۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
نقش متقابل ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی
یادداشت

نقش متقابل ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی

اصفهان- در مقاطع مختلف پول ملی دچار کاهش ارزش به واسطه گران شدن ارزهای خارجی شده است، این موضوع یادداشت روح الله صنعتکار، تحلیل گر مسایل سیاسی - اقتصادی است که برای بازار ارسال شده است. است.

روح الله صنعتکار؛ بازار: در فرآیندهای تولید در کشور ما  نیروی کار و سرمایه عوامل اولیه هستند و مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای، به عنوان عوامل غیر اولیه محسوب می‌شوند، این موارد هر کدام یک جریان بهره‌وری را در کشور در سال‌های مختلف تجربه کرده‌اند، مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد ما در راستای بهبود بهره‌وری عوامل تولید، ظرفیت بسیار مناسبی داریم و این یعنی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب بهره‌وری عوامل تولید، فاصله زیادی داریم.

این در حالی است که بهبود وضعیت بهره‌وری عوامل تولید کاهش هزینه‌های تولید را در بر دارد و کاهش هزینه‌های تولید خود منجر به کنترل تورم می‌شود.

ارزش داخلی پول ملی، متاثر از عوامل متعددی است که مهم‌تر از همه این عوامل، جریان تورمی است که در داخل شکل می‌گیرد و به واسطه آن رابطه، مبادله آن پول با کالاها و خدماتی که در داخل تولید و عرضه می‌شود، تعریف می‌شود.

اگر بخواهیم ارزش پول ملی را در ارتباط با فضای خارجی حفظ کنیم، باید آن رابطه بین ارزش پول ملی و ارزهای بیرونی را مدیریت کنیم.

متاسفانه در سال قبل ارزش پول ملی به شدت دچار تزلزل و تنزل شد و این کاهش ارزش ریال، موجب نگرانی مردم خصوصاً اقشار کارگر، کارمند و لایه متوسط و ضعیف جامعه شده است. از سویی با کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم برای حفظ قدرت خرید خود، ‌تلاش کردند، دارایی‌های نقدی خود را از ریال به ارز و طلا تبدیل کنند.

ما در مقاطع مختلف، متأسفانه دچار کاهش ارزش پول ملی به واسطه گران شدن ارزهای خارجی بوده‌ایم، اما سؤال این است که بالاخره باید چه کرد؟ ما رابطه خاصی با ارزهای خارجی داریم، این رابطه پول ملی با ارزهای خارجی دچار نوسان می‌شود و در برخی مواقع نوسانات آن بسیار شدید است، اگر بخواهیم ارزش پول ملی را در ارتباط با فضای خارجی حفظ کنیم، باید آن رابطه بین ارزش پول ملی و ارزهای بیرونی را مدیریت کنیم.

خوشبختانه رئیس جدید بانک مرکزی در مصاحبه ای با اشاره به اهداف دشمنان برای ایجاد مشکل برای نظام اذعان دارد که دشمن همه امکانات خود را برای ایجاد مشکل برای نظام اسلامی بسیج کرده است، ولی ما در سطح مدیریت بانک مرکزی هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و در کار خود جدیت داریم و بانک مرکزی و دولت در ماه‌های گذشته نشان داده است که بر مشکلات فائق می‌آید و همانطور که به مردم قول داده بودیم در بازار ارز، ثبات ایجاد کرده‌ایم و در آینده سعی جدی در افزایش ارزش پول ملی با تقویت و حمایت از تولید هستیم.

یکی از عوامل مهم اثرگذار در آثار تورمی که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود، موضوع حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است و اگر سیاست های بانک مرکزی در راستای کنترل حجم نقدینگی نباشد، این موضوع عامل مخربی در رشد فزاینده نرخ تورم در اقتصاد و آثار ناشی از افزایش نرخ تورم در اقتصاد منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود

باید گفت که یکی از عوامل مهم اثرگذار در آثار تورمی که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود، موضوع حجم نقدینگی در اقتصاد کشور است و اگر سیاست های بانک مرکزی در راستای کنترل حجم نقدینگی نباشد، این موضوع عامل مخربی در رشد فزاینده نرخ تورم در اقتصاد و آثار ناشی از افزایش نرخ تورم در اقتصاد منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود.

بنابراین یکی از مهمترین عوامل مهم در این بخش مدیریت نقدینگی در جامعه است که مدیریت نقدینگی در جامعه به عملکرد بانک مرکزی باز می گردد که در این بخش به چه صورت عمل کرده است.

تورم یکی از مولفه های مهم دیگر است که در افزایش یا کاهش ارزش پول تاثیر می گذارد، منشأ این تورم استقراض دولت از بانک مرکزی، اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی و بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی است که منجر به افزایش نقدینگی در جامعه شده و نقدینگی همراه خود، تورم را به دنبال داشته و تورم سبب کاهش ارزش پول ملی می شود، بنابراین اگر این سه اصل مدیریت شود، پول ملی نیز تقویت می شود و تقویت پول ملی با مکانیزم مدیریت تورم در اقتصاد کشور امری امکانپذیر برای بانک مرکزی است.

با توجه به فضایی که در شرایط تحریمی در کشور وجود دارد، مدیریت بازار ارز بسیار مهم است و اگر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز از رفتار حرفه ای برخوردار نباشد، منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود.

در پایان با توجه به مسائل فوق باید به این مساله توجه شود که از راههای کلیدی افزایش ارزش پول ملی قطعا توجه به تولید ملی و رونق آن است.

کد خبر: ۲۹٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha