۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تعدیل نرخ مصالح باعث کاهش ۴۰ درصدی قیمت مسکن می شود
کارشناس اقتصاد مسکن:

تعدیل نرخ مصالح باعث کاهش ۴۰ درصدی قیمت مسکن می شود

اصفهان- کارشناس اقتصاد مسکن گفت: متعادل سازی قیمت مصالح عمده و عمومی مورد استفاده در حوزه ساخت و ساز از سوی دولت می‌تواند قیمت مسکن را ۴۰ درصد کاهش دهد.

امیرعلی قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین جنبه های روانی افزایش قیمت مسکن و املاک در بازار، صعودی شدن نرخ دلار و دیگر ارزهای شاخص است، اظهار کرد: اگر روند افزایش نرخ دلار همچنان صعودی باشد و شاهد توقف رشد این ارز شاخص در بازار آزاد نباشیم، قیمت مسکن تا یک ماه آینده شوک افزایشی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: افزایش نرخ دلار و بالارفتن میزان ریسک سرمایه‌گذاری در روند نوسانات آن برای مردم، سرمایه های مردمی را به سوی دیگر بازارهای پیشران همچون بورس، خودرو، اقلام اساسی و مسکن می‌کشاند و با توجه به داغی تب افزایش نرخ مسکن در سال جاری و تلاش اغلب مشاوران املاک در این راستا، بی‌شک بخش قابل توجهی از این سرمایه‌های مردمی به سمت بازار املاک و مستغلات خواهد رفت.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تاریخچه شوک های اقتصادی قابل توجه در بازار مسکن کشور، تصریح کرد: تجربه فعالیت در بازار مسکن و مستغلات ایران نشان داده که هرگاه نرخ دلار با افزایش محسوس و بی‌سابقه‌ای همچون هفته‌های اخیر مواجه شود، بازار مسکن به تبعیت از بازار آزاد دلار و دیگر ارزهای شاخص، شوک های اقتصادی و هیجانی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

سرانه درآمد شاغلان ایرانی به شدت کاهش یافته است
قاسمی اضافه کرد: با توجه نوسانات متعددی که در اثر بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در همه مناطق کشور رخ داد، سرانه درآمد شاغلان ایرانی به شدت کاهش یافته و قدرت خرید آنها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است؛ بی‌شک قیمت مسکن در بازار کنونی با سرانه درآمد فعلی مردم ایران همخوانی ندارد و دولت باید به عنوان عامل اجرایی اصلی در شورای عالی مسکن، تصمیمی جدی برای مدیریت این بازار پرتنش اتخاذ کند.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص های استاندارد بانک جهانی، قیمت مسکن در کشورهای درحال توسعه نباید به بیش از ارزش پس انداز هشت ساله یک کارگر ساده برسد و افزایش تسهیلات بلندمدت مسکن به بیش از ۳۲۰ میلیون تومان، می‌تواند راهکاری برای توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه در راستای خانه‌دار شدنشان باشد.

ساخت و ساز در ایران به یک سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل شده است
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه متاسفانه هزینه ساخت مسکن و املاک در کشور ثابت نیست و ساخت و ساز در ایران به یک سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل شده است، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در بازار، نوسانات متعدد و دومینو وار نرخ مصالح ساختمانی مورد نیاز پیمانکاران در امر ساخت و ساز است و به نظر می‌رسد این بخش از اقتصاد ایران که تاکنون نیمه دولتی بوده، باید یارانه بیشتری دریافت کند.

قاسمی افزود: متعادل سازی قیمت مصالح عمده و عمومی مورد استفاده در حوزه ساخت و ساز از سوی دولت می‌تواند قیمت مسکن را ۴۰ درصد کاهش دهد و بی‌شک تزریق یارانه به این بخش از صنعت پیشران ساخت و ساز، منافع قابل توجهی را برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: البته تخصیص یارانه به این بخش از صنعت ساختمان نیز نباید بدون برنامه‌ریزی و غیرهدفمند باشد و تنها راهکار جلوگیری از نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، افزایش عمق ساخت داخل در این بخش است؛ وزارت راه و شهرسازی و هلدینگ های سرمایه‌گذاری بزرگ همچون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید با اهتمام ویژه به تعمیق ساخت داخل در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر: ۲۹٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha