۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
گرانی «ماسک» نفس مردم را گرفت؛ ادامه تناقض در نرخ گذاری
گزارش بازار از مشهد مقدس؛

گرانی «ماسک» نفس مردم را گرفت؛ ادامه تناقض در نرخ گذاری

مشهد- اگر تا دو ماه پیش کمبود ماسک در بازار متقاضیان و شهروندان را به ستوه آورده بود این روزها پس از ابلاغ دولت مبنی بر استفاده اجباری ماسک و افزایش دو برابری قیمت حالا گرانی جای کمبود نفس خریداران را گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با اعلام هشدارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و علوم پزشکی و با توجه به اینکه وضعیت خراسان رضوی به سمت بحران رفته لذا استفاده از ماسک بازار خرید را هم داغ‌کرده است و از همین رو بسیاری از فروشندگان نیز از این فرصت استفاده کرده و قیمت‌های خود را تا دو برابر افزایش دادند.

در این راستا اگرچه مسئولان منکر گرانی هستند اما مشاهدات میدانی خبرنگار بازار گویای مطلب دیگری است.

تناقض در قیمت‌گذاری
اگر همین حالا مانند ما سری به سایت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزنید و قیمت ماسک سه لایه کش‌دار را در این سامانه جست جو کنید باکمال تعجب مشاهده می‌کنید که قیمت هر عدد ماسک تنها ۹۶۰ تومان قیمت‌گذاری شده است و این در حالی است که سازمان غذا و دارو برای ماسک‌های سه لایه پزشکی قیمت ماسک را ۱۶۰۰ تومان اعلام کرده اما مشاهدات عینی خبرنگار بازار از مشهد مقدس حاکی از آن است که این ماسک با رقمی معادل ۲۴۰۰ تومان در فروشگاه ها و ئاروخانه ها فروخته می‌شود.

 اگر تا پیش‌ازاین مردم به دنبال ماسک‌های فیلتر دار بودند اما این روزها بعدازاینکه وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ماسک‌های سوپاپ یا فیلتر دار هشدار داد لذا بازار این ماسک رو به سردی گذاشته است

ازآنجایی‌که اعلام‌شده استفاده از این ماسک تنها از فرد استفاده‌کننده محافظت می‌کند و به دلیل اینکه بازدم فرد به بیرون منتقل می‌شود  و امکان انتقال بیماری به دیگران و اطرافیان وجود دارد لذا در حال حاضر بازار ماسک‌های فیلتر دار سرد و در مقابل ماسک‌های سه لایه بیمارستانی داغ شده است.

گرانی یا گران‌فروشی
در همین رابطه با تنی چند از فروشندگان ماسک در حاشیه خیابان چمران مشهد به‌عنوان بورس کالای طبی و پزشکی در خصوص علت گرانی ماسک به گفت‌وگو نشستیم.

اگرچه اغلب کسبه به دلیل اینکه دوست ندارند گزارش ما برای آن‌ها درد سری ایجاد کرده و یا به قول یکی از آن‌ها تعزیرات را حساس کند اما علی یکی از فروشندگان جوان در این خیابان به خبرنگار بازار توضیح می‌دهد: واقعیت این است که فروشندگان ماسک یکی از حلقه‌های عرضه در بازار هستند و بخشی از افزایش قیمت ماسک و گرانی آن به تولیدکننده‌ها و البته دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی و خریدار اصلی کارخانه ها بازمی‌گردد.

وی ابراز می‌کند: تا قبل از اعلام وزارت بهداشت برای اجباری شدن ماسک لذا قیمت خرید هر جعبه ۱۰۰ تایی ماسک از ۶۰ الی ۱۱۰ هزار تومان متغیر بود اما همین‌که وزارت بهداشت این مصوبه را اعلام کرد حالا بسیاری از شرکت‌های توزیع کننده در تهران قیمت هر دانه ماسک را از ۱۰۵۰ تومان به ۱۳۵۰  و ۱۵۵۰ تومان یعنی به میزان ۵۰ درصد افزایش دادند.

این فرشنده کالای طبی اظهار می کند: این افزایش قیمت ۵۰ درصدی در بازار موجب آشفتگی شده و قیمت تک‌فروشی هر دانه ماسک را از ۱۲۵۰ تومان در حال حاضر به ۲۵۰۰ تومان رسانده است.

قیمت هر عدد ماسک در سامانه حمایت از مصرف کنندگان تنها ۹۶۰ تومان قیمت‌گذاری شده  و این در حالی است که سازمان غذا و دارو برای ماسک‌های سه لایه پزشکی قیمت ماسک را ۱۶۰۰ تومان اعلام کرده اما مشاهدات عینی خبرنگار بازار حاکی از آن است که این ماسک با رقمی معادل ۲۴۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شود

وی بابیان اینکه بیشترین سود تا پیش‌ازاین در ماسک‌های کودکان به دلیل تقاضا وجود داشت، عنوان می کند: پیش‌ازاین ماسک‌های کودکان به دلیل فانتزی بودن به قیمت هر عدد ۱۳۵۰ تومان خریداری و به ۲ هزار تومان و البته برخی از همکاران بی انصاف نیز به قیمت ۳ هزار تومان به فروش می‌رساندند.

صنعت  و معدن پیگیری کند
وی بابیان اینکه در این میان نباید تنها توپ گرانی را در زمین فروشندگان انداخت بیان می کند: متأسفانه کارخانه‌های تولیدی در ابتدای این زنجیره نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها دارند و جای تعجب اینجاست که چگونه وقتی دانشگاه علوم پزشکی تمام محصول تولیدی یک کارخانه را خریداری می کند و به نوعی دولت در آن دخالت دارد اما قیمت به یک باره افزایشی جهشی پیدا می کند؟

یکی دیگر از کسبه در این خیابان به ما می‌گوید: متولی تأمین ماسک و هم‌چنین نظارت بر قیمت آن از طرف رئیس‌جمهوری  صنعت، معدن و تجارت تعیین‌شده است لذا برای اینکه در خصوص این شرایط پاسخ روشن و شفافی در قالب مطالبه گری افکار عمومی و نمایندگان آن‌ها که رسانه‌ها هستند؛ صورت بگیرد باید به سراغ صنعت و معدن بروید.

قیمت مصوبی وجود ندارد
در همین راستا سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که قیمت مصوب ماسک چقدر تعیین‌شده و مبنای گرانی چیست به بازار می گوید: ماسک قیمت مصوب ندارد و ملاک نظارت بر قیمت آن، فاکتور خرید، درصد سود مجاز فروشنده، کیفیت جنس و تطبیق آن با انواع مشابه و قیمت آن در بازار است و بالاتر از قیمت حاصله، مصداق گران‌فروشی می‌گردد.

محمدجواد ساعدی بابیان اینکه متأسفانه  شیوه‌نامه‌ای مبنی برافزایش قیمت ماسک از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ نشده اعلام می‌کند: در همین راستا هرگونه افزایش قیمت این کالا ممنوع است.

ماسک قیمت مصوب ندارد و ملاک نظارت بر قیمت آن، فاکتور خرید، درصد سود مجاز فروشنده، کیفیت جنس و تطبیق آن با انواع مشابه و قیمت آن در بازار است و بالاتر از قیمت حاصله، مصداق گران‌فروشی می‌گردد

وی تعیین قیمت مصوب را در این راستا ضروری خوانده و می افزاید: به همین منظور سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی درصدد است تا با تعیین قیمت مصوب یا پایه برای انواع ماسک در بازار ملاک نظارتی را مشخص کند.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه ظرفیت مناسبی برای تولید در استان وجود دارد بیان می‌کند: ظرفیت تولید سه واحد صنعتی استان در حوزه ماسک، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار عدد در روز است و این رقم غیر از واحدهای کارگاهی کوچکی است که ماسک پارچه‌ای تولید می‌کنند.

بازرسی ادامه دارد
ساعدی بیان می‌کند: البته این موضوع بدین معنا نیست که هیچ بازرسی و یا نظارتی بر روی این موضوع و یا بازار وجود ندارد بلکه در صورت هرگونه شکایت مردمی مبنی بر گران‌فروشی ماسک در بازار، برخورد بازرسان با گران‌فروش ارشادی است و در صورت تکرار تخلف با وی برخورد قانونی می‌شود.

وی بابیان اینکه بازرسان این سازمان شبانه‌روزی در تلاش برای جلوگیر یاز کم‌فروشی و یا گران‌فروشی بوده و در بازار نظارت دارند، می‌افزاید: در همین راستا در سه‌ماهه ابتدای سال جاری افزون بر ۱۰۵ هزار و ۵۸ مورد بازرسی از واحدهای اقتصادی انجام پذیرفته که این تعداد بازرسی منجر به کشف بیش از هشت هزار و ۴۰۰ مورد تخلف شده است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان می‌کند: این بازرسی‌ها در قالب گشت‌های مشترک ، بازرسی نوبه‌ای و موردی و رسیدگی به شکایات مردمی  از بنگاه‌های اقتصادی استان انجام شد که درنتیجه آن ۶۷۶۵ فقره پرونده به ارزش ریالی بیش از سه هزار و چهارصد و نودوپنج میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رأی به تعزیرات حکومتی استان ارسال‌شده است.

کد خبر: ۲۹٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha