۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
داروهای گیاهی موتور محرکه صادرات غیرنفتی در بویراحمد؛ بالفعل شدن ظرفیت ها در گرو سرمایه گذاری
در گفتگو با بازار عنوان شد

داروهای گیاهی موتور محرکه صادرات غیرنفتی در بویراحمد؛ بالفعل شدن ظرفیت ها در گرو سرمایه گذاری

یاسوج- صمیمی دوست، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد پتانسیل بسیار بالایی در زمینه کشت و پرورش گیاهان دارویی، عصاره گیری و تولید انواع دارو با منشاء گیاهی داشته و ره‌آورد سرمایه گذاری در این بخش افزایش صادرات غیرنفتی است.

حشمت الله صمیمی دوست در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با توجه به وجود منابع آبی فراوان و شرایط اقلیمی مناسب و منحصر به فرد باید در راستای یالفعل شدن این ظرفیتها گام برداشت، افزود: صنعتی سازی گیاهان دارویی با کشت انبوه این محصولات، ایجاد کارخانه‌های فرآوری و صادرات یکی از ظرفیت‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بوده و داشتن ۴۰۰  گونه گیاهی دارویی ظرفیت مطلوبی در راستای رونق تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری برای استان است.

۲۰۰هزار هکتار از مراتع استان قابل کشت است
وی اظهار داشت: گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار مراتع استان قابل کشت است و کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه و باریجه در بیش از ۳۸ هزار هکتار از مراتع این استان از سال ۱۳۷۳ تاکنون انجام شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیوند گیاهان دارویی با بخش صنعت استان اظهار داشت: کارخانه طبیعت زنده که در استان ۱۳۰ نوع محصول متنوع آرایشی و بهداشتی با استفاده از گیاهان دارویی تولید می کند، برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

صمیمی دوست افزود: شناسایی و ساماندهی ظرفیتهای گیاهی استان می تواند علاوه بر حفاظت از مراتع، به افزایش تولید و اشتغال کمک کند.

گیاهان دارویی می توانند فرصتهای شغلی جدید ایجاد کنند
وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم را برای توسعه گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت‌های موجود دارد و در افق ۱۰ ساله سند گیاهان مشخص شده که ۵ درصد ارزش داروهای کشور از این استان تامین شود.

صمیمی دوست با بیان اینکه توجه به این ظرفیت اشتغال پایدار در استان ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی می تواند سبب ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و پیشگیری از تخریب مراتع شود و باید به این نکته نیز توجه داشت که فرآوری گیاهان مد نظر قرار گرفته و از خام فروشی جلوگیری شود.

وی شرکتهای اشتغالزا در استان در رابطه با گیاهان دارویی را، شرکت گیاهان دارویی زردبند، آسه یاسوج، سینره، و... عنوان کرد و گفت: گیاهان دارویی زردبند در زمینه تولید عصاره گیاهی، انواع داروهای گیاهی، بسته‌بندی داروهای گیاهی، عرقیات و اسانس گیاهی فعالیت می کند.

اشتغال گیاهان دارویی تنها ویژه بخش صنایع وابسته نیست
صمیمی دوست افزود: شرکت گیاهان دارویی زردبند بیش از دو هزار تن در سال تولید داشته و برای ۳۰ نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: شرکت آسه یاسوج نیز در زمینه تولید پودر و عصاره شیرین بیان فعالیت داشته و شرکت سینره نیز از جمله واحدهای فعال این حوزه است که در زمینه تولید انواع مکمل‌های دارویی و غذایی به شکل پودر و محلول و تولید انواع محصولات متنوع آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد.

صمیمی دوست افزود: اشتغال در بخش گیاهان دارویی تنها ویژه بخش صنایع وابسته نیست و بخشی از اشتغال آن مربوط به مرتع‌داران و کشاورزان است.

وی بیان داشت: همچنین با توجه به وجود باغات بسیار و تولید محصولات متنوع باغی، ایجاد صنایع تبدیلی می تواند در اشتغالزایی در شهرستانهای بویراحمد و دنا نقش مهمی ایجاد کند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معادن سنگهای ساختمانی، تزئینی، آهک و مارن را از دیگر پتانسیلهای این دو شهرستان عنوان کرد.

صمیمی دوست افزود: وجود چشمه های آب با کیفیت مناسب، امکان ایجاد واحدهای متعدد بسته بندی آب را در این شهرستانها فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین این دو شهرستان پتانسیل تولید مواد اولیه صنایع غذایی و ایجاد صنایع مربوطه را نیز دارند.

صمیمی دوست دیگر پتانسیلهای شهرستان بویراحمد را روند رو به رشد و فزاینده توسعه شهری و دارا بودن شرایط مناسب برای استقرار واحدهای تولید ساختمانهای پیش ساخته صنعتی عنوان کرد.

وی افزود: شهرستان بویراحمد همچنین عرصه های مناسبی برای احداث طرحهای مهم و بزرگ داشته که ایجاد زیرساختهای حمل و نقل نیز می تواند بر بالفعل شدن ظرفیتها موثر باشد.

کد خبر: ۳۰٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha