۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
هیچ جای دنیا یک قانون مادر را  چهار نماینده مجلس تصویب نمی کنند
انتقاد رییس اسبق بانک مرکزی از بلاتکلیفی قوانین بانکی

هیچ جای دنیا یک قانون مادر را چهار نماینده مجلس تصویب نمی کنند

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت:اگر به دنبال حذف بانکها از عرصه اقتصادی هستیم باید اجازه دهیم طرح اصلاح نظام بانکی ایران تصویب شود .

به گزارش خبرنگار بازار، طهماسب مظاهری  در همایش شکل دهی آینده- سیاست گذاری پولی و مالی در اتاق بازرگانی ایران،گفت:اگر در اصلاح بخش دوم طرح نظام بانکی دقت نکنیم آخرین ضربه به سیستم بانکی وارد می شود و رمق بانکها گرفته می شود.

وی افزود:اگر در آینده بانک نمی خواهیم و می خواهیم از عرصه حضور حذف شود باید اجازه دهیم این اصلاحیه صورت بگیرد.

رییس اسبق بانک مرکزی تصریح کرد:در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که یک قانون مادر توسط چهار نماینده مجلس تصویب یا اصلاح شود.

مظاهری خاطرنشان کرد:طرح اصلاح نظام بانکی توسط چند نماینده بانکی که اطلاعات آکادمیک هم ندارند و حتی یک روز هم در شعبه بانکی حضور نداشته اند میخواهند قانون نظام بانکی را تدوین کنند.

رییس اسبق بانک مرکزی با تاکید براینکه باید مشخص شود که آیا قوانین سابق بانکی حذف می شود یا خیر گفت:این بلاتکلیفی منجر به ایجاد ناآرامی در بازار پولی و مالی می شود.

مظاهری با انتقاد از مشخص نبودن میزان سود سپرده گذاران در طرح اصلاح نظام بانکی گفت: تعیین و پرداخت سود سپرده گذاران از محل سود بانکهایی است که سود بیشتری کسب کرده اند که این امر مغایر شرع و عرف است.

مظاهری با انتقاد از ترکیب سیاستگذاران پولی گفت:به غیر از چند نفر بقیه افراد دنبال سهم خواهی هستند و با دو ساعت فکر کردن درباره مسائل مالی ابراز نظر می کنند.

رییس اسبق بانک مرکزی اظهار کرد:شورای پول و اعتبار نباید جایی باشد که اعضا نمایندگی منافع صنف خود را داشته باشند در حالیکه در ایران چنین نیست و همین امر موجب شده تا همه بخشها متقاضی عضویت در شورا شوند.

وی ادامه داد:متاسفانه این نقیصه در طرح جدید برطرف نشده و به همان منوال باقی مانده است.

رییس اسبق بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت استقلال بانک مرکزی و نحوه تعیین اعضای شورای پول و اعتبار گفت:بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی به بازار ارزی ورود پیدا نکرده و با این اصلاحیه از وضعیت موجود بازار ارز به فاجعه ارزی می رسیم.

مظاهری با تاکید بر داشتن قرض بدون ربا در نظام بانکی گفت: اگر اعضای اتاق می توانند با دید منافع ملی، مانع تصویب و اجرای طرح اصلاح قانون نظام بانکی شوند تا بیش از این به بدن بی رمق بانکها ضربه وارد نشود.

کد خبر: ۲٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha