۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
تهییج مردم برای بورس غیر اخلاقی است/ احتمال ریزش قیمت ها در پایان دولت 
نگاه متفاوت دکتر رزاقی به بازار سرمایه

تهییج مردم برای بورس غیر اخلاقی است/ احتمال ریزش قیمت ها در پایان دولت 

دکتر رزاقی اقتصاددان می‌گوید بورس بعد از دولت آقای روحانی سقوط خواهد کرد و جمع کردن آن به گردن دولت بعدی می‌افتد. دولت شرکت‌های ورشکسته خود را که دو سوم بودجه کشور بابت این شرکت‌ها هزینه می‌شود را وارد بورس می‌کند.

به گزارش بازار، در کنار کارشناسانی که دائما از بازار سرمایه حمایت می‌کنند برخی هم  این بازار را مورد نقد قرار می‌دهند. این افراد بر این باورند که ادامه این روند به شدت برای اقتصاد ایران و همچنین دولت بعدی به دلیل عدم رشد منطقی خطرناک است و ممکن است بعد از این دولت به شدت ریزش پیدا کند. این افراد عدم موفقیت دولت در بخش‌های مختلف را یکی از دلایل می‌دانند که دولت در بازار بورس هم ناتوان است و شرایط کنونی تازه اول راه است.

یکی از انتقادات این کارشناسان ورود شرکت‌های ورشکسته به بورس است که آن‌ها به صورت غیر منطقی در این بازار در حال کسب درآمد هستند و در آینده هم ممکن است در سود زیاد اعلام ورشکستگی کند و از این بازار خارج شود.

دکتر رزاقی اقتصاددانان بر این باور است دولت بر بازار بورس نظارت ندارد و هر شرکتی ولو ورشکسته وارد این بازار می‌شود و تشویق مردم به سمت بورس با این شیوه یک کار غیر اخلاقی است.

دکتر ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازار در مورد بازار سرمایه گفت: اولا که پیش‌بینی شاخص بورس بر روی حرکت فعلی بورس تاثیر می‌گذارد و اشاعه این نوع پیش‌بینی‌ها درست نیست چرا که سبب تشویق به حضور مردم در بورس می‌شود و این یک کار غیر اخلاقی است و دلیل آن را می‌توان عدم نظارت بر روی بازار و قمار بازی برخی از شرکت‌ها در این بازار دانست.

برخی از شرکت‌ها درحال بازی با سهام خود در تابلوی بورس هستند
رزاقی در مورد وضعیت برخی از شرکت‌های که وارد بازار بورس شدند، گفت: مگر این شرکت‌ها که وارد بازار بورس شدند و سهامشان رشد کرده، سود بالا برده‌اند که سود بالا به صاحبان این سهم‌ها می‌دهند. شرکت انرون آمریکا با ۱۵۰ میلیارد دلار ثروت سهام شرکت را در بورس بالا و پایین می‌برد و در نهایت آن را به قیمت بالا فروخت و بعد از آن اعلام ورشکستگی کرد و احتمال همین اتفاق در بورس ایران وجود دارد، یعنی برخی از شرکت‌ها درحال بازی با سهام خود در تابلوی بورس هستند.

وی با بیان مخدوش بودن ابزار بورس افزود: شرکت‌های ورشکسته که در بورس فعالیت می‌کنند از طریق وام سهام خود را از بازار جمع‌آوری می‌کنند در نتیجه تقاضا برای سهام این شرکت زیاد می‌شود و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند به عبارت دیگر خود شرکت قیمت سهام خود را بالا می‌برد، از طرف دیگر سهامداران هم با مشاهده این رشد سهام این شرکت را کمتر می‌فروشند و با این روش سود بسیار خوبی نصیب یک شرکت ورشکسته می‌شود.  

این اقتصاددان اضافه کرد: زمانی که سهام شرکت با بالاترین قیمت خود رسید و خریداران آن افزایش پیدا کرد، یکدفعه برخی بازار را رها می‌کنند و به پایین‌ترین قیمت سقوط خواهد کرد در نتیجه اعلام ورشکستگی می‌کند و با یک سود عظیم از بازار خارج می‌شود.

برخی از مسئولان بورس و کارشناسان بارها عنوان کردند که پس‌انداز خود را وارد بازار کنید نه دارایی خود را چون آن‌ها می‌دانند آینده این بازار چگونه است اما در این بازار افرادی را داریم که برای خرید شرکت‌های ورشکسته دولتی در بورس خانه و خودروی خود را فروختند به نظر شما این افراد با سقوط بازار بورس ساکت می‌نشینند؟

احتمال ریزش قیمت ها در پایان دولت 
رزاقی با اشاره به اینکه دو سوم بودجه دولت مربوط به زیان شرکت‌های دولتی است گفت: دولت شرکت‌های زیان‌ده خود را وارد بورس می‌کند و این شرکت‌ها همان روش‌های که شرکت‌های ورشکسته در بورس برای بالا بردن سهام خود انجام دادند را انجام می‌دهد و در پایان دولت ممکن است این شرکت‌ها سقوط کنند و در آن زمان است که سرمایه چندین میلیون سهامدار یکباره به باد می‌رود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت در شرایطی که تورم کشور ۴۰ درصد است برای کمک به این بازار سود سپرده‌ها را کم می‌کند در نتیجه  مردم پول خود را از بانک به سمت بازار سرمایه حرکت می‌دهند و بعدا هم اعلام می‌کند که ما نقدینگی را جذب کردیم در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که بازار سقوط خواهد کرد که این اوضاع را باید دولت بعد جمع کند.

رزاقی عنوان کرد: برخی از مسئولان بورس و کارشناسان بارها عنوان کردند که پس‌انداز خود را وارد بازار کنید نه دارایی خود را چون آن‌ها می‌دانند آینده این بازار چگونه است، اما در این بازار افرادی را داریم که برای خرید شرکت‌های ورشکسته دولتی در بورس خانه و خودروی خود را فروختند به نظر شما این افراد با سقوط بازار بورس ساکت می‌نشینند؟

به گفته وی بورس یک نوع  کلاهبرداری جدید است که توسط دولت در حال اجرا است. هدف نهای از این کار فقیر سازی مردم است.
 

کد خبر: ۲۹٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 23
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید یوسفی US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      45 22
      رزاقی چون با دولت روحانی مخالفه دولت کار درست هم کنه باز میگه بده
    • سید حسن گوهری IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 1
      یک سال دیگه سلام میکنم دلار ۴۰۰۰تومنی کشید ۲۴۰۰۰تومنی چه کار مثبتی دیدیم
    • مسعود IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      4 2
      تجربه نشون داده هرچیزی که این دولت ازش حمایت کنه حتما ضرر محض است
    • راد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      2 0
      باید دندان طمع رو کشید، چه ایرادی داره سهام پتروشیمی زاگرس رو خرید که اگه در بورس اروپا بود الان هرسهمش 5دلار ارزش داشت ولی در ایران یک دلار هم نشده، خریدن سهام پتروشیمی زاگرس یعنی از آب گل آلود ماهی گرفتن
    • ا رسلان دولتخواه IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      2 2
      با سلام تحلیل آقای رزاقی کارشناسی وواقعی نیست ایشان بادولت روحانی وبورس مخالف هستند قیمت شتران سال91-92راباالان مقایسه کنیدممنون
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      پس دلالی خوبه؟ آقای رزاقی دنیا بورس بیمه نیاز داره نه دلالی و سفته بازی مسکن دلار سکه و طلا
    • معین IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      سلام حرفتون کاملا درست و متین ولی به این فکر کردید که اگه دولت اینکارو انجام نمی‌داد صدای مردم در می‌آمد از فشار بی کاری و گرونی های بسزایی که معلوم نیست از کجا میاد شما اقتصادو درست کنید و بعد به فکر بازارش باشین این بازار راه درآمدی کوچیکیه که مردم بتونن در برابر این گرونی تحمل کنن مثل شماها جیب هاشون پر پول نیست که آسوده خاطر تصمیم میگیرین اگه میگین سقوط پشت اینه خوب بنظر شما چرا بازار همیشه گرونی داخلشه دولت بعدیم بیاد گرون تر میکنه این یعنی فشار
    • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 3
      این کارشناس نیست . بی سواده کلا
    • ایرانی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      سلام.از قدیم میگفتند روی حرف یک دیوانه هم فکر کنید ایشون که دکتر رزاقیه و دکتر اقتصاد.کاری به مشکلشون با دولت روحانی نداریم اما اگه توی شرایط داغون بورس دنیا،بورس ایران اینقدر مثبته چرا معیشت مردم اینه؟محرزه که این بورس فقط جابجایی وجه نقده نه گسترش تولید.کاش ظاهر بین نباشیم.
    • س د IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      هیچ ریزشی در کار نیست مجلس با برداشتن صفر های پول تا دو سال آینده موافقت کرده، بورس باید آماده تغییر در قیمت ها تا دو سال دیگه باشه... اگر هم قیمت سهام افزایش داره بخاطر پیش بینی سود اعلامی شرکت ها هست.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      البته قبول اینکه تعداد کمی نماد حبابی در بازار داریم... ان هم قطعا با افزایش دانش فاندامنتال یا بنیادی در کلیت بازاران بخش حبابی تخلیه خواهد شد.. اقتصاد دانان محترم شمشیر از رو بسته!!! مگر شما تجربه چند دهه هدایت تمامی نقدینگی به سمت سیستم بانکی و متعاقب آن ایجاد تورم و رکود در کشور عزیزو از طرفی تحمیل وامهای با بهره سنگین به صنعت و تولیدکنندگان و افزایش بیش از حد قیمت تمام شده کالا ها و در نهایت فشار بر گرده مردم مظلوم را فراموش کرده اید.. انروزی که تمامی شبکه های تلویزیون ملی هماهنگ با تبلیغات جوایز چند هزار دستگاهی خودرو و سکه طلا ووو تبلیغ بانکها را میکردند فراموش کردید؟؟؟چه گلی به سر اقتصاد این مملکت زدند بانکها؟؟؟ اکنون که جریان نقدینگی مانند تمامی کشورهای صنعتی و در حال پیشرفت به سمت تولید و صنعت و به فرمایش مقام معظم رهبری به سمت بازار مولد سرازیر شده چرا مینالید.... چه در سرتون میگذره؟؟ هدایت مجدد پول به بانک؟ دلار؟ سکه؟مسکن؟ کجااااا... اتفاق جاری در بازار سرمایه بخشی از جراحی اقتصادی و پس از یک پروسه کارشناسی شده طولانی بوده نه حاصل کوته فکرانی چون شما....
    • سید محمد نعمتی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      قیمت کارخانه ای که با دلار زیر هزار تومان ساخته شده و در زمین چند هزار متری مفت بنا شده مسلما خیلی بیشتر از اینها که در بورس معا مله میشه میرزه ، مردم پولشانو تحقیق میکنند و هزینه میکنند الکی دور نمیریزند
    • محمود IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 0
      واقعا بالاخره ما نفهمیدیم به ساز کدوم یک ازینا برقصیم! اخه چرا اینقدر همه چی توی کشور هپلی هپویی شده!؟ چرا هرکی ازراه میرسه هرچی نهارخورده نخورده رو میاد روسرمردم خالی میکنه بالاخره ما حرف کیو باور کنیم یارو 5 تومن میگیره فقط رات بده توی کانالی که سیگنال میده میگه چی بخری.. اونوقت یه عده میان میگن هرچی بخری برفنا رفتی چه کنیم کرونا بگیریم بمیریم خیالتون راحت میشه
    • هلیا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      بنظر من عاقلانه است که ما مردم عادی و سهامداران خرد،ریسک گریز باشیم.بله فروختن خودرو و مسکن و طلا و آوردنش به بورس،اشتباه محضه
    • ... IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      واقعاراست میگه چرادرحالی که یه شرکت داره زیان میده ولی توبورس شارپی میره بالادارایی مردم ومیخوان بکشن بعدش خدابه دادمون برسه خیلی هاتازه واردن وازروی احساس پولدارشدن کل زندگیشونومیزارن
    • علی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 1
      با حرف ایشون موافقم.من فکر کنم تا اخر دولت روحانی هم طول نکشه وهمین روزها سقوط کنه
    • امید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 0
      واقعا چرت گفتی درست نیست مخالف دولت هستی مخالف این طرح باشی بهترین کار ممکن همین هست که مردم سهام دار شرکت های بنیادی باشند و سرمایشون تو بانک حدر نره این کجاش بده تو کدال تمام اتفاق های شرکت ها هست من واقعا نمیفهمم این تحلیل ها از کجا میاد میخوان مردم یاد نگیرند سرمایشون رو چکار کنن بزار بانک بعد بانک میاد با همون پول سهام بنیادی میخره ۱۰۰ برابر سود میکنه
    • T NL ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 0
      سلام. مگه شرکت ورشکسته میتونه وارد بورس شه؟؟؟؟؟؟؟؟. و اینکه میگن دارایی خودتون رو وارد نکنین دلیلش اینه که ینی قسمتی از پس انداز خودتو وارد کن تا ب سود برسی و ب داراییت اضافه کنی ، اسمش روشه که گفتن سرمایه گذاری نه دارایی گذاری، عجب کارشناسیه زراقی
    • فعال بورس IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 1
      این آقا بنظر می رسد که سواد کافی در رابطه با بورس رو نداره. یا اگر هم داره هدف خاصی رو دنبال میکنه. سکه؟ دلار؟ خدا داند. شما ک اقتصاددان هستی تا الآن کجابودی ک اقتصاد رو بسامان کنی؟
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      0 0
      آقا نظر من رو منتشر کنید ، 20 تا نظر در صف انتشار هستش
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      0 1
      حرفش حسابه داداش
    • امیر امیری IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 1
      کاملا منطقی و قابل پیش بینی..اصلا نیازی به تحلیل های عمیق و کارشناسی نداره .بورس یه کلاهبرداری و استارت یک هرج و مرج بزرگه.باید دستگاها و مسئولان مربوطه ورود کنن و مانع فروپاشی مملکت بشن
    • دانشجوی اقتصاد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 1
      چرا انقدر به خودتون فشار می آورید، طبق معلومات اقتصادی چون اقتصاد ایران تورمی هست بورس هم باید ریزش کنه، این نکته که عجیب نیست