۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کاهش ۴۳ درصدی مصرف سوخت در فصل سفر/ ۱۲هزار خانوار البرزی فاقد گاز شهری اند
مدیر شرکت فرآورده های نفتی منطقه البرز به بازار خبر داد

کاهش ۴۳ درصدی مصرف سوخت در فصل سفر/ ۱۲هزار خانوار البرزی فاقد گاز شهری اند

کرج- مدیر شرکت فرآورده های نفتی منطقه البرز از کاهش ۴۳ درصدی مصرف سوخت در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: تصور اینکه یک روز بنزین یا گاز برای استفاده خودروها نباشد و باک خودروها خالی از سوخت باشد، همه معادلات و نظم زندگی را بر هم می زند. استان البرز به دلیل افزایش روزافزون جمعیت و علاوه بر آن قرارداشتن در مسیر ۱۴ استان کشور در بحث تامین انواع منابع انرژی بار بیشتری بر دوش متولیان امر می گذارد.

گفتگوی بازار با «مجتبی دلبری» سرپرست شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه البرز را در این باره می خوانیم.

*تعداد جایگاه های عرضه سوخت بنزین و گاز طبیعی فشرده(CNG) در استان چقدر است؟
تامین سوخت عرضه بنزین استان از طریق ۷۰ باب جایگاه عرضه سوخت مایع و ۵۲ باب جایگاه CNG انجام می شود. تامین گاز مایع استان نیز با تلاش چهار شرکت اصلی توزیع گاز مایع و از طریق ۷ باب تاسیسات اصلی و حدود ۸۰ عاملین توزیع کننده انجام می شود که فروشندگیهای عرضه نفت سفید تامین کننده سوخت خانوارهای فاقد گاز شهری ۴۳ باب هستند.

*آیا تعداد جایگاه های فعلی جوابگوی نیاز استان هست؟
جوابگوی نیاز کلی استان هست، اما در هسته مرکزی شهر نیاز است جایگاه ها افزایش داشته باشد. بعلت گرانی زمین و محدودیت زیست محیطی استقبال سرمایه گذاران در این حوزه کمتر است، در صورتی که شهرداریها یا سایر سازمانهای دولتی یا مردم نهاد بتوانند زمین مناسب در هسته مرکزی استان معرفی کنند، امکان احداث جایگاه فراهم می شود.

*آیا در این خصوص با شهرداری تعامل داشتید؟
بله، در تعاملات زیادی با شهرداری ها هستیم که نمونه آن جایگاه شهدای شهرداری و اتوبوسرانی و حسین آباد یا اشتهارد و همچنین چندین باب جایگاه سی ان جی در هسته مرکزی استان وجود دارد که در اختیار شهرداریهاست. ولی باید این همکاریها و مشارکت متناسب با پیش بینی نیاز آینده توسعه داشته باشد.

*آیا امسال برنامه یا درخواستی برای افزایش جایگاه ها دارید؟
بله ۴ باب جایگاه در دست احداث داریم که طبق برنامه زمانبندی تا قبل از شروع فصل زمستان به کمک خدا و تلاش سرمایه گذاران به بهره برداری خواهد رسید.

*نحوه پرداخت هزینه های جایگاهها از طریق وزارت نفت چگونه است؟
تا قبل از سال ۹۸ درآمد مجاری عرضه از طریق پرداخت کارمزد و از محل اعتبارات تخصیصی به این شرکت بود که از ابتدای سال ۹۸ بر اساس مصوبات قانونی به صورت حق العملکاری پرداخت می شود.

*عمده مشکلاتی که در بازرسی ها دیده می شود چیست؟
اگر چه اکثر جایگاه ها شرایط مطلوب و مناسبی دارند ولی در خصوص مشکلات می توان به این موارد اشاره کرد« خرابی قطعات، آموزش های به موقع، بهسازی و زیرسازی جایگاه ها و لزوما توجه ویژه به سیستم های ایمنی و اطفاء حریق و در شرایط کنونی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است.

*جایگاه های البرز چقدر با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟
احداث و بهره برداری از جایگاه ها مطابق با آخرین استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استانداردهای ۱۲۰۵۴ و ۷۸۲۹ انجام می شود، البرز نیز همین شرایط را دارد.

*میانگین مصرف بنزین و گاز استان در ماه چقدر است؟
میانگین مصرف ماهیانه گاز CNGدر استان بیش از ۲۱ میلیون متر مکعب است که به همین میزان صرفه جویی بنزین را در پی دارد و در کاهش آلایندگی های زیست محیطی موثر است. با توجه به پتانسیل جایگاههای CNGو ایجاد طرحهای تشویقی تبدیل رایگان خودروهای عمومی از بنزین به گاز CNGامیدواریم این میزان افزایش یابد. مصارف بنزین نیز با کمتر از ۸۵ میلیون لیتر در ماه در فصول پر مصرف که عدم استفاده از سهمیه حدود ۷۵% و مابقی ۲۵% بصورت آزاد خریداری شده است.

*کرونا مصرف را چند درصد کاهش داده است؟
جذب میزان مصرف بنزین وابستگی به ایجاد محدودیت های تردد وسایل حمل و نقل دارد و در مرحله اول ایجاد محدودیت در تردد یا تاثیر کاهشی مصرف بنزین بسیار بیشتر از تاثیر سهمیه ای شدن عرضه آن بود.

*با توجه به شاهراه مواصلاتی بودن البرز و اوج سفرهای تابستانی و نوروزی، تردد مسافران چند درصد مصرف سوخت استان را افزایش می دهد؟
امسال با توجه به شیوع کرونا شاهد کاهش مصرف بودیم که چهارماهه اول سال ۹۸ در مقایسه با چهارماهه اول امسال، ۴۳ درصد کاهش مصرف داشتیم.

*نوع حمایت و یا تسهیلات شرکت نفت برای متقاضیان احداث جایگاه سوخت؟
بر اساس مصوبات دولت در صورتی که سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایل به احداث جایگاه داشته باشند به آنها کارمزد ویژه ای تعلق می گیرد که تاثیر تشویقی مناسبی برای ورود به این حوزه ایجاد می کند. در خصوص احداث جایگاه بنزین سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند از تسهیلات لازم در این حوزه از جمله حمایت در تامین تجهیزات به صورت اقساطی بهره مند شوند.

*نحوه نظارت شما بر فعالیت جایگاه ها چگونه است؟
این شرکت به عنوان ناظر عالیه بر تامین و توزیع عرضه سوخت نسبت به نظارت در دو بخش کیفی و کمی اقدامات گسترده ای را در برنامه کاری خود دارد که می توان به آموزش های مستمر، بازدیدهای برنامه ریزی شده و بازدیدهای غیر مترقبه اشاره کرد. که واحدهای مربوطه از جمله سامانه هوشمند سوخت، روابط عمومی، حراست، بازرگانی، مهندسی و اچ اس ای  برای کنترل و نظارت بصورت برنامه ریزی شده تیمی و همچنین جداگانه به جایگاه ها سرکشی می کنند.

* عمده تخلفات و گزارشات جایگاه ها چیست؟
با توجه به پایش های مستمر سیستمی و حضوری، استان البرز خوشبختانه یکی از استان هایی است که از حداقل تخلفات و شکایات در جایگاه ها برخوردار است. از عمده تخلفات فروش سهمیه کارتهای سوخت خصوصی خودروهای عمومی است.

*برای حل این مشکل چه راهکاری دارید؟
با هماهنگی دستگاه های مربوطه از جمله تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه هماهنگی های لازم به عمل آمده که با مشاهده این گونه شکایات در کمیته تخلفات منطقه مطرح و در صورت محرز شدن جایگاه مربوطه جریمه و به دستگاه های مذکور ارجاع تا تصمیمات قضائیه گرفته شود.

*مردم چطور می توانند نارضایتی یا شکایات خود را مطرح کنند؟
در کلیه جایگاه ها تلفن های ارتباطی نصب شده که مردم می توانند با تلفن های روابط عمومی: ۳۲۵۴۲۵۱۷ و بازرسی: ۳۲۵۴۲۵۳۳ و همچنین مرکز پاسخگویی ۲۴ ساعته: ۰۹۶۲۷ تماس و شکایات، پیشنهاد یا انتقادات خود را اعلام کنندکه بعد از ثبت درخواست به واحد های ذیربط ارسال و ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی و پاسخ داده خواهد شد.

*با احداث هر جایگاه برای چند نفر اشتغالزایی می شود؟
طبق برنامه ای که استانداری به سازمان ها در راستای اشتغالزایی دارد، با احداث هر جایگاه از لحاظ وسعت جایگاه و حجم عملیات به طور میانگین برای ۱۵ نفر شغل ایجاد می شود ضمنا کلیه مجاری عرضه سوخت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

*خسارت یا حادثه در حوزه فعالیت شما بیشتر در چه مواردی است؟
خوشبختانه به دلیل نظارت مستمر روی فعالیت جایگاه ها و همچنین رعایت نکات ایمنی، تاکنون خسارت یا حادثه ای در استان نداشتیم و حوادثی که گاهی در خودروهای CNG اتفاق می افتد به دلیل عدم آگاهی از دستکاری مخزن خودرو و یا نصب غیر قانونی در کارگاههای زیر زمینی و غیر مجاز انجام می شود که استاندارد نیستند و موجب حادثه و خسارتی برای آنها می شود.

*در مورد دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی استان به چه طریق اقدام می شود و تعداد خودروهای عمومی استان که می توانند اقدام کنند چقدر است؟
تعداد یک میلیون و۴۶۴ هزار خودرو عمومی تاکسی و وانت بار ها به صورت رایگان دوگانه سوز می شوند که شهروندان می توانند با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IRو با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه خود اقدام به نوبت گیری کرده و طی تماس با آنها به کارگاه های مجاز معرفی می شوند تا مخزن گاز سی ان جی بر روی خودروهای آنها با شرایطی کاملا استاندارد نصب شود.

*البرز یکی از استان هایی است که هر ساله باآلودگی هوا درگیر است شرکت فرآورده های نفتی منطقه البرز برای کاهش آلودگی در حیطه خود چه اقداماتی دارد؟
با عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهر کرج و همچنین توسعه جایگاه های سی ان جی و تشویق مردم برای مصرف این سوخت پاک در کاهش آلایندگی هوا و کمک بسیاری می شود و همچنین اجرای طرح کهاب که بصوت جمع آوری بخارات بنزین است اقدام شده است. مضافا اینکه از سال گذشته حتی سوخت جایگزین نیروگاه در حد توان با استاندارد یورو تامین می شود.

*سهیمه بنزین یورو ۴ استان چقدر است؟
بر اساس محدودیت های زیست محیطی تمامی مصرف کلان شهر کرج و فردیس و جایگاهها که در مسیرهای اصلی سوخت هستند با استاندارد یورو تامین می شوند.

*با توجه به شیوع بیماری کرونا و اینکه جایگاه های سوخت می توانند یکی از مراکز انتقال و گسترش این ویروس باشند چه اقدامات پیشگیرانه ای در جایگاه ها داشتید؟
به همه جایگاه ها ابلاغ شده که از دستکش استفاده شود و در صورت کسری دستکش از کیسه های فریزر استفاده شود و با نصب آنها روی همه تلمبه ها، راننده خودروها بتوانند از آن استفاده کنند.همه کاربرهای جایگاه ها نیز موظف به سوخت گیری برای شهروندان هستند. همچنین مطابق با دستورالعمل های بهداشتی همه جایگاه ها از جمله نازلها و دستگاه های کارتخوان، محوطه جایگاه ها به صورت روزانه ضدعفونی می شود. در این راستا از همه شهروندان گرامی تقاضا می شود با زدن ماسک به جایگاه ها مراجعه کنند.

*در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای دانش بنیان کردن فعالیت های شرکت آیا اقدامی داشتید؟
یکی از راه های اطمینان بخشی به عرضه سوخت کشور توجه ویژه به توسعه صنعت سی ان جی است که با وجود منابع سرشار گازی و همچنین شرایط کنونی کشور از جمله تهدیدها و تحریم های احتمالی می تواند از مصادیق آن باشد. مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت در راستای افزایش صادرات و فرآورده های نفتی توسعه خدمات الکترونیک و بصورت مکانیزه که مراجعان کمتر به سازمان مراجعه کنند و اجرای طرح کهاب که جمع آوری بخارات بنزین را در پی دارد از نمونه این اقدامات است.

*میزان مصرف نفت سفید در استان چقدر است؟
طبق آمار رسمی حدود ۱۲ هزار خانوار فاقد گاز شهری در مناطق روستایی و شهری استان وجود دارد که با در نظر گرفتن میانگین مصرف ۴۰۰ لیتر برای هر خانوار بصورت ماهیانه حدود ۴.۸ میلیون لیتر نیاز است که با پیش بینی های صورت گرفته کل نیاز فصول سرد سال ذخیره و بموقع تامین می شود.

*وضعیت ذخیره سازی سوخت استان ؟
یک انبار ذخیره سازی متناسب با مصرف حداقل ۴۰ روز نیاز استان داریم.

*نحوه توزیع عادلانه نفت برای مصرف کننده ها چگونه است؟
طرح سنتی و قدیم در حال تبدیل به بستر الکترونیکی است، با طرح «تجارت آسان» متقاضیان در سامانه ثبت نام می کنند. مشخصات خانوارها و کدپستی آنها شناسایی و به کارت بانکی آنها متصل می شود تا برای احقاق حق مصرف کننده های فرآورده های نفتی که گازکشی ندارند بتوان بهتر خدمات رسانی کرد و سهمیه آنها در کارت منظور می شود. و اکنون که در فصل گرما قرار داریم توصیه می کنیم مصرف کنندگان با مراجعه به این سامانه نسبت به ثبت نام اقدام کنند تا در فصل سرما سهمیه سوخت خود را بدون مشکل و به راحتی دریافت کنند.

کد خبر: ۳۰٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha