شرکت رشد قابل توجهی در سال ۹۹ خواهد داشت همچنین توسعه طرح‌های مختلف از جمله توسعه پلیمر پاد جم، محصولات این شرکت جزو کالاهای هستند که در دنیا به شدت مورد نیاز است بنابراین تاثیر تحریم‌ها بر روی این کالا زیاد نیست.
 میزان تولید محصولات این شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کمتر است اما در سال ۹۸ تولید این شرکت با بیش از ۲ میلیون تن نسبت به سال ۹۷ رشد چندانی نداشته است و برای سال ۹۹ میزان تولید برابر با سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

میزان فروش محصولات تولید شده در سال ۹۸ حدود ۷۰۰هزار تن کمتر از میزان تولید است که این موضوع ناشی از رکود حاکم در بازار است. با توجه به اینکه میزان تولید و فروش در سال ۹۸ همتراز با سال ۹۶ می‌باشد اما مبلغ فروش در سال ۹۸ با رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ بیش از دو برابر شده است. سود خالص این شرکت در سال ۹۷، چیزی حدود ۲۶.۶۲۵.۷۱۹ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸، بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان رسید که رشد قابل توجهی را داشته است. سود هر سهم در سال گذشته ۲.۵۰۲ ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۶۰۰ریال رشد کرده است. در سال ۹۹ این رقم ۲.۶۹۲ ریال ارزش‌ گذاری شده است.

میزان دارایی جاری این شرکت در سال ۹۸ بالغ بر ۴۶.۵۴۹.۲۰۲ میلیون ریال است درحالی که دارایی ثابت آن ۱۱.۰۹۹.۷۲۱ میلیون ریال است. همچنین موجودی کالا این شرکت در سال گذشته ۷.۰۰۹.۲۷۶میلیون ریال بوده که نسبت به سال۹۷ این موجود دو برابر شده یعنی شرکت در سال ۹۸ موفقیت کمتری در میزان فروش محصولات خود داشته است.صورت‌های مالی این شرکت و میزان فروش آن نشان می‌دهد که تولید بیش از نیاز بازار است و افزایش درآمد آن ناشی از افزایش قیمت و و افزایش نرخ ارز بوده است. نمی‌توان این شرکت را از لحاظ صورت مالی آن مورد تایید قرار داد.

این نماد با میانگین حجم ماه حدود ۳ میلیون واحد، ارزش بازار ۶۷ هزار میلیارد تومانی، سهام شناور ۱۳ درصد، نسبت قیمت به دارایی ۱۷.۷۹ و آخرین قیمت معاملاتی ۴۹.۴۵۰ ریال در تابلوی بورس به ثبت رسیده است. این نماد از ۱۹/۳/۹۹ تا ۷/۴/۹۹ یک رشد شارپی بوده و این رشد ناشی از خبر افزایش سرمایه بوده است.قیمت سهام بازار این شرکت ۲۱.۵ برابر ارزش دفتری آن است که این موضوع برای سهامدارانی که به دنبال سود بلند مدت از این شرکت هستند پیشنهاد نمی‌شود.
 در کل با توجه به افزایش قیمت دلار، کاهش قیمت نفت در جهان، کاهش میزان خریداران محصولات پتروشیمی از لحاظ محیطی ممکن است درآمد این شرکت کاهش داشته باشد و اگر هم افزایشی صورت بگیرد تنها به دلیل افزایش قیمت ارز است.دربحث بررسی شرکت میزان فروش محصولات این شرکت هر ساله در حال کاهش است و این نشان می‌دهد که میزان درآمد این شرکت رشد قابل توجهی به سال قبل نداشته باشد.


تحلیل تکنیکال جم

برخلاف وضعیت بنیادی اما جم دارای وضعیت تکنیکال خوبی است، و الگوی خوبی برای صعود ساخته است، در تایم فریم روزانه نمودار جم به مقاومت ۱۶۱ درصد فیبوناچی واکنش نشان داده و برگشته اما در معاملات امروز توانست از این مقاومت خود نیز بگذر، وضعیت پول هوشمند در این نمودار در حال بازگشت به ناحیه صعودی است، حجم معاملات دیروز جم بسیار بالا بوده و در سقف خود قرار گرفته است و این نکته می تواند نشان از اقبال سهامداران به این نماد باشد، استوک استیک به ناحیه اشتیاق خرید نزدیک شده و اگر فردا نیز این نماد در وضعیت صعودی قرار بگیرد وارد ناحیه اشتیاق خرید خواهد شد، ابرآینده ایچیموکو سبز بوده و روند را در آینده مثبت نشان می دهد.

قیمت فعلی جم ۵۱۲۷ تومان بوده و اهداف قیمتی آن فتح قیمت ۷۰۰۰ تومان درآینده نزدیک است، این نماد در میان مدت صعودی است و احتمال دارد بعد از انتشار گزارش سالیانه در آخر سال با اقبال خوب سرمایه گذاران مواجه نشود.

تحلیل بنیادی توسط: پژمان مرادی

تحلیل تکنیکال توسط: وحید بلالی

کد خبر: ۳۰٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha