۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
تجدید نفس بازار برای رشدی دوباره
تحلیل روزانه بورس؛

تجدید نفس بازار برای رشدی دوباره

بورس در روز دوشنبه و در میانه هفته جاری با اصلاح نمادها جانی دوباره برای رشد گرفت.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل بورس امروز با ۸۸۶ واحد سقوط به پله ۴۰۹ هزار واحدی رسید، اما شاخص کل هم وزن با رشد ۱۳۰۳ واحدی توانست بازار برخی از نمادهای متوسط و کوچک را داغ کند.

نمادهای فارس، فولاد، فخار، کچاد و اخابر بیشترین تاثیر منفی و نمادهای وبملت و جم بیشترین تاثیر مثبت را در بازار روز دوشنبه بر شاخص کل گذاشتند.

دلیل کشیده شدن ترمز بازار چه بود؟

ابتدای دیروز شاخص کل با افت ۲۶۰۰ واحدی روبرو شد که بعد از یک ساعت این افت به صعود کم جان تغییر وضعیت داد، موج صعود آن چنان قوی نبود که در بازار امروز دامنه دار باشد و از این رو امروز اصلاح قیمتی در بسیاری از نمادها آغاز شد، بازار قبل از عبور از سقف ۴۰۰ هزار واحدی شاخص را با قدرت طی کرده بود و نفس های کوتاه مدتی انجام داد که شاید سریعترین تروبک شاخص کل آن هم در محدوده تعویض کانال و رشد به درجه بالاتر باشد.

بازار امروز را برای اصلاح نیاز داشت و حتی دیروز باید این اصلاح انجام می شد که با حمایت حقوقی ها در نمادهای بزرگ این اصلاح یک روز به تعویق افتاد. شاخص کل البته مسیر خود را برای صعود بعد از تجدید نفسی دوباره طی خواهد کرد، دیروز روز جذاب رفت و بازگشت بورس بود و امروز روز ادامه اصلاح قیمتی، پمپاژ نقدینگی جدید می تواند راه صعود و ایجاد یک موج ایمپالسیو را فراهم کند و باید در انتظار معاملات اول بهمن باشیم.

تغییر مالکیت در چه وضعیتی است؟

دیروز خالص تغییر مالکیت بورس تهران به نقطه تعادل بعد از ۲ هفته قبل رسید و در پایان معاملات امروز ، تغییر مالکیت ۳۴۵ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود، با تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی می توان برآیند مثبتی از بازار در هفته آتی داشت، حقوقی ها نمادهای خود را به حقیقی ها می فروشند تا در مواقع ضروری مانند حوادث غیرمترقبه بتوانند بازارگردانی کرده و از بازار حفاظت کنند.

یکی از دلایل افت بازار در معاملات امروز قدرت نداشتن حقیقی ها برای خرید بیشتر از کدهای حقوقی بود، در چند روز گذشته حقوقی ها بیشتر نمادهای بزرگ بازار را خریداری کرده بودند که کدهای حقیقی به علت جذابیت در نام بزرگ این نوع نمادها به دنبال خرید بودند که امروز قدرت روز شنبه را نداشتند.

نکته ای درباره حجم معاملات

حجم نکته اساسی در معاملات امروز بود و نباید از این امر غافل بود، حجم معاملات امروز در جایگاه مناسبی قرار داشت و ارزش معاملات نیز در بورس امروز به رقم ۳۶۴۸ میلیارد تومان رسید که با ارزش معاملات در روز شنبه فاصله ای ندارد، اگر بازار بتواند ارزش معاملات و حجم معاملات را حفظ کند می توان به گسترش بازار مثبت آن هم تا عید امسال امیدوار بود.

طبق اصول کلاسیک در معامله گری اگر شاخص کل بالا رفته و حجم معاملات کاسته شود با یک واگرایی خطرناکی روبرو می شویم که موج قوی اصلاح را به همراه می آورد اما این نکته در معاملات امروز بورس دیده نشد و فعالان بازار به آینده بورس در بهمن ماه امیدوار شدند.

افزایش سرمایه به امید بازدهی بیشتر

بسیاری از نمادهایی که در وضعیت خوبی از صعود قرار داشتند، به فکر افزایش سرمایه از سه راه تجدید ارزیابی ها، آورده نقدی و سود انباشته افتادند، سازمان بورس نیز برای گسترش عمق بازار از این امر به شدت استقبال کرده و اگر نمادی مشکل خاصی از لحاظ کارشناس سازمان بورس نداشته باشد می تواند وارد فاز جدیدی به نام افزایش سرمایه باشد.

افزایش سرمایه یکی از بهترین راه هایی است که به افزایش حجم معاملات و ارزش معاملات کمک کرده و می‌تواند رشد بورس را ادامه دار کند، البته ذکر یک نکته مهم برای رونق بخشیدن به افزایش سرمایه الزامی است و سهامداران باید ارزیابی دقیقی از زمان بازگشایی نماد داشته باشند، بسیاری از سهامداران از ترس اینکه پول در نماد بلوکه شود عطای افزایش سرمایه را به لقایش می بخشند، در برخی از موارد سهامداران با صف چند ماهه برای بازگشایی نماد مواجه بوده و این نکته حرفه‌ای های بازار را به شرکت در افزایش سرمایه بدبین کرده و ترجیح می دهند تا پول‌شان آزاد بوده و هر نمادی که سوددهی خوبی دارد را خریداری کند.

برخی از نمادها دو یا سه ماه طول کشیده تا بازگشایی شوند و از دست دادن بازار صعودی آن هم در شرایطی که مشخص نیست افزایش سرمایه سودده باشد برای سهامداران نکته مهمی است که سازمان بورس باید با اصلاح قوانین بلوکه شدن نمادها را به کمترین زمان ممکن برساند.

کد خبر: ۳٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      0 0
      شاخص کل تا چند تا میره بالا؟