۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
کامیون کامیون ناهماهنگی در واردات کِشَنده های کارکرده
صدور مجوز از صمت، بی خبری در وزارت راه

کامیون کامیون ناهماهنگی در واردات کِشَنده های کارکرده

واردات ماشین‌های سنگین کارکرده با مجوز صادر شده از وزارت صنعت و بدون اطلاع وزارت راه و شهرسازی، بحث‌های جدیدی را درباره آینده حمل و نقل جاده‌ای آغاز کرده است.

خبرگزاری بازار -در شبکه‌های اجتماعی، ویدئویی از صف طولانی کِشنده‌های وارداتی منتشر شد و در ادامه آن نامه مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای به تاریخ ۲۹ دی ماه ۹۸ منتشر شد که در آن خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، نسبت به صادر نشدن هیچگونه مجوزی از سوی این سازمان برای واردات کشنده تاکید می‌کند.

پس از انتشار این نامه و ویدئو، بحث‌های زیادی بین رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل جاده‌ای درباره چرایی عملکرد وزارت صمت و واردات این کشنده‌ها به‌رغم تاکید این مدیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره صادر نشدن مجوز واردات، در گرفت.

در نامه صدراله بمانا، مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای به مهندس عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت آمده است: تا کنون هیچگونه مجوزی توسط این سازمان برای واردات کامیون از محل بند «ث» ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور صادر نگردیده است.

بمانا در جای دیگری از این نامه نوشته است: تاکید می‌گردد مجوز صادره از سوی آن دفتر برای شرکت مورد نظر، جهت تخلیه کشنده‌های وارد شده در گمرکات داخل کشور، با توجه به عدم صدور مجوز مورد نیاز، مورد تایید این سازمان نبوده و طبعا با توجه به وضعیت موجود و شرایط اقتصادی حاضر، پیش‌بینی می‌شود این امر موجب بروز تبعات احتمالی نامناسب گردد.

ایران به پارکینگ کامیون‌های فرسوده تبدیل شده است

علیرضا سمنانی یکی از رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل درباره این نامه به خبرنگار بازار گفت: «با توجه به نامه اخیر سازمان راهداری به مدیرکل دفتر واردات و صادرات وزارت صنعت مبنی بر عدم هماهنگی در مجوز واردات کامیون به کشور مواردی جای سوال دارد؛ اول اینکه متولی اصلی حمل و نقل جاده‌ای، وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور است، پس چرا قبل از تدوین مقررات مربوط به واردات، سازمان، نهاد یا وزارتخانه‌ای دیگر بدون هماهنگی با این سازمان عمل می‌کند.»

سمنانی در ادامه بیان کرد: «در شرایط اقتصادی کنونی که کامیونداران هنوز جبران ضررهای سوءمدیریتی متولیان حمل و نقل را می‌دهند واردات کامیون، ‌ بدون از رده خارج کردن آن، چه توجیه عقلانی و اقتصادی برای صنف کامیونداران و کشور دارد.»

وی با بیان اینکه « ایران به پارکینگ کامیون‌های فرسوده تبدیل شده است»، گفت: «واردات کامیون بدون از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده به معنی تضییع اموال عمومی ملت، صنف، رانندگان و بهره‌وری غیرعاقلانه امروز با وجود کم بودن بار برای حمل و تحریم‌های آمریکا قطعا روزهای سختی در انتظار کامیونداران است و با واردات کامیون‌های جدید صف بارگیری طولانی‌تر خواهد شد.»

واردات کامیون بدون از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده به معنی تضییع اموال عمومی ملت، صنف، رانندگان و بهره‌وری غیرعاقلانه است

سمنانی در ادامه به طرح مالک نخعی، کارشناس و فعال حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد که در سال ۹۶ ارائه کرده بود و آن را راهکاری مناسب برای جایگزینی خودروهای فرسوده خواند.

به شرط همت مجلس و دولت

بر اساس یادداشت مالک نخعی، کارشناس و فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای که در آبان ماه ۱۳۹۶ در تین نیوز منتشر شده است، نخعی معتقد است «این طرح با واکاوی قانون‌های مربوط به واردات خودروی سنگین به صورت محصول نهایی و مونتاژ خودروهای سنگین با واردات قطعات منفصله به صورت (CKD) به شرط همت مجلس و دولت قابلیت اجرایی شدن دارد.»

نخعی در ادامه یادداشت خود آورده است؛ «در حال حاضر واردات کامیون‌های کشنده و بارکش با تعرفه گمرکی حدود ۳۰ درصد و عوارض شماره‌گذاری و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد حاصل از وارادات با هزینه مضاعفی حدودی ۴۰ درصد ارزش کامیون در اروپا وارد ایران می‌شود. لذا در طرح جایگزینی سوئیچ به سوئیچ بر اساس گذشت دولت از حقوق گمرکی، مالیات بردرآمد و ارزش، به‌عنوان پیش پرداخت درنظر گرفته شود و پلاک کامیون فرسوده بر روی کامیون جدید نصب شود.»

کانون کامیوندارن کشور باید منفعت کامیونداران را تضمین کند

دغدغه اصلی رانندگان و کامیونداران کشور که در این موضوع نمود پیدا می‌کند به‌دلیل تشکیل صف‌های طولانی بار است. به‌عبارتی با توجه به قانون ساده عرضه و تقاضا، این روزها عرضه بار در مبادی تحویل کالا کم شده است و در نتیجه تقاضای حمل بار بالا رفته است. این موضوع یکی از مواردی است که باعث برخی نارضایتی‌ها در حوزه حمل و نقل جاده‌ای شده است و بسیاری از فعالان این عرصه خواهان کنترل بازار با ابزارهای لازم از سوی نهادهای ذیربط هستند.

به همین دلیل است که سمنانی در جای دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، گفت: «در رابطه با این موضوع  کانون کامیونداران کشور، به‌عنوان حامی کامیونداران باید با تمام قوا از حقوق کامیونداران دفاع نموده و با ایجاد ساز و کار و مشاوره مناسب، منفعت این صنف را تضمین کند.»

 هراتی‌زاده، یکی دیگر از رانندگان اما دیدگاه متفاوتی دارد، وی در این باره گفت: «درباره واردات کامیون‌های کار کرده کمتر از سه سال باید اضافه کرد که الان تولید کامیون در داخل تعطیل است، پس چاره‌ای جز واردات کامیون کارکرده نیست.»

هیچ‌ گونه مجوزی برای واردات کامیون صادر نشده است

البته هشدار مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای، هشدار جدیدی نیست. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صدراله بمانا ابتدای دی ماه سال جاری بیان کرد: «واردات کامیون‌های با عمر زیر سه سال، تنها از طریق اخذ مجوزهای قانونی لازم براساس بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، امکان‌پذیر است.»

صدراله بمانا با بیان اینکه واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت نیازمند اخذ مجوزهای قانونی لازم است گفت: «تاکنون هیچ‌ گونه مجوزی برای واردات کامیون از محل بند قانونی اشاره شده صادر نشده است، بنابراین هرگونه فراخوان پیش از موعد و بدون اخذ مجوزهای مربوطه، فاقد اعتبار است.»

گفتنی است؛ در بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور آمده است:

«اجازه داده میشود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، کامیونهای مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۲۳/۳/۱۳۸۶ وارد شود. دولت مجاز است در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند. استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از بیست و پنج سال به ازای هر کامیون وارداتی است. آیین‌نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

حال باید دید جواب مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع چیست و آیا این مدیران جواب قانونی برای عملکردشان که باعث ایجاد نگرانی در فعالان صنعت حمل و نقل کشور شده است دارند.

ویدئوی منتشر شده از خودروهای وارداتی را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

کد خبر: ۳٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابوالفضل اصل دهقان IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      3 0
      اگه کامیون هم بیاد فقط نورچشمیا که کارت هوشمند هم ندارند کلی می خرند و خون رانندگان حقیقی رو میمکند و راننده نمیتونه بخره هر دو طرف سوخته. رانندگان حقشان این نیست
    • علی FR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      2 1
      مگه این سازمان حمل و نقل آقای صدرا توی جاده هستن که بفهمن ماشین بی کیفیت یعنی چی. الان ماشین به غیر از مخارج و استهلاک برجی ۳۰ به بالا کار می کنه. اونایی که تا دو سال پیش دو ماشین داشتن الان ۴ ماشین دارن و نمیزارن ماشین به نمایشگاه برسه. چون قدرت خرید کامیون دار زیاد شده و اون راننده بدبختی که ۱۵ ساله کار کرده و با وام و هزار دردسر یه پولی جمع کرده یه ماشین بخره همین کامیون دار چون قدرت خرید بیشتری داره نمیزاره این راننده صاحب ماشین بشه. قیمت‌ها رو بردن جایی که واقعن الان کسی باید دیوونه باشه بخواد بره دنبال گواهی نامه چون یه عمر رانندگی کنه نمیتونه یه ماشین بخره. اگه این سازمان ها اداره ها فکر بخور بخور از واردات نیستن واقعیت چیه که مجوز نمیدن بیان همه پرسی راه بندازن از رانندها بپرسن.
    • علی FR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      3 2
      وزارت راه و شهر سازی سازمان حمل و نقل جاده ای کدوم راه کشور استاندارد هست. اتوبان که نه حصار داره نه ورودی خروجی و بیشتر شبیه اینه که رفتی کوهنوردی نه آسفالت مناسب که یک سال بعد افتتاح تعمیرات شروع میشه از شهرها بگم که چون اصول شهرسازی رعایت نشده و مهندسی نیس وقول عوام دیمی هست شیراز با یه بارندگی سیل میاد استان گلستان تبدیل میشه به دریاچه تهران شهریه که اصلن تابلوی راهنمایی رانندگی درش معنی نداره چون معلوم نیس تجاریش کجاس مسکونی کجاس کوچه‌های ۶ متری و آپارتمانهای ۱۰ طبقه ۲۰ واحدی نه پایانه بارت نه انجمنت نه ترمینال مسافریت همه اینا عملکرد شما سازمان شلغم این کشوره لطفن در کار واردات دخالت نکنین خواهشن تا چن سال دیگه به شکرانه وجود شما ترانزیت کشور هم میخوابه و رانندهای ترکیه باید بار ما رو از اورپا بیارن چون ماشینهای ما دیگه استاندارد تردد در جادهای اورپا رو نخواهند داشت!