۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
وام ودیعه مسکن مشخص شد/ بسته پیشنهادی تسهیلات مستاجران به دولت رفت
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار:

وام ودیعه مسکن مشخص شد/ بسته پیشنهادی تسهیلات مستاجران به دولت رفت

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ارائه بسته پیشنهادی وام ودیعه مسکن به دولت خبر داد و گفت: سقف پرداخت وام به مستاجران بستگی به تامین منابع دارد و دولت تا چند روز آینده میزان وام ودیعه را اعلام می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: امروز در حالی حجت الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور خطاب به وزیر راه و شهرسازی بر اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجرین در ماه آینده تاکید کرده که وزارت راه و شهرسازی نیز پیشنهاد خود برای میزان سقف وام ودیعه مسکن را به دولت ارائه کرد.  روحانی روز جمعه در گفتگو با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت مسکن و برنامه‌های اجرایی انجام شده، بر اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجرین در ماه آینده تاکید کرد.  وی همچنین دستور داد که طرح تسهیلات ودیعه اجاره مسکن که پیش از این قرار شده بود با هماهنگی بانک مرکزی آماده شود، برای بررسی، به جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه شود.  

در جریان این گفتگو مقرر شد این طرح با اولویت تهران و هفت کلانشهر در مرداد ماه برای مستاجرانی که در این دسته بندی واقع شده و قراردادشان رسمی و متراژ واحد مسکونی آنان طبق الگوی مسکن است، آغاز شود.

پرداخت تسهیلات به مستاجران ساکن در واحد های ۷۵ متری
بر اساس این طرح قرار است به مستاجرانی که در واحدهای ۷۵ متری سکونت دارند تسهیلات مسکن پرداخت شود. البته گفته می شود که این وام قرار نیست به مستاجران داده شود بلکه به مالکان داده شده و تا پایان موعد مقرر در حساب مالک باقی می ماند و بعد از اتمام زمان قرارداد وام ودیعه مسکن به بانک عودت داده می شود.

سقف وام ودیعه مسکن را در چند پیشنهاد امروز تقدیم دولت کردیم
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور خطاب به وزیر راه و شهرسازی بر اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجرین در ماه آینده تاکید کرده آیا سقف این وام مشخص شده است؟ گفت: سقف وام ودیعه مسکن را در چند پیشنهاد امروز تقدیم دولت کردیم. البته در پیشنهاد خود که به صورت یک بسته است مقرر کردیم که سقف های مورد نظر می تواند بر اساس میزان تامین منابع باشد.

وی افزود: بعد از جلسات متعدد پیشنهاد خود را بر اساس ریز واحدهای مسکونی ارائه کردیم تا بر اساس میزان تامین منابعی که دولت برای این منظور اختصاص دهد سقف پیشنهادی مصوب و اجرایی شود.  

اگر میزان تامین منابع برای این طرح مشخص شود می توانیم جامعه هدف را شناسایی و راحت تر تحت پوشش این برنامه قرار دهیم

محمودزاده با اشاره به اینکه نیاز بازار مسکن و اجاره متفاوت است و تعیین سقف وام ودیعه بر اساس تامین منابعی که دولت انجام دهد خواهد بود اظهار داشت: به هر حال اگر میزان تامین منابع برای این طرح مشخص شود می توانیم جامعه هدف را شناسایی و راحت تر تحت پوشش این برنامه قرار دهیم.

به هر حال با نظر مثبت دولت طی دو روز آینده سقف وام ودیعه مسکن مشخص خواهد شد. به نظر می رسد با نظر مثبت دولت این اقدام خیلی سریعتر اجرایی شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که اگر پرداخت تسهیلات به مستاجران طبق گفته رئیس جمهور از ماه آینده هم عملیاتی شود باز هم دیر است چرا که فصل نقل و انتقالات تقریبا به روزهای پایانی خود نزدیک شده است؟ گفت: به هر حال با نظر مثبت دولت طی دو روز آینده سقف وام ودیعه مسکن مشخص خواهد شد. به نظر می رسد با نظر مثبت دولت این اقدام خیلی سریعتر اجرایی شود.  

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در این خصوص باید بررسی های دقیق شود چرا که برای تعیین سقف و مشخص شدن وام ودیعه که دارای پیشنهادات مختلفی بود جلسات زیادی برگزار شد و همین موضوع باعث شد تا زمان یک مقدار طولانی شود.

گزارشها از بازار مسکن حاکیست که میزان اجاره بها امسال افزایش زیادی داشته است. اما با تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت برای مراکز استانها و تهران که ۲۵ درصد بوده تا حدودی بازار مسکن از آن التهاب خود خارج شده است.  

برخی املاکی ها معتقد هستند که با تعیین سقف اجاره بها برخی از مالکان برای اینکه این ۲۵ درصد شامل حال آنها نشود مستاجران خود را جواب کردند. اما برخی از مالکان با تبعیت از این مصوبه ستاد مبارزه با کرونا با مستاجران خود با همان سقفی که تعیین و اعلام شده بود موافقت کردند.

کد خبر: ۳۰٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha