۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
پشت درهای بسته آرایشگاه‌های زنانه اردبیل؛ مظنّه زیبایی چند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

پشت درهای بسته آرایشگاه‌های زنانه اردبیل؛ مظنّه زیبایی چند؟

اردبیل - قیمت زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه درسایه غفلت نهادهای مسئول به حدی سر به فلک کشیده که خود به یکی از معضلات تبدیل‌شده است.

ونوس بهنود؛ بازار: هزار آرایشگاه زنانه با پروانه فعالیت در استان اردبیل مشغول به کار است. این در حالی است که تعرفه آرایشگاه‌های فاقد پروانه به‌مراتب چند برابر بوده و به‌نوعی بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های زیبایی توسط افرادی که فاقد مجوز و پروانه فعالیت هستند، انجام می‌شود.

اما آنچه در آرایشگاه‌های زنانه اردبیل قابل‌توجه است، موضوع قیمت‌های بالای ارائه خدمات است که به تعبیر خود آرایشگران اجباری در پرداخت هزینه بالا نیست و مشتری خودخواسته نسبت به پرداخت هزینه، رضایت می‌دهد. از سویی مردم می‌گویند به‌هیچ‌عنوان تمایل ندارند پول زیادی به آرایشگاه‌ها بپردازند و ارقام درشت را از سر ناچاری می‌پذیرند.

قیمت آرایش یک عروس ۳ میلیون تومان
یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص گفت: برخی آرایشگاه‌های شناخته‌شده در سطح شهر قیمت‌های بالایی برای خدمات دریافت می‌کنند و با این منطق که خدمات آن‌ها منحصربه‌فرد است، پول‌های کلانی می‌گیرند.

نادیا رحمتی تصریح کرد: اینکه هزینه آرایش یک عروس تا ۳ میلیون تومان است در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست و گاهی آرایشگاه‌ها با قبول چک و یا خدمات نسیه مبالغ درشت را به مشتری پیشنهاد می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه تجمل‌گرایی و از سویی عدم اطمینان به خدمات آرایشگاه‌های سطح متوسط نیز موجب شده خیلی‌ها راضی به پرداخت پول کلان به آرایشگاه‌های شناخته‌شده باشند.

این اظهارات در حالی است که آرایشگاه‌ها معتقدند هزینه را بر اساس تعرفه ابلاغی اتحادیه اخذ می‌کنند.

صنعتی صاحب یکی از سالن‌های واقع در شهر اردبیل گفت: به‌هیچ‌عنوان مغایر تعرفه نمی‌توان هزینه دریافت کرد و اتحادیه متناسب با درجه سالن هزینه تعریف و ابلاغ می‌کند.

وی افزود: اینکه برخی سالن‌ها پول قابل‌توجهی از مشتری می‌گیرند ممکن است به دلیل عدم اطلاع مشتری از تعرفه‌ها باشد و این‌طور نیست که هزینه مازاد دریافت شود.

آرایشگاه با مشتری توافق می‌کند
در مقابل این اظهارات مسئول اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه استان اردبیل می‌گوید هزینه‌های دریافتی توافق مشتری با سالن دار است.

رقیه علیزاده تصریح کرد: هرچند سالانه قیمت مصوب به سالن‌ها اعلام می‌شود اما متأسفانه بیش از یک سال است که افزایش قیمت پیشنهادی موردتوافق سازمان صمت و اتاق اصناف قرار نگرفته و نرخ تورم و نوسانات قیمت در هزینه سالن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وی گفت: اینکه سالنی کرم را به‌عنوان‌مثال ۱۰ هزار تومان می‌خرید و امروز به قیمت ۵۰ هزار تومان می‌خرد، به دلیل عدم تناسب تورم با تعرفه‌ها، زیان سالن‌دار دور از انتظار نیست. به همین دلیل برخی سالن‌ها به مشتری قیمتی بالاتر را پیشنهاد می‌دهند و وی نیز می‌پذیرد.

مسئول اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه استان اردبیل افزود: بااین‌وجود برخی تخلفات در قیمت‌های بالا داریم که در ابتدا به سالن‌ها اخطار داده‌شده و در ادامه به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

به گفته علیزاده علاوه بر این بازرسان به‌صورت دوره‌ای نسبت به بازرسی و گشت اقدام می‌کنند تا موارد تخلف و گران‌فروشی را رصد کنند.

اتاق اصناف: پیشنهاد افزایش قیمت موردپذیرش نیست
اما ضعف نهادهای مجری در تأمین نیاز سالن‌دار و مشتری به‌صورت هم‌زمان موجب شده تا مسیر تخلفات و گران‌فروشی هموار شود.

رئیس اتاق اصناف استان اردبیل در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت آرایشگاه‌های زنانه با نوسانات قیمت‌ها متعادل‌سازی نمی‌شود، گفت: ما پیشنهادات را به کمیسیون نظارت سازمان صمت انتقال می‌دهیم اما به دلیل نامشخص با افزایش قیمت مخالفت شده است.

شاپور رضایی تصریح کرد: با توجه به درخواست مکرر اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه مجدداً از آن‌ها خواسته‌شده نامه درخواستی خود را ارسال کنند تا بار دیگر به سازمان مرکزی ارجاع دهیم.

وی افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده از بیماری کرونا اغلب اصناف ازجمله آرایشگاه‌ها دچار مشکل شده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا مطالبه آن‌ها به فرجام برسد.

فروش لوازم‌آرایشی در آرایشگاه ممنوع است
لازم به ذکر است به دلیل ناتوانی در تأمین اجاره‌بها و هزینه‌های مصرفی برخی آرایشگاه‌ها خود به فروشگاه لوازم‌آرایشی و بهداشتی تبدیل‌شده‌اند.

موضوعی که مطابق اظهارات مسئول اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه استان اردبیل مغایر قانون است.

علیزاده در این خصوص گفت: این موضوع به‌منزله تداخل صنفی است و به‌هیچ‌عنوان موردپذیرش نیست. در برخی آرایشگاه‌ها نیز مواردی مشاهده می‌شود که قویاً برخورد می‌کنیم.

این تأکیدات در حالی است که عملاً فروش لوازم‌آرایشی و حتی سفارش گیری و دلالی در خریدوفروش در اغلب سالن‌ها مشاهده می‌شود و تنها بی‌توجهی به قیمت‌گذاری منصفانه موجب شده تا انواع تخلفات اقتصادی در آرایشگاه‌ها قوت گیرد.

مسئول اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه در استان اردبیل گفت: متأسفانه در شرایط بیماری کرونا تمامی آرایشگاه‌ها متضرر شدند. قرار بود دولت تسهیلات حمایتی برای آرایشگاه‌ها اختصاص دهد اما عملاً تعداد اندکی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گفته علیزاده این تسهیلات  به سالن‌هایی که کارگر بیمه‌شده دارند اختصاص می‌یافت که در اردبیل از بین هزار آرایشگاه تاکنون ۲۲ سالن توانستند از آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که بسیاری از سالن‌ها در زمان قرنطینه قادر به تأمین اجاره‌بها نیز نبودند و در مقابل مالک ساختمان اجاره‌بهای خود را مطالبه می‌کرد.

سالن داران می‌گویند درصورتی‌که قیمت‌ها واقعی سازی شده و معیشت آرایشگاه در تعرفه‌ها پیش‌بینی شود بسیاری از تخلفات ازجمله فروش لوازم‌آرایشی و گران‌فروشی خدمات کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۲۹٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha